סיפורים

המטבחון של גולדה

חמסנה ישבה על הכיסא מול הטלוויזיה הענתיקה שחור לבן שהייתה עדיין אצלה בבית במושב ברכיה (אחרי שכולם כבר החליפו לצבעונית ולמסך פלזמה) וצפתה בטלוויזיה, ופתאום ראתה את התמונה של גולדה מאיר ונזכרה. וגם הבן שלה מוריס שיהיה בריא ישב לידה ואכל פולים חומים מהבילים והיא הסתכלה בתמונה של גולדה ובדיוק שהקריין אמר "המטבח של גולדה" היא ככה הסתכלה על מוריס שבאותו זמן אכל פול כאדראסו ואמרה:

 "יא חסרה עליק יא גולדה, יא חסרה עליק... אחחח ומי לימד אותך לבשל במטבחון אם לא אמא עזיזה עליה שלום.. כן אמא שלי עזיזה מבאר שבע לימדה אותה להכין קוסקוס וסלטא משוויא חריפה לפנים... מה היא הכינה לפני כן? עוף מכובס ותפוחי אדמה מאודים, חיוורים כמו פולניה זקנה וגזר גמדי כמו הדרדסים... ומה היה? פשוט גולדה הייתה חולה בשפעת, שמו לה קומפרסים על המצח ולא היה מי שיבשל במטבח שלה אז היא ביקשה מהשומר ראש שלה המלצה. ובמקרה הזה, יא רבי, השומר ראש היה יהודה הדוד שלך ואז הוא אמר לה שתיקח את אמא שלו עזיזה לבשל לה. וגולדה ככה אכלה את האוכל שלה והתלהבה ואמרה לה שתיתן לה את הכתובת לכל המאכלים ושמעתה ועד עולם תעבוד אצלה. ועזיזה שהייתה מדברת ישר את האמת בפרצוף אמרה שהיא בעצמה צריכה לעשות את זה והיא לא תבשל לה עד שיבוא המשיח כי יש לה שישה ילדים בבית והרגליים שלה כואבות ויש לה לחץ דם, אז גולדה נהייתה אדומה ואמרה "אני מזוזעת" אבל שמעה לה ואם היה לה טיפה אומץ הייתה מכניסה את אמא למה שקוראים הקבינט המדיני והייתה שמה אותה שרת הביטחון במקום דיין או לפחות שרת הכלכלה והייתה מביאה עריסה ובוחה בקופסאות מתוניס . וככה גולדה הייתה נוסעת באוטובוס עד באר שבע והולכת לשוק בבאר שבע וקונה עריסה במשקל, חצי קילו פפריקה, פלפלים יבשים ואגוז מוסקט. משה דיין זה העאמא, היה מביא לה סיר כפול שמצא באיזה אתר עתיקות ויגאל אלון הביא לה דגי אמנון מהכינרת וכולם היו מתכנסים במטבחון, אוכלים קוסקוס, מרקא גדביא, בנאט'ז, בסוף שותים בוחה וככה דנים על ענייני המדינה

 יום אחד משה דיין חשב שהוא נמצא באתר של עתיקות, ולקח כפיתה והסתיר אותה בפה שלו והתחיל ללעוס ונפלו חתיכות בשר קטנות, אבל גולדה שמה לב שבפה שלו יש אוכל ובטח לא נחשים וכעסה ואמרה לו "היי, יאעתק עסא! זה מהחריפות, קח מהלא חריפות!" אבל שכחתי, היא לא ידעה את הערבית שלנו, היא בטח אמרה לו את זה באידיש.

 אמא עזיזה אמרה שגולדה מאיר אולי ממוצא של ג'רבה, והאבות שלה היו שמים כל יום שקל אחד לקופת רבי מאיר בעל הנס וככה נכנס השם מאיר.

 אבל הנה, אחרי זה הגיעה מלחמת יום כיפור, ואז היא דאגה לחיילים וגייסה את אמא עזיזה שבישלה לה במשך לילה שלם וככה גולדה לקחה כמה סלים של אוכל חם למסוק יחד עם דדו , לא דדון הנהג של ההסעות... ובוז'י הרצוג ..."

 "איזה בוז'י הרצוג" התערב מוריס שסיים לאכול את הפולים.

 "אה... התעוררת יא איבני, יא בויה. רציתי לראות אם אתה מקשיב לדברים שלי, אני מספרת לך סיפור שלם ואתה מתעורר אחרי חצי מילה...הרצוג עשה אז קקי במכנסיים... הנה דיברתי על גולדה והמסוק ובכל זאת היא חצתה את התעלה מעל המצרים תחמיז'לום והביאה לחיילים סירים של קוסקוס ופקיילה וכפיתות ועם מחשי ועזבנה וארישה בכמות שיכלה להכיל גדוד שלם. והריח שנדף מהסירים היה כל כך חזק עד שהחיילים המצרים של ארמיה השלישית ימח שמם עזבו את כלי הנשק ואת החרבות ואת החץ וקשת ורצו כמו מג'נונים אחרי המסוק, ממש ת'ירשמא ועזבו את המלחמה בשביל ארישה ועזבנה וככה גם יכולנו לנצח, וככה אריק יכול היה לעבור את התעלה ושם חיכתה לו גולדה עם הסירים ואמרה לו "תחמז'לק יא רבי נג'ינה. עכשיו אתה מגיע? האוכל מתקרר! יא בוייה אתה מריח ממש ממש ריחא מנשומה. ואז באו חיילים שיכנזיים של האו"מ בחולצות לבנות כמו מלאכי השרת ושיער בלונדיני וקאלו (אמרו) לגולדה באינגלית שתעביר חלק מהאוכל למצרים שנמצאים מהעבר השני של התעלה וגולדה אמרה להם "תקפצו לי... את האוכל של עזיזה אני לא מעבירה...שלזה ידאגו להם המצרים"...

ועכשיו נזכרתי יא מוריס... יש במקרר שני סירים, אחד של קישקש והשני של מרק... היי מוריס מוריס... מא וא ג'יבשי (לא עונה) רק שמע אוכל מיד עזב את הסיפור וברח למקרר, מוריס...רק תיזהר שלא תשאיר את הדלת של המקרר פתוחה כי חבל על החשמל ותעשה נטילה וברכה..."

 

תגובות