סיפורים

רציונאליות רגשית / רונן

רציונאליות רגשית / רונן
 
קורא יקר                                                                          17.06.02  
 
למרות שקרוב לודאי שלא תקבל מכתב זה לעולם מצאתי עצמי חייב לכותבו. על פי כרטיס ההשאלה שמתי לב כי שאלת את ספרו של פייר מנאר – "הקדמות בדבר הבדידות באשר היא אפשרית." אתה ודאי תוהה כיצד אני יודע שדווקא אתה שאלת ספר זה ולא אחר?

 

הספר המהולל והיחיד במינו של מנאר ראה אור במהדורה ראשונה בהוצאת SECUNDA בשנת 1904. לצערי לא הצלחתי לאתר אף עותק ממאתיים וחמישים העותקים ויש אומרים כי הם עלו באש יחד עם בית הדפוס בשריפה הגדולה של 1907. ההוצאה השניה והמצומצמת יצאה בשנת 1911. חמישים העתקים בלבד הודפסו, התמזל מזלנו ואחד מהם הגיע גם לספרייתנו.

 

כל זה ודאי לא עונה עדיין לשאלה כיצד אני יודע שמישהו מלבדי שאל את הספר? כפי שכותב מנאר בעמ' ,68 לאחר שהוא מנתח באריכות מבריקה את תהומות הנפש, הוא מסכם ואומר "אין הנפש יכולה להביט אל תוך עצמה כשם שאין אלוהים יכול להיות מודע לעומקו. רק על ידי התבוננות מעמיקה באספקלריות של נפשות תאומות, יכול אדם להתחיל לרדת לחקר תהומותיו." רעיון מדהים, הגורס כי האדם זקוק למישהו נוסף בכדי לחקור את עצמו, נותן משמעות חדשה לאופן קיומו של המין האנושי כולו, לתורות המוסר ולדת.
 

כיוון שכך, תיעדתי בשני טורים ישרים, בכתב ידי, את כל מאתיים ושבע עשרה הפעמים ששאלתי את הספר עד כה.

מצד ימין ציינתי בעט כחול את התאריך בו שאלתי את הספר, כפי שהוא מצויין בכרטיס הספרייה המוצמד אליו. בטור השני, בעט אדום, ציינתי את המועד המדוייק בו החזרתי את הספר לספריה.

אם כך, אתה בוודאי מבין, שמאוד הופתעתי לגלות כי ב-21.02.02 הופיעה חותמת של תאריך שאינה מופיעה ברישומי. ציינתי בעט ירוק את התאריך הזה בטור הימני. ב- 07.3.02 הספר שוב היה ברשותי. חישוב קצר מראה כי הספר שהה בחזקתך כשבועיים. לטעמי אין זה פרק זמן מספיק כדי להבין את גאוניותו של מנאר. אבל אני בטוח שתקופה זו די בה כדי להשאיר רושם בל ימחה בתודעת הקורא.

 

הייתי שמח לו היה מתאפשר לתודעתנו לשקף אחת את השניה. תוגה עמוקה אפפה אותי "כשקט של עיוורים או קרן אור אצילה של החרשים..." (שם, עמ' 23) כשהבנתי שלצערי זה לא יקרה.

 

שלך

בידידות חסרת ברירה

ד. בוסטוס

 

 
קורא יקר                                                                                          01.04.04

או שמא אקרא לך קוראת יקרה

 

למרות שאין בידי שום הוכחה כי אכן את היא זו ששאלת את הספר בשנית. לא אוכל לתאר לך את הפתעתי כשלא מצאתי את הספר על המדף אלא על עגלת הספרים המוחזרים. מקרה ממוזל זה איפשר לי לתארך במדויק ולדעת כי הפעם שהה הספר במחיצתך עשרים ושבעה יום. יומיים יותר מאשר בפעם השנייה בה הוא שהה אצלי.

 

אני מקנא בך על הדרך הנפלאה שבה את צועדת כעת, ועל הגילויים שעוד ממתינים לך בהמשך. אני סוכר את עטי ומתאפק לא לקלקל לך. כמו שמנאר מציין, הגילויים האמיתיים יכולים לנבוע רק מבפנים החוצה, כשם שהר געש אינו יכול להתפרץ פנימה. אגלה לך רק דבר אחד: החל מהפעם השתים עשרה הקריאה הופכת למשהו אחר לגמרי.

"... עת ערפילי התרבות נמוגים בנשוב בריזת  conocimientoinnovadores." מושג שמנאר עוסק רבות בהגדרתו ובהוכחת קיומו.

