ראיונות

הזרקור (73) עם שרון שפירא

1-הייתי מכנה את כתיבתך כשירת מחאה-אקטואלית. כיצד האירועים בארץ ובעולם מהווים השראה עבורך לכתיבה. תן דוגמאות.

הייתי מגדיר את כתיבתי כסאטירה ריאליסטית המתייחסת לחיי היום-יום. אקטואליה כמובן תופסת נושא מרכזי בה, ואין פלא !, בעולמנו הקפיטליסטי והצבוע , קל וחומר במדינה כמו שלנו בה קצב האירועים הרצחני משמש הדבר כחומר ביד היוצר לכל. אירועים בארץ ובעולם כמו רצח ואלימות, לאומנות, מחאה חברתית, שחיתות, הטרדה מינית, ועוד הם הדלק להשראה שלי, ועל אף המחסור העולמי בדלק, מהדלק הזה לא חסר ברוך השם, והלוואי שהיה... מה שכן, בשני המקרים המחירים מאד-מאד גבוהים. המטרה שלי בכתיבה היא בעיקר להדגיש שהכול צביעות, ושום דבר אינו חף מאינטרסים כולל אלו המתהדרים היושר ויושרה. לכל אחד ואחד מאיתנו יש אמת משלו ומצפון משלו, והם תמיד ניתנים לקנייה במחיר אינטרס זה או אחר. אני מאמין שמחצית מהאנשים בעולם הם חזירים המונעים ע"י אינטרסים גלויים, והמחצית השנייה פשוט עדיין לא גילתה לעולם את האינטרסים המניעים אותה. זאת גם הסיבה שאני מאמין שבמקום לצאת למחאות כדון-קישוט ולהילחם לחינם בטחנות-רוח ובכוחות חזקים ממך, עדיף לדאוג לעצמך ולמשפחתך, ואם אפשר להצטרף לחזק כדי לנצל את המצב לזכותך. יכולתי כמו אחרים לחפש מפלט ולכתוב על אהבה, רגישות פילוסופיה וכד' ולהתעלם מהאירועים בארץ ובעולם (ולא שאין לי יכולות בתחום זה, לפעמים אני חוטא בזה), אבל אני תמיד טוען שכרטיס היציאה מהאקטואליה הוא כרטיס הכניסה לאנומליה.

 

2-אליגוריה ומשל – הן אחד מהנתונים הבסיסיים בכתיבה שלך. כיצד יוצרים משל?

משל הוא בעצם סיפור נטול גיבורים אנושיים. אני לא חסיד של ההומור הקיים היום. זהו הומור נמוך ורווי הפאנצ'ים, המאכיל אותך בכפית כדי שלא תזדקק להפעיל יותר משרירי הפה בראשך בעת שאתה מחייך. לו יכולתי להגדיר תפריט למשל מוצלח הייתי אומר שכדי שמשל יצליח עליך תחילה לדעת מהו הנמשל ומהו המסר שאתה מבקש שהקורא יבין בעצמו. דבר חשוב נוסף הוא התאמת החיה לגיבור האנושי אליו מתייחס הנמשל, בייחוד תכונות האופי הישימות של החיה. בנוסף חשוב גם הטיימינג של הפרסום שיהיה קרוב ככל שניתן לאירוע.
 

3-אילו משלים מוכרים אהובים עליך במיוחד.

משל יותם, ומשל כבת הרש מהתנ"ך. משל "זאב זאב" של איזופוס, ומהזמן המודרני דירה להשכיר של לאה גולדברג שהוא סוג של משל. ויש גם את משליו של זאן דה לה ברייאר, שרבים אומרים שכתיבתי דומה לשלו כי גם הוא עסק באקטואליה.

 

4-איך נולדת אצלך יצירה?

על פי רוב זוהי השראה מיידית המבוססת על אירוע אקטואלי שקרה ומשפט מחץ שעומד לי בקצה הלשון ובא לי להגיד באותו הרגע. אני מנסה את המשפט על חברים ובני משפחה ורואה את תגובתם, במידה והיא אוהדת אני ניגש למלאכה. תחילה אני כותב את הסקיצה ואח"כ מעבד את המשפטים כדי שיהיה להם אפקט על הקורא.

 

5-האם יש לך זיקה לבעלי חיים בכלל.

איזו שאלה?!, בייחוד כשהן אפויות ומוגשות לי על הצלחת ... ועכשיו ברצינות ודאי!, עוד משחר ילדותי, אהבתי ונקשרתי כלבים, חתולים, סוסים, וכל השאר למעט מציקים כיתושים, נחשים, זוחלים וכד'. כיום אני מגדל בביתי חתול ג'ינג'י, כן זהו גם שמו.

