פוסטים

חיה המשנה סדרי עולם

תדמיינו לכם עולם ללא יצורים מוזרים שנובחים או מייללים רוב הזמן, עולם כזה הוא עולם משעמם וריק מתוכן. לראות את היצורים האלה הנקראים בעלי חיים, זה משהו שנותן לנו עניין. להתבונן כל הזמן באנשים זה מאוד סתמי. כן, אני חושב שאני יכול להגיד שאני אוהב בעלי חיים. מאדם שלא היה לו בכלל בעל חיים בבית, למישהו שאוהב ואפילו שוקל לאמץ ללבי אחד כזה, זה שינוי מאוד משמעותי.
עוד מתקופת התנ“ך בעלי החיים היו חלק בלתי נפרד מהאדם. האדם הראשון העניק בקפידה רבה שמות לכל החיות שהיו ברשותו. בעברית המילה כלב מסמנת את הלב שהחיה הזאת נותנת לבן אדם. כשהיא מתחילה להתרגל לבן אדם שעומד לרשותה היא הופכת להיות יותר נאמנה ונותנת מעצמה למענו. חתול למשל הוא חיה מאוד עצמאית, בודדת ובלתי תלותית, היא לא נקשרת לבעלים, היא נקשרת למקום עליו היא שייכת. היא מחתלת את עצמה בלי שום עזרה שכן שמה כן הוא. היתרון היחסי שיש חתול לעומת הכלב הוא העצמאות שיש לחתול.
אחד הדברים שאני יותר אוהב בבעלי חיים הוא, שהם יכולים לשנות אנשים על ידי הסטיגמה (במובן החיובי) שנוצרה עבורם, למשל ההורים שלי הביאו כלב לבית שלהם. באופן יחסי הכלב שהם הביאו שינה לי את הגישה לבעלי חיים. אילולי זה הגישה לבעלי חיים הייתה כתמול-שלשום. אם אני הולך עם התאוריה הזאת עד הסוף אני יכול לשים דגש על רוב בעלי החיים שיש לנו בטבע. ואני אתן דוגמה על שניים מהם. אחד העופות המיוחדים שאני יכול לשים עליו את האצבע הוא היונה. היונה מסמלת את השלום ואת האחווה. סתם לצורך העניין, אם היה לכם יונה לבנה וצחורה בבית, היתכן והבית שלכם היה משכן השלום וההרמוניה? באופן פסיכולוגי לחלוטין יש מצב שהיונה יכולה באמת לשנות את אופי הבן אדם, רק אם הוא מבין מה הוא סמלה.
החיה השנייה שאני רוצה לדבר עליה היא הצב. לכאורה צב היא חיה מאוד סתמית ,משעממת וכבדה, אבל אם מסתכלים על זה לעומק, היא יכולה להיות אחלה איזון לבן אדם לחוץ וממהר תמידי. הרי תחשבו על זה, בן אדם שלחוץ טבעי צריך מישהו שיאיט לו את הקצב וידרבן אותו להיות יותר איטי, ויותר מחושב מצד אחד, אבל מצד שני הוא יכול לדרבן אותו לקחת את החיים יותר בקלות. תלך לאט, מה כבר יכול להיות. אנשים ממהרים, לאיפה? יש לך בית, יש לך מקום לגור, מה אתה צריך יותר מזה? אם אתה רווק, אתה תמצא את הבת זוג שלך אם אתה רוצה או לא רוצה. אתה לא צריך למהר, זה יקרה עכשיו או אחר כך זה יקרה מתישהו.
אני יוצא מנקודת הנחה כזאת שבעלי חיים יכולים לשנות את האדם, רק אם האדם יכול להתנתק מהמגבלות השרויות בו.

תגובות