סיפורים

המיתולוגיה הבולגרית - ציון מארח את אברמיקו

והיה הרב אברמיקו סובל מנחת אשתו ימים רבים שמה בסחנת דרוויש על גבולה של יפו והיה לו שכן מרוקאי בשם ציון (דלת מול פלדלת) שהייתה לו חנות נעליים ליד חנות התכשיטים של מזרחי שמה ליד כיכר המושבות וליד חנות התבלינים של ארמה שהיה מרמה ומוכר כפתורים מפלסטיק ואומר שהם מזהב, ובקיצור ראה אותו ציון בצרתו ואמר לו ככה בהאי לישנא:

"איי, אוי לך מאשתך. אתה חושב האישה תכבד אותך אם אתה תפנק אותה? היא תחרבן עליך שלשול וקקי שחור. עשה טובה, בוא אליי יום שישי בצהריים שאני חוזר מהעבודה ותראה אי איזה כבוד האישה עושה לי, אתה רק תעמוד ותסתכל מהצד ולא תגיד מילה"

ובאמת נתחמק אברמיקו מביתו ואמר לאשתו בוקה שהוא הולך ללמד טעמי המקרא את הבן של ציון ביטון שיהיה בריא, הלא הוא אפרים ואשתו ככה בהתחלה נתנה לו ללכת עד לדלת ואמרה:

"רגע, לא אמרת שהטעמי מקרא אצל הבולגרים שונים מן המרוקאים?"

ואמר לה שזה יכול להיות, אבל שתדע שאין כל כך מרוקאים בשכונה והרב היחיד גר בבת ים, ואז אמרה לו: "האאא. ואתה חוזר, ישר אתה מסדר השולחן של שבת ונרות שבת וגם עושה ספונג'ה במטבח לפני שבת, למה שבישלת את המרק דגים נפלו כמה דגים עם הציר על הרצפה וכמעט שחו אל הביוב ומשם בחזרה אל הים"

והנהן ועבר למסדרון אל הדלת של הבית של ציון ביטון ושמה נכנס ואמרה לו פורטונה שיבוא וייכנס ויחכה כי ציון צריך לבוא מהעבודה בכיכר המושבות וצריך לאכול צהריים. ובזווית העין ראה אברמיקו  שולחן ערוך עם מפה לבנה ככה בקטנה, באמצע הצהריים ואשתו של ציון, פורטונה מערימה עליו צלוחיות סלטים מסלטים שונים: סלטא ד'כי'זו, סלטא מטבוחה, סלט סלק אדום, סלט מנגולד, חומוס טחינה, שעועית, סרדינים, חצילים בתחמיץ, חצילים בעריסה, חצילים בשום, עגבניות עם מלפפון, עגבניות עם שום, חסה, עריסה ועוד ועוד עד שהצלוחיות תפסו חצי שולחן. ואחר כך הביאה את התוספות: אורז, קוסקוס, תפוחי אדמה, זיתים מבושלים, תירס, במיה, שעועית ירוקה וכמובן את המנות העיקריות: בקר ברוטב אדום, טאג'ין עם טנזיה, עוף קטן וטוב, וכמה דגים ברוטב אדום אדום עם כמה פלפלים סודניה. והיה השולחן שני מטר וכולו היה מכוסה באוכל ובסוף השולחן כיסא אחד לסועד אחד. והאישה והבנות: שולה, מרצדס ורוחמה שתהיינה בריאות מחכות ככה בקוצר רוח כמו מלצרים במסעדת אלהמברה ורק הבן אלברט לא היה כי למד בפנימיה. ואחרי כמה דקות נכנס ציון ביטון שיהיה בריא וניגב זיעה מהראש עם מטפחת ונתן המטפחת לבת שולה ונתיישב בכיסא והחל לסעוד ככה לאט לאט כשכל פעם הוא מבקש משהו ורוחמה או שולה או פורטונה ממלאות את מבוקשו בשתיקה. ויצא לאברמיקו המיץ מהלשון וקרקרה הבטן שלו קומו איל גאינה (תרנגולת) והמוח התחיל לשדר לו מאסטר שף בשידורים חוזרים והמתין עד שציון עשה גרעפץ שהגיע עד מגדל שלום ושם את המזלג והסכין מוצלבות וניגש ואמר לציון למה זה ככה אצלו

ומיד שהתקרב אליו אז ציון אמר: תביאו עוד צלחת ומזלג וסכין ואל תתעכבו כי יש כאן אורח כבוד, ומיד שנתמלאה בקשתו אמר לאברמיקו שישב ויעמיס ושלא יעמוד ושיקח את הזמן והוא יספר לו:

ואברמיקו העמיס ונתפטם אל הבטן שלו במיטב המעדנים של פורטונה ושמע את ציון:

"שמע, איך אומרים, לא פינקתי אותה יותר מידי, ישר על כל פיפס קטן אמרתי לאשתי פורטונה שזה לא בסדר וזה לא בסדר ובאתי בטענות איך שנכנסתי הבייתה מהעבודה וגם עכשיו אני לא מוותר, אחרת זו היא שהייתה יושבת פה ואני זה שהייתי מגיש לה את המאזטים. אז העברתי את המלחמה לשטח של האויב והאויב בא אליי לחתום הסכמי שלום, אז תנסה את זה בבית ותספר איך היה"

"איי ויי די מי, אם אני אבקש ממנה לעשות את זה היא תהפוך עליי את השולחן, היא תזרוק עליי פשקאדו עם סנפירים כמו כריש" קונן אברמיקו

"אז שמע, אל תהיה מדרוב, תעשה את עצמך חולה ותגיד שאתה לא יכול לקום מן המיטה" יעץ ציון "וככה תמשוך אותה"

 

ובאמת בבוקר של יום ראשון קם אברמיקו ואמר בקול בוכים "אוי, ואי די מי, אני מיסכיניקו, אני הולך למות, אני לא מרגיש טוב, אני חלש, אני צריך אוכל, אני צריך כוס מים"

ואשתו מרת בוקה באה אליו ככה ואמרה: "יש לך חום?"

אמר: "תמדדי"

ומדדה עם הכף יד שלה ולא היה חום ואמר לה שאולי זה כאב בטן השם ישמור, סיניור איל דייו.

לא כואבת לך הבטן, אתה סתם מתלונן, אמרה, אפילו דוקטור צ'יבוטרו אמר שאתה בריא כמו שור.

אבל כואב לי, תביאי לי כוס מים.

לך תביא לבד, כבר יש לך רגליים שסיניור איל דייו ברא לך בששת ימי בראשית. אמרה

ומה עם פרוסת לחם עם דג לקרדה?

אני אזרוק עליך דג מעופף שיעשה בקאביסה שלך חור, אברמיקו, אל תתחיל איתי. עכשיו שעה שבע, אתה צריך להיות בעבודה בתשע, אז תתחיל לנקות את הבית, את השירותים, את המקלחת ותיזהר כשאתה משפשף את השוליים של האמבטיה שלא תשרוט את הרובה. גם ככה אין לנו מספיק כסף לשלם. בכלל לא הקשבת אתמול כשאמרתי לך שצריך להביא את האינסטלטור מושון כדי שיתקן את החור של האמבטיה שבאים בו עכברים, ובכלל גם לא קנית מלכודת עכברים ממזרחי. אז ככה שיש לך היום הרבה עבודה....ובבקשה, תכין לי כוס קפה עם חלב.

 

תגובות

גלי צבי-ויס / איזו אישה / 11/01/2017 16:52
זיגי בר-אור / ממש אשת חייל, אבל מוטב / 15/01/2017 20:21