ראיונות

מיכל שלו – על ספרה החדש

בימים אלה נוכל לשמוע ברדיו שידורי פרסום מיוחדים עם צאת ספרה החדש של מיכל שלו: "ממערב לירח".

1-    "בין אולמות קונצרטים נוצצים לאחוזות מפוארות נרקמת עלילת הספר הזה," נאמר שם. כיצד מפליגים למחוזות כה רחוקים ומה היה הטריגר לכתיבת ספר זה.

אחרי 'רחמים' ו'הזדמנות למשהו טוב' שהיו ספרים יותר עצובים ומורכבים רציתי לחזור ל"מיכל שלו הקלאסית" – סאגה משפחתית גדולה מהחיים המשלבת הווה ועבר שבסופה הטוב כל הדמויות מתקשרות אחת לשניה. בשנתיים האחרונות השתתפתי בסדרת מפגש-קונצרט והמוזיקה אליה נחשפתי משכה אותי מאוד. החלטתי לכתוב על התקופה 'הרומנטית' במאה ה-19 – תקופתם של מלחינים גאונים רבים. משהו בשילוב של מוזיקה העל גשמית והחיים הגשמיים משך אותי לכתוב את הרומן האחרון.

2-    גיבור הספר: יואב סער הוא פסנתרן מחונן הממלא אולמות קונצרטים נוצצים אלה. איזה תחקיר היה עליך לעשות על מנת להכיר שיטות עבודה של פסנתרנים ולהיכנס עמוק לעולמם.

קודם כל, כפי שציינתי, השתתפתי בסדרה מפגש-קונצרט "אדמה-אש-מים" של ד"ר אורית וולף שהיא פסנתרנית ידועה ורשמתי כל מילה שיצאה מפיה. בנוסף ערכתי אתה כמה ראיונות אישיים על עולם המוסיקה ועולמם של הפסנתרנים המקצועיים. הזמנתי מ'אמזון' ספרים רבים על מוזיקה ומוזיקאים, ביוגרפיות על שופן, בטהובן, שומן ואחרים וקראתי את כולם. קראתי גם את כל מכתביו של שופן למשפחתו ומכריו וכן מכתבים רבים אחרים מאותה תקופה. כמובן שגם הקשבתי במשך שעות ארוכות ליצירות מוזיקליות רבות כדי לבחור ביניהן את אלה שאהבתי, כך שבסופו של דבר הפכתי קצת "מומחית" בעצמי.

3-    אילו דברים חדשים למדת על נגינה שהרשימו אותך במיוחד.

כמעט כל מה שכתוב בספר היה חדש לי והרשים אותי. הכרתי קודם את הואלסים והמזורקות של שופן אך לא הרבה מעבר לכך. בעיקר החלק על המוזיקה גרם לי לכתוב את הספר במשך קרוב לשנתיים מתוך אופוריה.

האם את עצמך ניגנת אי פעם על כלי נגינה כלשהו בעברך?

ניגנתי על קלרינט מכיתה ד' עד כיתה ח'. סבלתי מכל רגע (למרות שאז לא ידעתי שאני סובלת) וברגע שהנחתי את הנגינה מאחורי לא חזרתי אליה מעולם.

ספרי על אהבתך למוסיקה בכלל והקשר שלך לדמותו של גיבור הספר.

האהבה שלי למוזיקה קלאסית התחילה באוניברסיטת תל אביב. במסגרת לימודי הקדם-משפטים לקחתי קורס בחירה במוזיקה. היו לי שני מורים מופלאים וניהנתי מכל רגע. דרכם התאהבתי באופרה ועד היום אני הולכת לאופרה באופן קבוע ושואבת מכך הנאה עצומה. לקונצרטים אני הולכת פחות אבל במכונית כשאני נוסעת מחוץ לעיר אני תמיד מקשיבה ליצירות מוזיקליות. בספר הראשון שלי 'מלאכי עליון' הגיבורה הנה כנרת רוסיה וגם שם ערכתי מחקר שלם על מוסיקה שנכתבה לכינור. גיבור 'ממערב לירח' הוא אמנם פסנתרן אבל הוא דמות שבראתי עבור הספר והוא לא מבוסס ספציפית על איזשהו מוזיקאי שאני מכירה.

 

4-    המלחין המחונן שופן הוא השראתך לכתיבת ספר זה. עד כמה לדעתך מותר לך כסופרת לחרוג מהביוגרפיה האישית שלו.