 

6-תן שלוש דוגמאות של בעלי חיים דומיננטיים המשמשים אותך בכתיבתך.

ראש וראשון הוא החמור שבדרך-כלל מסמל אצלי את ה-"לא חכם". לא חסרים כאלו בעולמנו שיכנסו בקלות לדמות של "יצאת חמור". כנראה שאלוהים אוהב מאד חמורים, עובדה!, הוא ברא בעולמו 90 אחוז כאלה. המצחיק הוא שבמציאות החמור היא חיה מאד חכמה וגם קדושה הרי עליה יבוא המשיח.

השני הוא הצבוע, כשמו כן הוא שיא הצביעות. תמיד יש לו אינטרס מוסווה לחלוק משארית הבשר של הפגר. בדרך כלל מהפגר היהודי.

השלישית היא הפרה הקדושה שתמיד מסמלת אצלי את גדולי הרבנים שחושבים שהם סוג של "פרה קדושה" בגלל קדושתן, ולכן מגיע לכל מקובל "לחלוב אותנו" אע"פ שבמציאות דווקא מקובל לחלוב פרות. הם רק שוכחים שגם פרות קדושות בסוף נשחטות !.

ויש כמובן את החזיר הקפיטליסט, האריה הממלכתי והממשלתי, התן המוחה והמיילל, הברווז העיתונאי, היונה השמאלנית, בת-יענה שליחת החוק הטומנת ראשה בחול ועוד ...

 

7-מה מסמלים עבורך בעלי החיים הבאים: האריה, החמור, והצבוע.

האריה מסמל את המלוכה והממלכתיות. בדרך כלל אייצג בעזרתו את נבחרי הציבור והממשלה.

החמור שבדרך-כלל מסמל אצלי את ה-"לא חכם". בעזרתו אייצג את זה שיוצא תמיד "חמור". המוטו מאחורי דמות החמור הוא, "זה שאין לך ארבע רגליים וזנב לא מוכיח שאתה לא חמור", נכון ?! ...

הצבוע בדרך כלל יסמל את הערבי שמכיר את המדינה רק עבור זכויות אך נטול חובות כלפיה קל וחומר שלעיתים תומך בגלוי באויביה. אבל את יודעת מה עונשו של הצבוע?!, שתמיד יחשוב שאחרים צבועים כמותו.

 

8-מהו האני מאמין שלך בתחום המדיני-חברתי.

האני מאמין שלי הוא "המטרה מקדשת את האמצעים כל עוד היא חוקית ולא גובה חיי אדם". מבחינתי רק החוק קובע, המוסר והצדק הם סוג של תוספת (Nice to have). אני לא איש של מחאות, לא מאמין בזה כי בשום מדינה דמוקרטית מאז המהפכה הצרפתית היא לא הצליחה. דמוקרטיה היא שיטה של פשרות, ולכן "שמור לי ואשמור לך" תמיד ינצח, גם אם יקראו לזאת שחיתות. ועדיין אני מעדיף את ה-"חורף" המושחת שלנו על פני ה-"אביב" הדיקטטורי במדינות סביבנו שרק בהן יכולות מחאות להצליח. להערכתי סוציאליזם יכול להתקיים רק כשיש קפיטליסט אחד שיהיה מוכן לממן אותו. בעולמנו הקפיטליסטי רק החזק ו-"בעל המאה" שורד וקובע. אין מה לעשות עשיר הוא מנוע צמיחה, עני לא!, בקושי הוצאה מוכרת. שם המשחק הוא כסף, ולכן עדיף לנסות לנצל את בעלי ההון כמנוף כלכלי ולא לנגח אותם כי בסופו של דבר הם יברחו עם ההון ואז הנותרים יפסידו.

בתחום המדיני קיימים שלושה כוחות שאינם יכולים לחיות זה עם זה והם חילוניים, הלכתיים, וערבים. לאורך זמן לא תהיה ברירה ותצטרך להתבצע הפרדה בין שלושת הגורמים. בחזוני אני רואה שלוש מדינות לשלושה עמים. ישראל (יהודית חילונית), פלשתין (ערבית), ויהודה (יהודית הלכתית/רבנית). בגדול, אף אחד לא צריך לעזוב את ביתו. לכל אחת מהמדינות הנ"ל חוקים וסמלים משלה. כל אזרח המתגורר כיום בשטח ישראל הנוכחית, יחליט לאיזו מדינה מהשלושה הוא מעוניין להשתייך באמצעות תעודת זהות מתאימה. מרגע שהוא משתייך אליה הוא נתין שלה על כל החובות והזכויות מה שזה אומר שהוא מצביע בבחירות לממשל שלה ולא זכאי להצביע בבחירות של שני המדינות האחרות, הוא מקבל כספים שירותים ומענקים אך ורק מהממשל שלה, הוא משלם מיסים וחובות לממשל שלה, והוא יישפט על ידי הממשל שלה ע"פ חוקיה שלה. השפיטה שלי ריאליסטית, אבל יכול להיות שהכול אוטופיה כי יבוא הגרעין האיראני ויטרפד את הכול.

