פוסטים

חוכמה ועשייה

חוכמה
מתוך סיפרי לב חושב מוח אוהב

 

לורד צ'סטרפילד אמר פעם לבנו הצעיר: "היה חכם מכולם, אך אל תראה להם זאת".

החוכמה, שאני מכיר, היא חוכמת הידע והמעשה השזורים באהבת הבריות. אין שום ערך לחוכמה כשלעצמה, אם אינה באה לעזור ולשרת את החברה שמסביב. חוכמה אינה נמדדת רק בכמות המשכל שיש לאדם, אלא גם בהבנת האנוש שבו, בידע, בניסיון וביכולת לחלקם עם אחרים.

 

רבים יודעים איך לשתול עץ, החוכמה היא לעשות זאת

 

לחיזוק הנושא אמשיל לכם משל. ארבעה סטודנטים ישבו ערב אחד בבר קטן ושתו בירה. בפינה ישבה לבדה בחורה חמודה. כטוב ליבם במשקה החלו הפילוסופים הצעירים לדון בסוגיה: איזהו האיבר היפה ביותר בגוף האישה.

הראשון אמר: האיבר היפה ביותר בעיני הוא העיניים, כי הן ראי הנפש של האישה, דרכן אני חש את נפשה.

השני אמר: אני חושב שהאיבר היפה ביותר הוא החזה, כי הוא מסמן בעיני את פוריות האישה וכל מראָה החזותי מושפע מכך.

השלישי אמר: לדעתי האיבר היפה ביותר הוא האגן, כי בעיני הוא מקור התענוגות ואליו עינַי נשואות, כל אימת שאני רואה אישה.

הרביעי... הביט רגע ארוך בחבריו החכמים, התרומם ממקום מושבו, ניגש אל הבחורה, לחש דבר מה באוזנה ויצא איתה משם אל הלילה שבחוץ.

 

מידי פעם אני גונב לעצמי יום ומבלה אותו בספריה הציבורית, אוסף סביבי כמה ספרים וצולל. באחת מהצלילות מצאתי את גילה גורי וספרה,  דרך ומקדש, ומשם אצטט לכם פתגם חכם:

 

אוצרות החומר סגורים על מסגר ובריח ורבים שולחים בהם יד. אוצרות הרוח פתוחים לכל - אך מעטים לוקחים

 

היום, כן היום, היו פתוחים לחיפוש אוצרות-רוח. חפשו חוכמה באשר תלכו, היו קשובים ופתוחים. ונהגו כדברי שקספיר:

 

מיצאו לשונות בעצים. ספרים במעיינות. דרשות חוכמה באבנים

וטוב טעם בכל דבר

 

אם כן, קוראיי היקרים, פנו לכם זמן, צאו אל העולם ואיספו את פניני החוכמה שמסביב. רוקנו ארנקכם בחנויות ספרים, לכו להרצאות וחפשו את המעין. לעולם לא תצאו נפסדים. כל אשר תוציאו על חוכמה יחזור אליכם אלף מונים.

וכפי שכתוב בספר משלי פרק ד' פסוקים ה, ו: "קנה חוכמה, קנה בינה. אל תעזבנה ותשמרך, אהבה ותצרך".

  

כשתצאו לדרך החדשה, לחפש את מעיינות החוכמה, זיכרו:

 

הדרך חכמה מן ההולכים בה

 

 

  

ארבעה סוגי אדם: (איזה מהם דומה לך?)

1.       אלה שאינם יודעים, אולם הם אינם יודעים שהם אינם יודעים

2.       אלה שאינם יודעים, אולם הם יודעים שהם אינם יודעים

3.       אלה שיודעים, אולם הם אינם יודעים שהם יודעים

4.       אלה שיודעים,  והם יודעים שהם יודעים

תגובות