 

אבל מרוב התלהבות אני מקדים מאוחר למוקדם או חוטא בחטא "הרציונאליות הרגשית." בוודאי תוהה את על כישורי ה'שרלוק הולמס' והיכולת הדדוקטיבית שלי לקשר בין הפעם הראשונה ששאלת את הספר לפעם השניה. (הרי יכולים היו אלה להיות שני אנשים שונים), ובוודאי את עומדת נפעמת אל מול יכולתי, המיסטית כמעט, לגלות את זהותך המינית. להרגיעך, אין כאן מעשה כשפים או ראיית הנסתר. פשוט שימת לב לפרטים הקטנים (פרק שבע עשרה). שמתי לב כי דפי הספר נותרו ללא רבב וללא כל סימן המעיד שמישהו עיין או אפילו קרא בו. לא מצאתי, לשמחתי, שום עקבות ל'אוזני חמור' בפינות העמודים (מנהג מזעזע לסימון העמוד האחרון שהקורא הנבער הגיע אליו). כמו כן, כשהנחתי את הספר בחופשיות על גב כריכתו הוא לא נפתח מעצמו בעמוד מסויים, דבר המצביע בברור כי לא נאנסה הכריכה באותו קימוט אכזר כאשר קורא חסר רגישות מניח את הספר פתוח כשפניו מטה או אף חמור מזה אוחז בו ביד אחת, כששתי הכריכות צמודות זו לזו כבמיטת סדום אכזרית. בין דפי הספר לא ניכרו אפילו רווחים זעירים המצביעים על שימוש תרבותי יותר בסימניה. מכל זאת למדתי הרבה על אופייך וכי את זוכרת (כמוני) על פה את מספר העמוד האחרון שקראת. יתכן שאפילו קרה אותך את אשר קרה לי לא פעם, שהתחלת לקרוא בספר ולא הנחת אותו מידך עד שסיימת.

 

לסוגיית זהותך המינית, התשובה קלה ופשוטה הרבה יותר. באוחזי את הספר בידי יכול אני בקלות לחוש בריח הקל והמשכר של בושמך.  חייב אני להתוודות ולספר לך, כי כעת אני עוצר מדי פעם במהלך הקריאה, עוצם עיניים, ממשיך את המשפטים האלמותיים בראשי, ומתענג מלוא האף. "יש והרוח השוחה כנגד זרם התודעה, כסלמון באביב, תגלה זרמים נסתרים המסייעים לה בדרכה..." (שם, עמ' 3)

 

שלך

בידידות חסרת פשרה

ד. בוסטוס

 

 

 

קלרה יקרה                                                                 31.12.07 
 

אני לא מצליח להפסיק לחשוב עלייך. "עוגן של תודעה אחרת יכול לעיתים להכאיב כעוקץ הדבורה, כסלע בזרם המפלג את המים, כרוח הכופפת בחוזקה את אמירי הגבוהים שבעצים. עוגן זה הנו אחת הדרכים הבודדות לצאת מתוך הדוגמטיות של התודעה הנרקסיסטית." הייתי חייב לתת לך שם. כעת כשהכל הרבה יותר ברור לי, באיזה שם אחר יכולתי לכנותך?

 

כמעט חצות כעת. אני כותב לך לאור נרות, בעוד הבתים סביבי מוארים באור יקרות. אכן יש בכך מעט נופך רומנטי אלא שעקב מסכת ארועים, שלא ניתן לתאר אותם אלא כחוסר מזל, ניתקו לי את החשמל. עד כמה שנלוז בעיני המנהג הזה של חצות השנה החדשה, לא יכולתי שלא לתהות מה משמעותו כאשר מדובר בנפשות תאומות. אני כבר לא זקוק לחשמל ואפילו לא לספר. מה נותר לסומא בחושך מלבד לכתוב ולקרוא? כל דף וכל אות חרוטים לעד בתודעתי. אתמול, כתרגול כנגד תאוות האוכל שפקדה אותי במפתיע, קראתי בו מהזיכרון מהסוף להתחלה מבלי לפספס אפילו פסיק אחד. רק אז הבנתי את הביצה הנרקסיסטית שאני שקוע בה. כמה יסרתי את עצמי בשאלה מדוע את לא משאילה שוב את הספר. התסריטים האיומים שהתרוצצו במוחי נוראים גם עכשיו כשאני נזכר בהם. הייתי משוכנע שמשהו איום קרה לך. נעתי מצד לצד כמו המחט במכשיר הרדיו שלי, מחפש נואשות אחר אותו צליל מרגיע שיבקע מבעד לרמקול של דמיונותי. צליל מנחם. בקצה הימני של הסקאלה אחזתי בתאוריה כי נאלצת לעזוב את הארץ או את עירנו. רעש לבן טרף את חושי ללא שום אפשרות לנחמה. "ניתן להתעלם, לברוח עד קצות היקום כמעט מכל דבר למעט שניים: עצמך והנפש התאומה שלך..." אחר כך, במרכז הסקאלה, דמיינתי כי קרתה לך תאונה או נפלת למשכב או דבר מה איום ונורא אירע, והוא אשר מונע ממך מלהגיע ולשאול את הספר. לקצה השמאלי של הסקאלה לא הגעתי, פחדתי יותר מדי ממה שאגלה שם.