 

9-פן אחר בכתיבתך הוא פן רך, הנוגע לאהבה ולרגש. מה מקומה של האהבה בחייך?

את יודעת, הצבר הוא קוצני ומחוספס מבחוץ אבל רך וטעים מבפנים. גם אני כזה, למרות שאינני משדר כלפי חוץ אהבה ורגש. כששואלים אותי לכך אני אומר לכולם שכנראה עמדתי בתור הלא נכון ביום בו חילקו את הרגש. האמת היא שאני אוהב רק בנות וגם עושה רק בנות. רבים יוסיפו גם שאני סקסיסט ושוביניסט, אז מה ?!, אני לא מתבייש. כל עוד אני לא מטריד מינית, מבחינתי זה בסדר. יש לי אהבה אחת בחיי והם ארבעת בנותיי אשתי אפרת, וילדותיי עינב, שקד ולוטם. כפי שאמרתי בתחילת הראיון לא שאין לי יכולות כתיבה בתחום זה, את ודאי נחשפת לכך שלפעמים אני חוטא בזה.

 

10-מה חשיבות המשפחה בעיניך אצלך אישית ובחברה בכלל.

תתפלאי אבל דווקא בנושא הזה אני שמרן. אני חסיד המשפחה הסטנדרטית של אבא גבר ואימא אישה. זה לא שאני נגד המשפחות ה-"חדשות" אבל כנראה שאלפי דורות לאחור ועשרות זוגות של גבר-אישה לא טועים. אצלי המשפחה עומדת מעל הכול, ואני אעשה הכול למענה. ארוחת ערב משפחתית עם כל המשפחה היא טאבו. לגביי החברה, איש הטוב בעיניו יעשה בתנאי שהוא לא פוגע בילדיו.

 

11-זוגיות-איך משמרים אותה בעיניך.

מצאת את מי לשאול, אהה !. יש שיגידו אהבה, יש שיגידו עשייה משותפת, יש שיגידו לשוחח אחד עם השני הכל נכון !,  אבל בעיני זוגיות היא קודם כל עניין של פשרות ועלות-תועלת. היות ואין גבר אידיאלי ואין אישה מושלמת (למעט אשתי!, אני זכיתי ורק תארי לך שלא אגיד זאת ...). לכל אחד יש יתרונות וחסרונות ולכן כל אחד צריך לעשות לעצמו את החשבון אם טוב לו או רע לו עם בן-זוגו, ולא לשכוח שצריך לדעת לוותר כשאתה נתקל בחסרונו או התעקשותו של בן-הזוג. עוד שנתיים אם ירצה השם (ואם תרצה אשתי ...) אנו חוגגים 25 שנות נישואין, אז כנראה שבכל זאת אני ואשתי יודעים לשמר זוגיות. אני תמיד אומר לאשתי שהדשא של השכן ירוק יותר רק אם הוא גנן, וגם אז הוא מתעניין רק בלזרוע את הערוגה שלך !.

 

12-כתבת בעבר על היישוב בו אתה גר, תאר את הייחוד שבו וחשיבותו עבורך.

אורנית הוא מיישובי "חמש דקות מ...". והאמת שאנחנו עשר דקות מפתח-תקווה. הישוב מונה כעשרת אלפים איש והוא הגדול בשומרון (אחרי אריאל שהיא עיר). זהו ישוב קהילתי של בתים פרטיים, ומרבית אוכלוסייתו הם פליטי פתח-תקווה והסביבה שבאו מתוך מניעים של בית פרטי בישוב סוציו אקונומי גבוה שקרוב לתל-אביב, ולא מתוך מניעים אידיאולוגיים. אף שאני מאד אוהב את הישוב, אני לא מוצא בו מבחינתי שום חשיבות מיוחדת יחסית לישובים אחרים בישראל למעט הנוחות והקרבה למרכז, ושווי הבית שעולה בגלל הביקוש.

 

13-ספר לנו על עצמך – קורותיך כולם: עיסוק, תחביבים, משפחה וכו'.

בן ארבעים ושמונה, נשוי מזה 23 שנים לאפרת בת 45, אחראית בקרה תקציבית באגף המחשוב שברשות שדות התעופה ואבא לשלוש בנות: עינב 21, שקד 18, ולוטם 13. עצמאי מזה 20 שנה, ובעל חברת יעוץ לנושא הבטחת איכות ושיפור ארגוני בחברות וארגונים. תחביבים עיקריים ספורט, גינה וכתיבה.


