סיפורים

קופת רבי מאיר בעל הנס

מעשה בחמסנה ובדיאמנטה ובשרה שהיו מתכנסות לשחק דומינו בחצר של דיאמנטה מזוז במושב ברכיה הלא הוא החרה כבירה של יוצאי ג'רבה בואכה אשקלון והיו אוכלות בוטנים ושותות תה נענע עם צנוברים ואוכלות קעק. ובהתחלה, מה לעשות, היו משחקות הנשים הללו על שקדים. הווי אומר, מי שזכה במשחק היה מקבל שני שקדים יבשים מתוך שקית שנקנתה בדרך כלל מחנות התבלינים של זוורה בשוק של אשקלון ליד הבסטה של תנעמי שהיה מחזן גת והפסיד רוב ממונו וליד טובי מוכר הדגים שהיה מרמה וגובה כסף על ניקוי הדגים, לא רחוק מהסיבוב א...יפה שישבו הקלפנים של אשקלון ולא רחוק מהתחנת אוטובוס לבאר שבע שהיה נוסע במשך שעה וחצי ונכנס לכל מושב בדרך. והיו הנשים משחקות בדומינו ועל שקדים ופיסטוקים ולבסוף נמאס ואמרה חמסנה: "קלאק טי (משעמם לי), יא רבי, משעמם לי, אני רוצה משהו מעניין"
ואמרו לה חברותיה לשחק על כסף ואמרה להם "מענדישי פלוש (אין לי כסף)"
ואמרו דיאמנטה ושרה "כל אחת תשים חמישה או עשרה שקלים וככה מי שתנצח תיקח לעצמה את מלוא הפלוש"
והשיבה חמסנה "פלוש חנוש (נחש) יורד ישר לבית שימוש"
ובכל זאת לא היה לה פלוש כי אמרה "רזלי (בעלי) בפנסיה" והלכה והלוותה חמישה שקלים מקופת ריבי מאיר בעל הנס שעמדה אצלה כבר שלושים שנה באותה צורה על מדף הספרים של בעלה, וניחמה בכך שהיא פשוט שמה פתק שהיא חייבת חמישה שקלים. רבי מאיר מכיר את בעלה טוב מאוד, הם היו אצלו בקבר בטבריה והיא אמרה חצי ספר תהילים על הקבר בכדי שמוריס שיהיה בריא יתחתן.
ואחר כך, בגלל ההלוואה, הרוויחה עשרה שקלים ושמה חמישה, אבל אחר כך הסתבכה במשחקים ונאלצה ללוות הרבה כספים והקופה של המתכת הלכה והצטמקה והתרבו הפתקים של החובות ונתמעטו המצלצלין ויום אחד החליקה הטבעת שלה מהאצבע מתי שהכניסה היד לקופת הצדקה ונעלמה בחובה כמו אבן במים אדירים.
ואחרי שהלכה לחצר של דיאמנטה וגם חזרה משמה גילתה הטבעת של הנישואין שלה נעלמה
בהתחלה חשבה שבטעות הימרה עליה במשחק של הדומינו אבל אחר כך אמרה "עווג'י חלקתיק, לא התחלקתי על השכל", ואחר כך חיפשה וחיפשה בארון בגדים, במקלחת, באסלה של השירותים וזעקה כלפי שמייא "יא בויה, יא רבי נג'ינה,יא רבי חנא עלינה, בזכות צדקת רבי מאיר בעל הנס, איפה הטבעת שלי, יא, עוד כשהתחתנתי עם מימון, רזלי בפנסיה בג'רבה הייתה לי הטבעת הזאתי!"
ולא אבתה להינחם ורזלה, הלא הוא מימון עידאן לא ידע מכל העניין, כי היה קורא בספר הזוהר וטוב שככה, והיא המשיכה לשחק בדומינו והפעם להרוויח כסף ולתיתו בקופת ריבי מאיר בעל הנס שהתחיל להופיע אצלה בחלום ולגבר איתה ג'רבאית ולנסות לומר לה משהו לגבי הקופה שלו.
ועבר חודש והנכד שמעון שהיה בן שנתיים בא לבית ושמה אותו בלול ושרה לו "תענה חי'ר תענה ח'יר" וההורים שלו יכלו לצאת להצגה יומית של הסרט טיטאניק.
וההוא גברא, גברה עליו סקרנותו וראה את קופת ריבי מאיר בעל הנס על המדף של הספרים של מימון והסתקרן וטיפס על המדף ושלף הקופה של המתכת המלאה מטבעות.
אבל זאת התגלגלה כחזרא בשוקא ונפלה ונפתחה וכל המטבעות נפלו
וחמסנה שבישלה פולים במטבח שמעה הרעש וצעקה "תיר שמא תיר!" וחשה לראות מה קרה
והנה הנכד שמעון שיהיה בריא עד מאה ועשרים יושב באמצע הריצפה על ערימה של המטבעות ומחזיק טבעת
"יא, זו הטבעת שלי!" קראה חמסנה ושמה מהר מהר את הטבעת על האצבע וליטפה את שמעון הקטן כשהיא אומרת "י א עזומוק (מתוק שלי) יא בבא, כל הכבוד שהפכת את קופת ריבי מאיר בעל הנס, חן חן ותודה ואתן לך פולים מבושלים עם כמון!"

תגובות