הודעות והגיגים

בעוד חמישה מליארד שנה--גלקסת אנדרומדה וגלקסת שביל החלב תתנגשנה---נלקח גלילאו

התנגשות הגלקסיות

מה יקרה כששביל החלב יתנגש עם גלקסיה אחרת?

שוקי גלילי
22/08/2006




כן, אנחנו יודעים, זה נשמע כמו שם של סרט מדע בדיוני מהסוג הגרוע. או תרגום קלוקל לספר מז'אנר מלחמת החלליות. אבל לא; הפעם אנחנו מדברים על הדבר האמיתי: תחזית להתנגשות בין שביל החלב לבין גלקסיה אחרת, על כל מה שכרוך בזה, כפי שהיא מוצגת בסרטון שמבוסס על תמונות אמיתיות מהטלסקופ "האבל".

נפתח בבדיחה.
סטודנט אחד לאסטרונומיה, יושב משועמם באחד השיעורים ומשרבט לעצמו משהו על דף נייר. המרצה מדבר ומדבר על תנועת גרמי השמיים, ומגיע לעניין התנגשות הגלקסיות.

"אין ספק", אומר המרצה, "שהתנגשות של שביל החלב במערכת קוסמית אחרת היא עניין בלתי נמנע. זה יקרה בתוך חמישה מיליארד שנים לכל היותר".

הסטודנט קופץ ממקומו כנשוך נחש "כמה שנים? כמה שנים אמרת שזה ייקח" הוא שואל בבהלה.
"חמישה מיליארד", עונה המרצה בחיוך.
הסטודנט נשען אחורה ומוחה זיעה ממצחו. "אני מצטער, נבהלתי, חשבתי שאמרת שזה יקרה בעוד חמישה מיליון שנה".

לא בקדנציה שלנו

בטח נתקלתם בבדיחה הזו בגירסה כזו או אחרת, ובוודאי גם שאלתם את עצמכם האם יש בזה אמת - האם זה הולך לקרות מתישהו, שהשמש תכבה או ששביל החלב יתנגש חזיתית בגלקסיה אחרת. התחושה בזמן ההתעסקות בזה קצת מגוחכת, כי מה זה משנה מיליון או מיליארד אם זה כנראה לא יקרה בקדנציה שלנו. ובכל זאת זה מעניין.

ובכן, בוודאי תשמחו לשמוע שיש לשמש שלנו לפחות חמישה מיליארד שנים נוספות של ייצור הליום, לפני שתהפוך לכוכב אדום ותבלע כמה פלנטות, כולל את כדור-הארץ. חלק מכם בוודאי שמעתם על או קראתם את "קיצור תולדות הזמן" של סטיבן קינג, ושם תוכלו - אם טרם עשיתם זאת - למצוא הסבר מפורט, משעמם ובלתי מובן למדי של התהליך.

אם תרצו, לעומת זאת, לדעת עוד על ההתנגשות הבין גלקטית הבאה, יש לנו הצעה טובה יותר: סרטון שהעלה אתר הטלסקופ האבל, שמציג הסבר פשוט ומהנה בהחלט, מלווה בתמונות אמיתיות ובהדגמות אנימציה יפהפיות.

על רגל אחת: שביל החלב, הגלקסיה בת 200 מיליון הכוכבים שלנו, מתקרבת במהירות לגלקסיה דומה ואפילו גדולה ממנה: אנדרומדה. למעשה, אנדרומדה נעה לעברנו במהירות מסחררת של 450 אלף קמ"ש, שזה פי 100 מאשר כדור רובה. למרבה המזל, שתי הגלקסיות רחוקות מאד מזו, ולכן יעברו עוד חמישה מיליארד שנים עד שיתנגשו - אפשר לנשום לרווחה. בכל זאת: ההתנגשות בלתי נמנעת.

אבל אל תדאגו יותר מדי. על-פי הסרטון, ההתנגשות בעצם תהיה עדינה יותר משניתן לחשוב - היא תהיה דומה יותר להתמזגות שלווה של אדוות-ים מאשר לצונאמי. במשך חצי מיליארד שנים לערך, כוכבי שביל החלב ואנדרומדה יחלפו אלו על-פני אלו; המרחקים ביניהם צפויים להיות גדולים מספיק כדי שלא תתרחש בעצם שום התנגשות אמיתית. או בכל אופן, הסיכוי שדבר כזה יקרה הוא אפסי.

בציורים ובתמונות הטלסקופים, גלקסיות נראות אמנם כמו משהו מוצק מכדי שנרצה להתנגש בו, אבל זוהי אשליה. הסיבה שהן נראות דחוסות כל-כך, הוא שאנחנו מסתכלים עליהן מרחוק, ושהכוכבים שמרכיבים אותן נראים גדולים מאד וקרובים מאד זה לזה. מעשית, המרחקים ביניהם עצומים, בלתי נתפסים. תארו לעצמכם שכל כוכב, או מערכת כוכבים, הם גרגיר חול על חוף הים. הכוכב או המערכת "הקרובים" אליהם יהיו כמו גרגר חול אחר במרחק של שלושה קילומטרים.
התרומה העיקרית של תהליך התנגשות הגלקסיות לחיינו תהיה שינוי מראם של שמי הלילה, שיהפכו מרהיבים יותר ממה שאפשר לדמיין, כפי שמנסה הסרטון להראות. ייתכן כמובן שהשמש תהפוך לענק אדום כבר בעוד ארבעה מיליארד שנה ולכן נחמיץ את ההתנגשות.

לואו טק

בסך-הכל האבל הוא המצאה די לואו-טקית בהשוואה לאינטרנט, ולפלאש, ולשאר החומרה והטכנולוגיה שמאפשרת להציג לנו סרטונים כמו זה של האבל. למעשה, הטכנולוגיה שמשמשת מן הסתם כדי ליצור סרטון כזה ולהציג לנו אותו, היא הרבה יותר מתוחכמת מזו של האבל.

מה שהאבל יודע לעשות, הוא להראות לנו תמונות מדהימות של היקום, בשינוי זווית קל. זה מאפשר אמנם לאסטרונומים ולפיזיקאים לגלות כל מיני דברים על סודות היקום. אבל מה אנחנו מקבלים מזה מלבד התמונות היפות - והרי מה שמביא אותן אלינו, הם לא תקציבי המיליארדים של NASA, אלא הטכנולוגיות שנמצאות כאן, על האדמה.

היקום הוא משהו שנמצא במרחק של החל מארבעה מיליון שנות אור מאתנו (אלפא סנטאורי). לאנושות - בואו נודה בזה לעצמנו - יש בטח דברים חשובים הרבה יותר שמונחים מתחת לאף, בתקופת חיינו הקצרה בת הכמה עשרות שנים. בתור התחלה: ראוי לשאול אם לא עדיף היה להשקיע אותו כסף בדברים ארציים יותר.

לאתר »

תגובות