סיפורים

המיתולוגיה התימנית: הרב אברמיקו

 

 

אמנם לא שכחנו את קרית עקרון על גיבוריה ואמנם נשוב שמה בעוד מספר דקות של תיאור הסיפור הבא, אך הפוקוס יתחיל הפעם מהעיר יפו יע"א שעל חוף ימים. שמה בשדרות ירושלים, נוסע לו הרב אברמיקו של הבולגרים על הטוסטוס שלו כי המכונית רנו התפרקה לו פעם באמצע הרמזור של רחוב יהודה הימית ולמה התפרקה לו באמצע הרחוב? הוא קנה את הרנו והחברה של הרנו שמה בצרפת הבטיחה שמי שיסע באוטו הלזה ארבע מאות אלף קילומטר יזכה בפרס של מיליון פרנקים צרפתיים, וההוא גברא עוד האמין להם ונסע בו הלוך ונסוע הנגבה ואת כל העליות של רחוב העליה וחרש איתה את כל הארץ כשעודד את הקבוצה של מכבי יפו וגם הוציא פסק הלכה שמותר לנסוע בשבת על האופנוע הטוסטוס כי "מכבי יפו דוחה שבת" וגם היה שולף את התנ"ך השחור שלו בריש גלי וקורא פסוקים בשפת לאדינו לטובתה של מכבי יפו שבעזרת סיניור איל דייו תזכה בכל המשחקים.ובנוסף לזה הלך לחתן זוגות ועשה ברית מילה לעוללים. והנה יום אחד הגיע הרב הבולגרי הזה לארבע מאות אלף קילומטר באמצע הצומת של רחוב יהודה הממית, ומה קרה? הוא עצר ברמזור אדום, פתח את החלון כדי לנשום אוויר צח והגג נפל לו על הראש ומזל מזליקו שלא פתח לו אותו, כי פשוט הגג היה כבר חתיכת פלסטיק מדפוקה ודלילה כמו שכבת האוזון. ובקיצור החברת רנו שבינתיים שינתה בעלות לא רצתה להביא לו את הפרס, אז הוא אמר להם "ימח שמכם" ולקח קו 42 במיוחד למשרדים של החברה בתל אביב ודפק על השולחן ואמר למנהל שהוא גורסוס וקדימסיס והעיז והרים קול. ורק בגלל הכבוד של המנהל לרב אברמיקו הוא לא הזמין לו משטרה, אבל החברים של הרב לא רצו שיסע באוטובוס ולכן קנו לו פרס ניחומים טוסטוס, וככה הרב שיהיה בריא עבר לטוסטוס שבאמצעותו היה נוסע לעודד את מכבי יפו בכל רחבי הארץ שלנו וגם לאילת הגיע.

 


בקיצורי קיצורים באותה שבת נמהרת נסע הרב לקרית עקרון, שמה לאזור מגרש ספורט שהיה בנוי על חמרה כדי לעודד את מכבי יפו לשחק עם מכבי שעריים, ועשה את זה בלי וייז ובלי ווי זמיר רק על פי הזיכרון הפנסטי שהיה לו ושצילם כל מהקום שהיה לו כמו מצלמת פולארויד ובדיוק באמצע העיקול של רחוב מרבד הקסמים התפרק לו הטוסטוס ככה בסיבוב שיהיה בריא והגלגל התפנצ'ר מאיזה קוץ של דורבן שנשאר תקוע ככה באמצע הכביש אחרי שדרסה אותו משאית. אלא שלמשאית לא קרה כלום והיא המשיכה והתגלגלה בצורה בריאה. אבל הטוסטוס עמד במקום. ואז הרב אברמיקו הסתיר אותו בפתח של מקלט והלך ככה עם החליפה השחורה והכובע והעניבה באמצע הרחוב עייף ומזיע בגלל החום של אוגוסט שאין לו רחמים לא לבולגרי ולא לתימני ורצה הגורל שעבר ליד הבית של מרת סעידה ויפת קרוואני שהיו רחמנים בני רחמנים וראתה סעידה ככה מהמרפסת את הרב בתלבושת העבדקנית שלו עייף והולך לאט לאט ואמרה:

