יצירות אחרונות
כינור אמצע חיי (1 תגובות)
אודי גלבמן /שירים -23/11/2024 12:56
הָאַהֲבוֹת שֶׁלָּנוּ (1 תגובות)
רבקה ירון /שירים -23/11/2024 12:31
שִׁיר לְעָמִית (2 תגובות)
הַחֲבֵרָה שֶׁל גֵ'נִי /שירים -23/11/2024 10:18
כוחו של חיבוק (3 תגובות)
עליזה ארמן זאבי /שירים -23/11/2024 09:50
מאתמול / לאמי ז"ל (8 תגובות)
דני זכריה /שירים -23/11/2024 06:35
זֶה כִּמְעַט סוֹפָנִי לָגַעַת בְּחֲבַצֶּלֶת (3 תגובות)
יעקב ארדיטי /שירים -23/11/2024 02:53
חִיּוּכִים בִּצְבָעִים - חֲמִשָּׁה קְצָרִים (9 תגובות)
אביה /שירים -22/11/2024 21:10
את וציפרים (7 תגובות)
יצחק אור /שירים -22/11/2024 16:12
פוסטים
מסע מחשבתי בעקבות ידיעה בעיתוןהמוות הפך לטריוויאלי. היום קראתי בעיתון ידיעה על זקן בן 82 שבטעות, מחוסר תשומת לב, דרס תינוקת בעגלתה למוות! ידיעה זו הייתה הידיעה ה-13 בעיתון. מתוך הרגל מובנה, חיפשתי את האשמה בי והתמלאתי גועל נפש. תהיתי על מקומם של בני האדם במתווה של כדור הארץ. אמרתי לעצמי שאנו שונים מהחיות, אך במה אנו בדיוק שונים? והאם אותו שוני הופך אותנו לטובים יותר, או לחלופין לגרועים יותר? התחלתי לחקור את תפישת עולמי שמושתת על הנחת היסוד שהשמש סובבת סביב בני האדם, כלומר שהאנשים חשובים יותר מהחיות ועל פיהם יישק דבר. החיות הורגות בשביל לשרוד, בשביל הכרח זה בלבד, ואילו בני האדם? הורגים חיות בשביל הספורט, מחזיקים עבדים כתחביב והורגים אחד את השני בשביל אינטרסים צרים של כוח ושליטה. בדברים אלו, לעניות דעתי הצנועה, אנו כמו החיות ואף גרועים מהן.
אז, אם כן, במה האדם לעתים נבדל מן החיה? הרי אצל החיה הכול אבסולוטי, דטרמיניסטי, מורכב משחור ולבן. הכול פשוט ומוגדר. כך, לרוב, המצב אצל רוב הילדים ואצל חלק מהבוגרים... כן, עכשיו גיליתי את ההבדל. פתאום הכול מסתדר, מתאים ונראה הגיוני: היתרון של בני האדם הוא הבחירה; הם יכולים לבחור בשחור, הם יכולים לבחור בלבן, אך בנוסף לשני צבעים אבסולוטיים אלה הם יכולים לבחור בכל צבעי הקשת על גוניהם.
מכאן מחשבתי המשיכה להפליג, המשכתי ושאלתי - בהנחה ואותם זיוני שכל על אפשרויות הבחירה נכונים, ואכן כל אדם שונה מרעהו, אז כיצד מתקיימת לה חברה שכל מרכיביה נבדלים אחד מן השני? טוב, ייתכן ולא לי הפתרונות, אבל למרות ובגלל זאת אנסה לבחון את העניין. ההיסטוריה הציעה שני פתרונות מרכזיים: הפתרון הראשון הוא מתן (או לקיחת) הכוח בידי אדם אחד שיבצע את כל הבחירות בשביל כולם. זה התבטא במשטרים כגון מונרכיה ודיקטטורות למיניהן. פתרון זה, לכאורה, מאוד מתאים למצב של חוסר אונים וחוסר ודאות. אותו שליט נותן תחושה של ביטחון - מצרך יקר במצב שכזה - אולם תחושת הביטחון היא לרוב אשליה שמתנפצת ומותירה מאחוריה חיי פחד אצל רוב האנשים, וחיי מותרות אצל מיעוט. הפתרון השני הוא (כמובן) דמוקרטיה עקיפה. שיטת שלטון זאת נותנת לנציגי העם לקבל החלטות בשביל כלל העם. היא מאוד פלורליסטית, נותנת ביטוי לכל מגוון הדעות. כאן עלולה להיווצר בעיה בדמוקרטיה, כי אם לכל אזרח יש דעה שונה, אז השלטון אינו מסוגל לבצע תכניות ארוכות טווח. זהו, למעשה, עקב אכילס של הדמוקרטיה - האנשים השולטים יכולים ליישם את השקפת עולמם רק בזמן מאוד מוגבל וכך כמעט בלתי אפשרי לפתור בעיות סבוכות. כל הפתרונות נראים שטחיים, כמעין חלטורות, כמו פלסטר ששמים על שטף דם פורץ. אבל איך אפשר להאשים את השלטון על פתרונות לא יעילים, שאינם מטפלים בשורש הבעיה, כאשר לא ניתן לו זמן מספיק לבצע את משנתו? למשל, קשה לראות איך סטאלין היה מצליח ליישם את תוכניות החומש, אילו רוסיה הייתה דמוקרטית. מי יודע מהי שיטת השלטון האידיאלית? הרי זאת רק בחירה של הרע במיעוטו, בחירה הנובעת משנאת המן ולא מאהבת מרדכי.
אולי השיטה המתאימה היא מעין דמוקרטיה שמאפשרת המשכיות, בה השלטון מתחלף רק כל עשר שנים. תגובותהתחברותתגובתך נשמרה |