בסיס העלילה חייב להיות אמין ביותר. אני ממציאה מהדמיון רק דברים שבעצם יכולים היו להתרחש או שיש לגביהם לקונה – כלומר חלל ריק או חוסר ידיעה. לדוגמה: שופן מעולם לא התחתן והוא מת בן 39. הוא היה נערץ על ידי נשים באותה תקופה (בדומה לשחקני הקולנוע ההוליוודים של ימינו) וחוץ מהקשרים המפורסמים שלו (ז'ורז' סאנד) היו לו רומנים רבים. לכן הרשיתי לעצמי לבנות את הרומן שלו עם ויולטה ללא שהדבר יראה תמוה או מופרך. כמו כן, ידוע שהרוזנת דלפינה פוטוצקה היתה תלמידה של שופן וידידתו והוא אף הקדיש לה מיצירותיו. ישנן חילוקי דיעות האם היה ביניהם רומן אם לאו. על הפלטפורמה הזאת אני יכולה לדמיין כלבבי מה באמת היה ולהציע עלילה מקורית משלי.

5-    את מובילה את הקורא בין שבילי ההווה אל תקופה היסטורית אחרת ומחוזות שלא ביקרת בהם למעשה. איך את מציירת נופים גם פתוחים וגם אורבאניים באופן ציורי מופלא שכזה אך עדיין ברוח התקופה.

כפי שאמרתי קודם, אני קוראת המון על התקופה באינטרנט ובספרים (רק על אמסטרדם קראתי שני ספרים), מתבוננת ביצירות אמנות, מזמינה סרטים המשחזרים את העבר, מקשיבה למוזיקה, ורק כשאני יכולה ממש לחוש, לראות, לשמוע, להריח ולטעום את האנשים, המראות, הנופים, הצלילים, אני כותבת. אני רואה את הדברים בדמיון כמו בסרט, כאילו אני ממש שם ויכולת ההזדהות שלי עם גיבורי הספר והסביבה בה הם חיים הינה מושלמת.

6-    אין זה הספר הראשון משלך החוזר לתקופות היסטוריות אחרות. מה הזיקה שלך להיסטוריה מאז ומעולם.

אני אוהבת מאוד היסטוריה. הייתי יכולה לכתוב ספר כמעט על כל תקופה. גם כשהייתי תלמידה גרועה, במקצוע היסטוריה תמיד היה לי ציון מעולה. אני נמשכת לעבר, נמשכת לסיפורים של אנשים זקנים ואני גם אדם מאוד נוסטלגי. אין חדש תחת השמש. הטכנולוגיה מתקדמת ומשתנה אך טבע האדם נשאר בדיוק אותו דבר.

7-    עד כמה את מנסה לדייק בעובדות ההיסטוריות (ספרי לי על הפרט הקטן של כמה עלה שיעור פסנתר באותה תקופה).

דיוק הפרטים הוא בעל חשיבות ראשונה במעלה אבל אני גם ממציאה. לדוגמה: אם אני יודעת ששופן "המפורסם" בפריז קיבל 20 פרנק לשיעור באותה תקופה (עובדה היסטורית הידועה לי מתוך מכתביו האישיים), אני אעשה אנלוגיה לויולטה הצעירה והפחות ידועה ואכתוב שהיא קבלה עבור שיעורי הזמרה שהיא נותנת 8 פרנק לשעה (כי בכל זאת היא בוגרת בית הספר האימפריאלי לשירה בסנקט פטרבורג).

8-    עברו של גיבור הספר הוא מטרד עבורו, נטל שאינו מאפשר לו לחוש אושר מוחלט וליהנות באופן מלא מהצלחתו. עד כמה העבר בחיינו הפרטיים שלנו/שלך, מעכב אותנו, בעיניך.

בעיני עברו של האדם, ילדותו, הוריו, היחסים ביניהם והיחסים שלהם אליו, קובעים במידה רבה את חייו ובעיקר את חייו האישיים מבחינה זוגית ומשפחתית.

9-    האם ברצונך להעביר אל הקורא איזושהי תובנה לחיים בנוגע לעבר או בהקשר לנושאים אחרים.

מה שתעשו מחייכם הוא מה שיהיה. מי שיגרום לעצמו טוב – יהיה לו טוב. רגשות טבעיים אך שליליים כמו אשמה, שנאה קנאה, חשדנות, צריך לנתבם למקומות טובים שירימו את האדם למעלה אחרת הם יהרסו אותו.