 

יש ולעיתים אתה זקוק לנורא מכל בכדי לגלות את המובן מאליו. (זה שלי, לא של מנאר). כנראה שהייתי זקוק לניתוק של החשמל בדירתי על מנת לראות מה שלא השכלתי כאשר האור דלק. איך תוכלי לשאול את הספר כאשר רוב הזמן הוא ברשותי? מאז אוקטובר הספר על המדף בספריה. אני כבר לא זקוק לו יותר. מדי פעם אני מבקר בספריה עד לשעות הסגירה. יושב קרוב לפתח, למרות ששם פחות חם (בכל פעם שהדלת נפתחת חודר משב מקפיא אבל עדיין יותר חם מאשר אצלי). זה מאפשר לי לרחרח את האויר אחרי כל אחת שנכנסת. אני בטוח שאזהה את ריחו המופלא של הבושם שלך. אני מחזיק ביד עיתון או מגזין למרות שאיני קורא בהם. השומר הביט בי באופן חשוד מספר פעמים ואני חייכתי אליו. מתאמן עליו בחיוכים הכי טובים שלי. כשתבואי אהיה כבר מוכן.

 

שלך לנצח

בנאמנות אמת

ד. בוסטוס

 

 

 

קלרה נפשי התאומה                                                       23.01.08
 

"האהבה היא השתקפות האני בתודעה תאומה. רק כאשר שתי התודעות משקפות זו את זו האהבה תתעצם כמו שתי מראות המוצבות זו כנגד זו. תאומות כמו שני אין סוף המכילים את עצמם ושונות באותה המידה." (שם עמ' 143) או אולי זה בעמ' 78? קלרה, מה קורה לי? אני כבר לא בטוח יותר. אני צריך את הספר, אבל אני לא יכול. אולי בדיוק היום תבואי לקחת אותו והוא שוב לא יהיה על המדף. בודאי התפלאת ושאלת את עצמך, איך זה שבכל פעם שאת רוצה לשאול אותו הוא לא נמצא.

 

כל כך קר. אני מפחד להרדם. משונה לא? כל פעם שאני ישן נדמה לי שאני חולם. אולי אני באמת חולם. אבל חלום אחד מטריד אותי במיוחד. כל המילים מהספר (96,711) מתפצלות לאותיות שמסתדרות בטורים מסודרים. ארבע מאות שמונים ושמונה מופעים של האות 'א'. שבעת אלפים תשע מאות חמישים של האות 'ב' וכן הלאה. לאות מם יש בדיוק עשרת אלפים מופעים. מה זה אומר? חייבת להיות לזה משמעות כלשהיא. אולי, כמו בתנ"ך, רצף מסויים של אותיות שחוזר על עצמו, או אם סופרים כל אות שביעית מגלים משמעות חדשה.

אני מרגיש שמנאר רוצה להגיד לי משהו. 'מנאר' מתחיל באות מם. אבל אז מתחיל החלק הכי מפחיד. סימני הפסוק משנים את מיקומם ומשנים את משמעות הדברים. הדפים משנים את מספריהם ויוצרים משהו אחר. האותיות מתחילות ליצור צרופים חדשים. מילים חדשות. מילים שלא קימות בכלל בשפה. משפטים שלמים שלא מופיעים בספר. או אולי כן? מתוך הספר נבראים כל הזמן ספרים חדשים. אני כבר לא בטוח אם זכרוני הוא זה שבוגד בי או שעברתי למימד חדש של מודעות.

 

אהובתי. אפשר לכתוב את המילה 'אהובתי' רק ארבע מאות שמונים ושמונה פעם, אבל אז ישארו הרבה אותיות מיותרות. המון מהאות בית. כמה פעמים אפשר לכתוב קלרה? אני חולם שאני מנסה, אך לא מוצא את האותיות קוף. הן לא ברשימה. אני משוכנע שהן קיימות אבל הן מסתתרות מפני. למה דוקא האות הזאת נעלמת? אני חייב את הספר. חייב לדעת שהוא בהשג ידי. לחוש את הכריכה המנחמת שלו בזרועותי. לדעת שבעמוד שישים ושמונה מוזכר אלוהים בפעם היחידה בכל הספר. לראות שוב שפרק חמש הוא הכי קצר. רק שתי שורות המסתיימות בסימן שאלה.

 

כעת אני יודע שאני אראה אותו עוד פעם אחת. פעם אחרונה. איך לא חשבתי על זה קודם. אולי באמת הייתי זקוק לנורא מכל בכדי לקבל את הנפלא מהכל. אני מתכוון להשאיר לך את המכתב הזה בין דפי הספר. בין עמוד 113 לעמוד 112. את כבר מבינה בעצמך למה דווקא שם. אני מרגיש שאני כבר מוכן. לא תארתי לעצמי כמה זה קשה פשוט לוותר. אם לא הייתי עובר את תהליך הגמילה מהספר כנראה שלא הייתי מצליח. תארי לך שבגלל חולשות הגוף היה נמנע המפגש בינינו.

 

כשתקראי את המכתב תדעי מה לעשות. אני יודע שתדעי. באותו אופן שאני יודע שתדעי היכן למצוא אותי. איזו הקלה. סוף סוף לדעת משהו. כמה שזה שונה מכל האמונות הכוזבות והידיעה השקרית שרוב חיי היו מבוססים עליהם.

 

קלרה, אהובתי הנצחית

אני מחכה לך

ד. בוסטוס

 

© כל הזכויות שמורות לרונן

 

                                                                                

תגובות