 

14-כולם מחפשים הצלחה, אילו טיפים תוכל לתת לנו בתחום זה.

אדם צריך לדעת במה הוא טוב יחסית לסביבה ובמה הוא לא, וככל שיידע זאת בגיל מוקדם יותר כך ייטב. בשלב הבא עליו ללמוד ולפתח את יכולותיו באותו נושא כדי להיות טוב יותר מאלו שטובים כמוהו באותו הנושא. כישרון עוזר, אבל זה לא מספיק ללא לימודים ועבודה קשה. ואחרון להציב לעצמו יעדים ריאליים וברי השגה התלויים בו עצמו (להיות מיליונר למשל זה יעד לא ריאלי לאדם אבל בהחלט יעד ריאלי לאישה בזבזנית של מיליארדר...). אני טוען ש- "מזמן ההצלחה להגיע לצמרת העץ תלויה בך, בכישלון ההצלחה בצמרת העץ כבר תלויה מזמן ..."

 

15-איך היית מגדיר עצמך כאדם?

אדם טוב ומחונך !, וזאת למרות האימפולס והטמפרמנט הגבוה שלי והקול העוד יותר גבוה. את יודעת, אני תמיד אומר לבנות שלי "קודם כל תהיו בני-אדם, אח"כ כל השאר ...". אמנם אני חילוני, אבל באתי מבית מסורתי-דתי. כ-יציר מערכת החינוך הדתית אני בדעה שהחינוך בא קודם כל מהבית ולא מבית-הספר. המוטו החינוכי שלי הוא "חוסך שבטו, שונא בנו". כשאני רואה את האלימות וחוסר החינוך הקיימים בחברה אני כועס כי הם נובעים קודם כל מעיקור מעמדו של המורה בישראל, בעיקר בגלל שההורים משקיעים את מירב מאמציהם במעורבות בבתי הספר במקום לחנך את ילדיהם שלהם בעצמם.

 

16-מהן התכונות האהובות ביותר עליך אצל בני אדם.

חכמה, התנסחות, ואומץ להגן על שאתה מאמין בו.

 

17-מהן התכונות שאינך יכול לשאת.

צביעות, חולשה וטיפשות


 

18-לא מכבר הוצאת ספר אינטרנטי, ספר על כך ומה היתרונות שלו בשבילך.

אכן כן, הוצאתי ספר ילדים אינטרנטי הכולל איורים ועריכה לשונית בשם "משלים בחרוזים" המתמקד בתכונות האופי של בני-אדם (גזענות, שחצנות, רעבתנות, טיפשות ועוד). הספר האינטרנטי מאפשר לכל אחד להוציא ספר ללא עלות גבוה ומסננת של הוצאות ספרים למיניהן שמנסים לקדם את מכריהם ומקורביהם בהתאם לאג'נדה ולאינטרסים שלהם. להפתעתי הספר נמכר כבר שני רבעונים, והורדו/נמכרו כחמישים עותקים. לאור ההצלחה, בימים אלו אני עומד להוציא ספר אלקטרוני נוסף, ספר ממבחר משליי הפעם למבוגרים.

 

19-כיצד הגעת לכתיבה בכלל.

הו הו, את מחזירה אותי הרבה שנים לאחור, לימים שהייתי ילד בבית-הספר "נצח ישראל" בפתח-תקווה. כבר אז נתגלה הכישרון בשיעורי חיבור, ובאירועים משפחתיים ובבית-הספר. בהמשך בלהקה שהקמנו בבסיס חיל-הים בו שירתי. האינטרנט בכלל ו-"דרך המילים" בפרט היוו קהל יעד נוסף ואובייקטיבי כדי לבחון תגובות לכתיבתי. לשמחתי התגובות אוהדות.

 

20-בחר 5 יצירות שהתפרסמו באתר אליהן אתה מחובר במיוחד ונמק מדוע.

הבלדה לאלי
http://www.galiwords.com/Show_Chosen.asp?DynamicContentID=37697

מלכות הטרור
http://www.galiwords.com/Show_Chosen.asp?DynamicContentID=37521

אין לנו בושה
http://www.galiwords.com/Show_Chosen.asp?DynamicContentID=37239

ממשל להשכיר
http://www.galiwords.com/Show_Chosen.asp?DynamicContentID=60814

האקדמיה ללשון
http://www.galiwords.com/Show_Chosen.asp?DynamicContentID=37823

 

לטעמי חמש היצירות הטובות ביותר שלי. האמת כל החמישה זכו גם לתגובות רבות מעשרות אנשים שחשו הזדהות עם המילים.

 

תגובות