10-                      את עוברת בין אחוזות מפוארות בחו"ל אל חיי קיבוץ. מה מסמל עבורך הקיבוץ והאם יש לך קשר לקיבוץ כלשהו מחייך שלך.

באופן אישי אין לי שום קשר לקיבוץ. ביקרתי בקיבוץ במסגרת מחנות עבודה בצעירותי ומאז אך פעמים ספורות. יש לי שני חברי נפש, קיבוצניקים לשעבר והם נתנו לי את ההשראה לדמות הגיבור ולסיפורים הקשורים אליו.

11-                      הספר מסתיים באופטימיות מסוימת, האם כך מסתיימים חיי אדם לדעתך, האם כך את רואה את החיים באור אופטימי שכזה.

אני אדם מאוד מפוכח ושונא אשליות אך גם מאוד אופטימית לכן בדרך כלל אני מעדיפה לסיים ספר באופטימיות אם כי אני מודעת לכך שבמציאות יש גם בעיות וקשיים. אם ספר שלי מצליח למשך כמה שעות או ימים לקחת את הקוראים אל מחוזות אחרים ומנתקו מהמציאות אני מרוצה.

12-                      האם את עצמך אדם רומנטי כאותן דמויות רגישות המופיעות בספריך בכלל ובספרך החדש.

אני מאוד רומנטית אך באותה עת גם אדם מאוד מתוכנן ומחושב. זה איכשהו מסתדר אצלי יחד די טוב.

13-                      הירח היווה מקור השראה למלחינים רבים: סונטת ליל ירח, לאור הירח ועוד. מה יש בו בירח שמעורר השראה באדם ובאדם היוצר בפרט.

סונטת 'אור ירח' של בטהובן מאוד מצאה חן בעיני – גם המוזיקה עצמה כמובן וגם ההקשר שלה בתחילת הספר ולכן זרמתי אתה והפכתי את הירח למוטיב.

14-                      "ממערב לירח", זהו שם ספרך החדש. כיצד בחרת שם זה ומה משמעותו בקונטקסט הכללי של הספר.

'ממזרח לשמש וממערב לירח' הינה אגדה נורווגית מפורסמת המופיעה בספר. האגדה הינה בעצם מטאפורה לחייו של יואב גיבור העלילה והסיפא 'ממערב לירח' מתקשר לעוד דמות מכוננת בספר – לאיתי חברו הטוב ביותר שמת בעלומיו. הבחירה היתה מתוך כמה שמות שעלו לי בראש והיתה בסופו של דבר אינטואיטיבית כי רציתי שם מאוד רומנטי אבל לא קיטשי מדי.

 

 

15-                      לא פשוט לבחור עטיפה לספר. מה התמונה המתנוססת על כריכת הספר מבקשת להביע והאם את שלמה עמה.

אני עצמי בחרתי את העטיפה לספר (אחרי 3 ימי חיפושים) והיא קשורה למוטיב החזק ביותר בספר – תשוקתו של הגיבור לפסנתר השואבת את עומקיה מאהבתו לאמו שנטשה אותו בילדותו ורצונו לגשר על התהום בלבו בשל כך. לכן הדמות של האם והילד עם מוטיב הירח המסמל את המוזיקה, את חברו המת, את אהבתו לאשה וכו' התאימו לספר. רציתי עטיפה רומנטית ונוסטלגית ש"תאותת" לקוראים על תוכנו.

16-                      מהו סוד קסמו של ספר זה, שאני ממליצה עליו בחום רב.

בדיוק כפי שכתוב בגוף הספר לגבי מוזיקה ישנו חוט הקושר בין נשמתו של הסופר לנשמתו של הספר וממשיך אל נשמתו של הקורא – והחוט הזה, באם נרקם כראוי, יוצר את הקסם החמקמק של ספר שכל סופר מחפש.

 

ולמי שעדיין לא קרא, כדאי לרוץ ולקנות כבר עכשיו!

כי גם לכם מגיעות כמה שעות של עונג צרוף, האזינו ברקע ליצירותיו הרומנטיות של שופן והרשו לעצמכם להיסחף למחוזות מופלאים. אין לי ספק כי את הספר הזה לא תוכלו להניח עד לסיומו.

"ממערב לירח" ספרה החדש של מיכל שלו.   

 

תגובות