סיפורים

מרים מלכת יהודה האחרונה לבית חשמונאי(54 לפנה"ס - 29 לפנה"ס)©

 

 

בקיסריה במוזיאון הווירטואלי נגעתי בדמותו של הורדוס. הוא סיפר לי  על תכניות הבנייה שלו בשנים שמלך בארץ בחסות רומא, על הנמל האדיר בקיסריה  אשר בנה במשך 12 שנים, את בנייתו מחדש של  בית המקדש בירושלים, את הרודיון וגם על מצדה לא פסח. בעודו עומד בהדרת מלכותו וכתרו על ראשו, כדרך אגב סיפר לי שאת מרים אשתו שאהב, ככה סתם בחיוך כזה הוציאה להורג, אחר כך קצת הצטער, לכן ערך לה הלוויה מלכותית.

בווירטואלי ממול שמעתי פתאום את צעקותיה של מרים.

"שקרן עלוב, גם אחרי  2000 שנה אתה מוסיף להגזים בסיפוריך"?

"תגעי בדמות שלי, אסביר לך בדיוק מי היה הורדוס".

"שמעתם מה הוא אומר, הוא עוד מחייך, שחט בדם קר את כל משפחתי, אני נצר אחרון לבית חשמונאי המפואר".

"איזה מגניב הווירטואלי הזה". חשבתי. נגעתי עוד פעם בדמותו.

"לא סיפרת את כל האמת, תשמע את צעקותיה מהווירטואלי השני".

"לא שומע כלום, אני מספר רק מה  שיכול לקדם אותי לגבי ההיסטוריה, היא יכולה לצעוק עד השמיים, כמעט ולא זוכרים אותה".

נגעתי בדמותה שנית.

"את רק צועקת, ספרי מה קרה בדיוק, אני אשפוט".

"הוא יצא משוגע לגמרי משיגעון הגדלות שלו".

"טוב הבנתי שהוא היה משוגע לגמרי, היסטוריה בבקשה, תאריכים, מאורעות".

"הכול התחיל בנשואי  אימי אלכסנדרה ואבי אלכסנדר השני בנו של סבי אריסטובולוס השני. אימי בתו של סבי הורקנוס השני. הסבים שלי החליטו שכדאי להם מטעמי יוקרה להשיאני להורדוס כדי לחזק עצמם כלפי הרומאים, הם שניהם היו צאצאים לבית חשמונאי ואילן היוחסין סובב להם לגמרי את הראש".

בווירטואלי השני לחצתי עוד פעם על דמותו של הורדוס.

"אז ביקשת להינשא למרים החשמונאית כטרמפ לעלות בסולם השררה".

"זה היה הנוהג אז , הייתי חייב להתחיל במשהו, בעצם הודרכתי על ידי הפטרונים שלי ברומא".

רצתי לווירטואלי השני ולחצתי על דמותה של מרים.

"יכולת להתנגד לנישואייך להורדוס אם הבנת שהוא רוצה  להינשא לך מטעמים של כבוד ואינטרסים לקידומו".

" יכולתי להתנגד? בהיותי ילדה מיהרו אימי ואבי לְאָרֵס אותי להורדוס, כדי לחזק את אילן היוחסין של שני הסבים שלי ששניהם נצר לבית חשמונאי. אני צִחְקַקְתִּי מולו בהתרגשות, הוא היה חתיך. רעמת שערותיו שחורות ומתולתלות, זקנו לא מסודר, ופרוע, ודווקא בשל כך סקרנותי הפיחה בי עליזות לנוכח השמועה אחר כך שפגישתם בלשכתו של סבי אריסטובולוס הילכה עלי".

"הורדוס אומר דברים אחרים, הוא מספר על תכניות הבנייה שלו ומה שעשה למען העם".

בווירטואלי ממול חיכתה לי מרים, צמתה הארוכה יורדת עד לישבנה  , לבושה בבגדי מלכות יהודה, מחרוזת עם סמל משפחת חשמונאי ענודה  על צווארה, על אף שילדה חמישה צאצאים להורדוס, ניכר בה ששומרת היא על גזרתה.

"נו, נדמה לך שיכנס לקטנות ולפרטי פרטים, הוא לא יזכיר זאת באף הרצאה שלו, ביקש  שההיסטוריה תנקה אותו מרשעותו ומאכזריותו".

"ומה יש לך לספר על כך".

"זה מסובך קצת. הכול החל בשנת 43 בו נרצח אנטיפטרוס אביו של הורדוס, האשם ברצח אחד ממקורבי סבי הכהן הגדול. הורדוס שהיה מעורה היטב בפוליטיקה ועוצמתו הייתה רבה, פנה אל סבי הורקנוס השני שנאלץ להסכים להשיא אותי להורדוס על אף שהייתי ילדה.

המריבות והתככים לא נפסקו אף לרגע אחד. בשנת 40 עלה לשלטון מתתיהו אנטיגונוס השני, בן דודי . הוא  גירש את הורדוס והורקנוס. זה אחרי שסבי אריסטובולוס השני  אירס אותי להורדוס  שיצא לרומא, ושב כשעמו חיל שכירים, על מנת לסלק מן הארץ את אנטיגונוס ואנשיו. לאחר מלחמה ארוכה ניצח הורדוס,  וזאת אחרי שהטיל, בעזרת סיוע מן הרומאים, מצור על ירושלים שארך חמישה חודשים. במהלך המצור, בשנת 37  יצא הורדוס לשומרון, ושם נישאנו. ראיתי  אושר בחיי  עם הורדוס . ילדתי  לו את  אריסטובולוס, ואלכסנדר,  ואת ושתי בנותיי".

