הודעות והגיגים

המלצה על ספר-בת בולין האחרת

 

בת בולין האחרת – פיליפה גרגורי, 538 עמ'

מקום ותקופה: חצר מלכותו של הנרי השמיני במאה ה-16.

כל מי שיודע מעט היסטוריה, מכיר את הסיפור איך הנרי התאים את הדת לדרישתו להתגרש מרעייתו קתרין ולשאת את אן בולין שאת ראשה ערף בסוף. אבל בין לבין, כלומר בין קתרין ואן, הוא בעל, בין היתר, את אחותה של אן, מרי, אשר ילדה לו בת ובן.

בקיצור, לא ארחיב את הדיבור על השחיתויות שהיו בחצר המלכות, על הרכילויות, הזיונים בין כל בר בי רב ובינם לבין עצמם, על אכזריות ואנוכיות בלתי נתפסות, (כמעט כמו בממשלה), על עלייתה ונפילתה של אן, על כך תוכלו לקרוא בעצמכם בספר המעולה הזה (אם כי לעיתים ממאיס עצמו ואף מתיש את מי שאינו חובב אינטריגות וקונספירציות – יש כאלה?). כאילו, אתה לא יכול שלא לשאול את עצמך, ממה לעזאזל התקיימו אנשי האצולה האלה שמעולם לא נקפו אצבע כדי להתפרנס (אז מהם למדו הדוסים??) ואיך זה יתכן שאם לי היה כל כך הרבה פנאי, הייתי מזמן מתאבדת.

מה שעניין אותי במיוחד בספר הזה, זו העובדה (הישנה והמוכרת ובכל זאת...) עד כמה בנות שימשו כמטבע עובר לסוחר ותו לא. כלומר, אם התמזל מזלן והן היו טובות מראה. כלומר, אם אני הייתי חיה באותה תקופה, אפילו רבע סנט לא הייתי שווה שכן איני טובת מראה, בטח לא ברמה שיכולתי לפתות את המלך (או את חצרנו. נו טוב, אולי את ליצן החצר). לנשים מאז ומתמיד ובכל שלוש הדתות הגדולות, לא היה ערך והן היו טובות למיטה, למטבח וכמפעל השרצה.

איזה מזל שאני חיה כיום, במאה ה-21, יכולה לעבוד ולהתפרנס בלי להיות תלויה באיש ועדיין להרוויח פחות מגבר, יכולה לשרת בתפקידים שנחשבו גבריים בכוחות הביטחון, אך עדיין לא יכולה להיבחר לראשות המשטרה/מוסד/צה"ל. יכולה לעלות לאוטובוס ולשבת מאחור, ויכולה לעצור במאה ה-16 ולהתחתן עם דוס.

בקיצור, תודה לאל שאני חיה במדינה המתקדמת והדמוקרטית ביותר במזרח התיכון.

 

תגובות