פוסטים

טוב או רע...ערך או ?

לא פעם אני נסער מהאינפלציה של המילה 'ערך'. בדיוק כפי שהיקום אינו אלסטי, כך גם הערך. הוא מוחלט, שלם ובעל אופי ברור ביותר. לפי תורת ההיגיון, דבר אינו יכול להיות ערכי ובלתי-ערכי בעת ובעונה אחת. אם פעולות לטיוב החיים הן ערכיות, אז פעולות לניוון החיים אינן.
יחד עם זאת אין בעברית מילה נגדית לערך. היעדר מילה כזאת מאפשר לאנשים להשחית ערכים ע"י כינוי אנטי-ערך "ערך". למשל, אנשים יכולים לטעון ש'הקרבה למען הזולת' זה ערך ואנו בתגובה נאמר להם שזה אינו ערך. כעת אנו מסוגלים לשלול דבר ולומר שהוא אינו ערכי, אך אין מילה שמגדירה מה הוא כן. חסרה מילה שתאפשר לנו לקרוא לדבר בשמו.

 

אם כן, בחיפושי אחר מילה נגדית לערך, ראשית בחנתי מהו ערך ומהם מאפייניו. ערך הוא נכס חומרי/ רוחני שאנו פועלים להשיגו או לשמרו. הערכים מסודרים בצורה פירמידלית, כאשר הערך העליון הוא החשוב ביותר ואלה שמתחתיו הם הבסיס שעליו הוא עומד. כלומר, ללא ערכים בסיסיים לא נוכל להשיג את הערך העליון או לשמרו. הגמול הרוחני שאנו מקבלים על פעולות ערכיות הוא: גאווה, סיפוק עצמי ואושר.

 

הערך העליון הוא חיים.
 
מכאן, הנגדי לערך הוא הדבר המנוון לסטטיות – ערפל. כאשר המחשבה מעורפלת, תפיסת העולם מעורפלת והמטרות מעורפלות נוצרת סטטיות שדומה מאוד למוות. אלה שבוחרים בערפל רוקחים אשליות שמרחיקות אותם מהקיום הגשמי. הגמול הרוחני לסטטיות הוא: דיכאון, תיעוב עצמי, ומרירות. לאשליות יש גם פן מעשי, הן מביאות אדם לנהוג בניגוד לאינטרסים שלו ומטות את הגיונו כנגדו. כך יש הפועלים להעמקת שקיעתם.

 

אני קובע כי המילה הנגדית לערך היא: עָרְפַּל. הערפּל מערפל את החושים, מערפל את המחשבה, מערפל את המעשים ומערפל את המטרות. הערפּל התחתון הוא מוות. כל ערפּל ישקיע את האדם, אם יהיה מספיק עקבי, למצב של מוות. הכלים לניוון הם הערפּלים. הכלים לחיים הם ערכים.

 

מעכשיו, ניתן לשקם את ערך ה'ערך': שאפתנות היא ערך ובינוניות היא ערפּל. קפיטליזם הוא ערך וסוציאליזם הוא ערפּל. כושר שיפוט הוא ערך וכניעה מיסטית היא ערפּל.  יצירה היא ערך ומיחזור הוא ערפּל. עצמאות היא ערך וכוללנות היא ערפּל. חיים זה ערך ושיתוק זה ערפּל.

 

מעתה והילך, כאשר פלוני יאמר שחסד הוא ערך, נוכל לתקנו שזהו ערפּל.

תגובות