"שמונה שנים חייתי איתו באושר, גם שעלה לשלטון, מיגר את שלטונו של בן דודי אנטיגונוס, מעטים מבני  משפחתי החשמונאים נותרו בחיים, בחצרו הפחד הילך אימים על בני משפחתי, הוא הבין בדרך המרושעת שהייתה טבועה בו, שהמלוכה לא תיכון בידו, כל עוד לא ישמיד את אחרון החשמונאים המהלכים בחצרו. אף פעם לא הסכמתי לאכזריותו, ראיתי את התפתחות מלכותו, רשעות שהילכה מדכי אל דכי".

"בווירטואלי ממול הורדוס לא סיפר כלל את הסיפור כמו שאת מציגה אותו".

"השיגעון נזל לו מהאוזניים, איך יזכור את הפרטים האלו".

"תמשיכי, מרתק סיפורך".

"הורדוס פתח את השמדת החשמונאים ברציחתו של אריסטובולוס השלישי  אחי הצעיר, בידיו ניתנה הכהונה הגדולה, לאחר שאימי  אלכסנדרה הפעילה את השפעתה בחצר המלוכה הרומי, והשתדלה על אחי  אצל מרקוס אנטוניוס. בשנת 31  נרצח אחי  בהטבעה, שהוסוותה כתאונת משחק בבריכה, כשביקר בארמון הורדוס ביריחו והוא בן 17 שנים. רצח זה העכיר את היחסים בין הורדוס לביני, וליבי  נהפך לשנאה כלפיו. אמו של הורדוס, קיפריס, ואחותו שלומית, שנאו אותי  שנאת מוות, ועמלו על מנת לסכסך בין הורדוס לביני, מיום שנישאתי לו הן לא סבלו אותי".

"אחרי שרצח את אחיך, יחסיכם כבר לא היו כתמול שלשום".
"הוא אף פעם לא הודה שרצח את אחי, טען עד יומי האחרון שהייתה זו תאונה, כבר לא האמנתי לו. הוא קינא באחי שהעם אהב אותו וכינה אותו " מלך היהודים"  ובחג הסוכות של שנת 35 קיבל אותו העם בהפגנות שמחה שהדאיגו את האדון הפרנואיד הזה".

מהווירטואלי  ממול שמעתי את הורדוס צווח הפעם בקולי קולות מנסה להשתיק את מרים.

"איך את מסלפת את ההיסטוריה, כבר אלפיים שנה אני אומר לך שאני לא הייתי ביריחו כשקרה האסון עם אחיך, בכל הצגה את מאשימה אותי די"!

"אז מה את אומרת על זה, לחצתי על דמותה.למי להאמין".

 

"זה לא רק מות אחי, אנחנו מדברים על אותה תקופה, אך לא באותו ווירטואלי , האכזריות שלו דוברה בכל בית אב ברחבי הממלכה, אני לא מבינה מה עשה לו סבי הורקנוס, כשהגיע ללשכתו גילו לפתע אנשים שלא יצא מלשכתו, ולי הוא ממשיך לספר סיפורים כבר 2000 שנה שהוא עשה הכול שהעם היושב כאן יאהב אותו. קנאי עלוב".

"מה אתה אומר על דבריה של מרים"?

"אני לא אומר כלום, היא יודעת מה היא עשתה, היא זנתה תחתי עם יוסף בעלה של אחותי, מה היא חשבה שלא היו לי מרגלים אחריה, קיוויתי שתצא מולי שמחה על שחזרתי חי ממסעי ברודוס, המכתב שהנחתי בידיו של יוסף היה מבחן, היא לא עמדה במבחן הזה".

"הוא עוד פעם לא מספר את כל האמת". קפצה מהווירטואלי השני מרים.

"כבר לפני 2000 שנה עניתי לך על המסע הזה כשיוסף הראה לי את הוראותיך לגבי.

את כל עזוז אהבתך הראית בפקודתך אשר נתת בידי יוסף להמיתני. זאת אהבתך אלי?ומה עם בני משפחתי שחיסלת אותם באכזריות, איך אוכל להמשיך לאהוב אותך שאני, אימי אלכסנדרה וארבעת ילדינו נותרנו כאן,מתות מפחד, אתה לא תחוס על אף אחד מאתנו".

לחצתי מהר על הווירטואלי בודקת אם הוא מביט עליה בערגה מהווירטואלי השני. הוא הביט על הווירטואלי השני בחיוך מלגלג על פניו ולא אמר מילה.

"מתי הוא בישר לך שדינך מוות".

"הוא לא בישר לי כלום, איתי לא רצה לדבר, כשילדי באו לבקרני  פעם אחרונה, הם ביקשו את רשותי להתחנן לפניו לבקש מחילה, לא יכולתי לסבול אותו יותר, השיגעון שלו הטריף אותו על דעתו, הוא הורה לחייליו שיכסו את עיני, הוא פחד שאראה לפני מותי את החרפה הזאת, מה נעשה לבית חשמונאי? סירבתי, בקשתי האחרונה הייתה שהוא יהיה נוכח  בהוצאתי להורג, רציתי לראות את המבע בעיניו, אולי נשאר משהו מתקופת ההכרות שלי איתו, הוא סירב, חמקמק ועלוב נפש. אני זוכרת את ריח חבל הפשתן שהונח על צווארי, לא ארגיש דבר, המוות יהיה צח וענוג לעומת תקופת חיים נוספת  תחת שרביטו.

שמעתי לפתע הורד...

בווירטואלי השני צפה הורדוס בהוצאה להורג, עכשיו אני רואה, לפני 2000 שנה לא הייתי בסביבה ולא צפיתי בהוצאתה להורג,לא יכולתי לדעת מה ביקשה המסכנה...

 

תגובות