 "יא רב יהודי, יא רב, בוא תיכנס ותשתה משהו, חבל עליך תראה איך אתה נראה כמו עגבניה של פורים"

והנהן הרב אברמיקו ואמר תודה רבה ונכנס והיא אמרה לו לשבת והגישה לו מים קרים ושאלה מה הוא עושה כאן בקרית עקרון ואמר שהוא רב מיפו והגיע לכאן לעשות שבת ועוד מעט ילך לו לדרכו וסעידה שאלה אם הוא רב מהחסידים השיכנאזים ואמר שלא והוסיפה ושאלה אם הוא מהרבנים של בני ברק ואמר לא ושאלה אם הוא מהרבנים של הבבא סאלי שהאחים של שרית המרוקאית נשבעים בשם שלו ולבסוף פקעה סבלנותו ואמר:

 "לא, לא לא, אני רב בולגרי"

וסעידה הנהנה ככה ברצינות השיבה:

 "תהיה בריא רב בולגרי, להסתובב בחום כזה? יש כאן 34 מעלות חום השם ישמור"

ועובד נשלח על ידה להביא לאורח קצת ג'עלה וקצת פירות ובקבוק מים פלסטיק שיהיה לו לדרך והסתכל בו עובד (שהיה אז בן שש עשרה) ואמר לו: "רגע, אתה מוכר לי מאיזה מקום"

והרב אמר שהוא לא זוכר כלום, כי לא רצה לבעס אותם ולומר שבא לעודד את מכבי יפו ככה בשבת.

אבל גם לעובד היו תכניות, ובשעה ארבע רצה לעודד את מכבי שעריים במגרש החולי של קרית עקרון והלך ככה בשושו ואמר לסעידה שהוא הולך לחבר וגם הרב אברמיקו ישב ככה איזה כמה דקות ולבסוף נכנס למטבח להגיד תודה לאישה הטובה ולשוט לו לדרכו.

והמשחק התחיל ועובד עמד ככה בצד של אוהדי מכבי שעריים והנה הוא רואה את הרב אברמיקו ניצב שמה כמלאך על עין המים, עומד על כיסא ושיהיה בריא מוציא ספר שחור גדול מהמעיל שלו ומתחיל לקרוא קריאות בשפה מוזרה לטובת מכבי יפו והשחקנים שלה וכל הקהל של מכבי יפו חוזר אחריו מילה אחרי מילה והרב מנופף בשתי ידיו כמו משה רבינו מתי שעם ישראל נלחם בעמלק והקהל אחריו ככה עם הידיים וכשמכבי יפו הבקיעו גול הרב קפץ ככה בשוויץ של התלהבות וכמעט נפל מן הכיסא, אבל האוהדים תמכו בו וככה מכבי יפו תפרו את מכבי שעריים תק תק תק גול אחד אחרי השני. ומוטי רמקול הקמע של שעריים למרות הגרון שלו והקול הנורא שהיה מפיק משם לא הצליח להטות את הכף, ועובד למרות שהתבעס בצורה עמוקה כמו עמוקה שליד צפת התלהב והלך לאיזה זקן אחד עם גופיה לבנה ומכנסיים קצר שעודד את מכבי יפו ושאל אותו מי הרב הזה שקורא קריאות ומלהיב את הקבוצה היפואית וההוא אמר לו:

 "זה הרב אברמיקו שלנו, הרב שלנו מיפו, הוא מעודד את הנבחרת ובזכותו אנחנו מבקיעים גולים"

 "ולמה לנו לתימנים של מכבי שעריים אי אפשר להשיג רב כזה?" שאל עובד

"הרב שלנו מוכן לנסוע בשבת למשחקים, ראית רב תימני שיסע למשחק בשבת על טוסטוס? ללאאא... אתם התימנים לא יכולים, רק אנחנו הבולגרים יכולים" הצביע הזקן על עצמו.

עובד לא נשאר חייב ואמר:

 "היה לנו מרבד הקסמים שעלינו לארץ ובעזרת השם יהיה לנו גם רב שיטוס על מרבד הקסמים לכל משחק" הצביע עובד על השמיים

 

תגובות

זיגי בר-אור / תודה שנתת לי את השיר ה� / 28/11/2016 18:11
גלי צבי-ויס / קיבוץ גלויות / 28/11/2016 18:43