סיפורים

יעבץ טייכמן

כל קשר בין המסופר בסיפור למציאות מקרי בהחלט, הפרטים בסיפור מבוססים על דמיונו של המחבר בלבד.
 
המקום: ישראל
 
הזמן: 1970
 
מזג האוויר: חם
 
 
בכל פעם שיעבץ מנהל בית הדואר היה יוצא מהמזכירות בסוף יום עבודה, היו, הילדים הקטנים מחכים לו ליד דלת הכניסה ושרים לו את "יעבץ בא הביתה".
 
"יעבץ בא הביתה
מבית המרזח
אמא שלו שואלת אותו
איפה היית
יעבצקלק שלי?
מה עשית כל היום?"
 
יעבץ שנא את השיר הזה, אולי בגלל זה התחילו בעיות עם קבלת הדואר.
 
הקיץ של 1970 היה חם, מחניק, יבש באותה שנה נפטרה חנה גרא מסיבוכים בכבד.
יעבץ, שכל הקיבוץ שנא קיבל את התפקיד שהותירה אחריה חנה גרא, כולם שנאו את יעבץ כי הוא הכי טוב בהכל, הוא תמיד ניצח בתחרויות המרתון האיזוריות, בצבא הוא היה מ"פ בגולני, יעבץ היה גם בן אדם מהסוג שמתגרים בו.
הוא היה שקט, צנוע, קצת מגמגם, הוא אף פעם לא בגד באישתו עם מתנדבות כולם בקיבוץ שנאו את יעבץ אבל גם העריכו את יכולותיו הגבוהות.
 
פישקה לאור לא ראה בכך דבר יוצא דופן כשלא קיבל את מתנת היומולדת מסבתא גרתה שחיה בגרמניה הוא גם לא התפלץ כשלא קיבל את הגופייה של הסלטיקס ששלח לו דוד ג'רי מארה"ב, אבל בפעם השלישית כשלא הגיעה אליו תמונת הקיר הגדולה שהורישה לו דודתו פניה, ניצולת שואה שחיה בגרמניה, התחיל לשאול שאלות.
בשיחות ארוחת הבוקר השונות שהתקיימו בחדר האוכל הסתבר שעוד אנשים בקיבוץ לא מקבלים את ירושות השואה השונות מסביהם, החשוד העיקרי כמובן היה יעבץ טייכמן.
 
המקום: ישראל
 
הזמן: 1970
 
מזג האוויר: חם
 
 
פישקה לאור נכנס למזכירות, הוא לא הבחין בקבוצת הילדים שהסתתרה בין השיחים, הוא נכנס וחלף על יושבי הכורסאות אל עבר חדר הדואר.
יעבץ טייכמן ישב שם כשראשו מוטה לצד ימין ובירך את פישקה לשלום, פישקה מצידו נעץ בו מבט נוקב האוויר היה לח יעבץ פתח חלון והזמין את פישקה לשבת כאשר תוך כדי הוא שואל אותו אם יהיה מעוניין בכוס קפה.
פישקה ענה שאינו צמא וביקש מיעבץ לברר מספר דברים.
יעבץ התיישב.
 
פישקה: יעבץ הייתי מבקש לבבר פרטים מדוע לאחרונה לא מגיעות לאנשים בקיבוץ חבילות דואר האם אתה יודע משהו על העניין?
יעבץ: ראה פישקה אינני יודע דבר על העניין אך אנסה לברר אם שוסטה מזכיר המשק אם ישנה איזושהי בעיה עם רשות הדואר ואחזור אליך בעניין.
פישקה: יעבץ אל תוליך אותי שולל, לא עשו אותי במבחנה, בחייאת גדי מה אתה עושה צחוק?
יעבץ: פישקה מה לעזאזל אתה אומר?
פישקה: אתה יודע בדיוק מה אני אומר, יעבץ אל תשחק איתי אתה שומע, במקרה סבתא שלי הייתה בעיר שלך בפולניה בזמן השואה והיא יודעת על כמה דברים לא הכי "ציוניים" שעשית שם.
 
יעבץ החוויר.
יעבץ: פישקה תבין אני לא גונב את החבילות, אתה מבין זה פשוט.... אתה מבין הילדים ששרים לי את "יעבץ בא הביתה"...... אני לא מביא להורים שלהם את החבילות שמגיעות אליהם, פישקה בבקשה אל תספר על עברי בפולניה.
פישקה: יעבץ אני לא אספר, אבל אם עוד פעם אחת זה קורה, הכל יוצא, וכל הקיבוץ ידע על מה שעשית בפולניה.
 
כשיצא יעבץ מפתח המזכירות הגיחו הילדים מהשיחים והחלו לשיר לו את השיר שכל כך שנא.
 
 
המקום: ישראל(אסיפת הקיבוץ)
 
הזמן: 1970(יום שבת בערב)
 
מזג האוויר: חם
 
 
פישקה עלה אל בימת הונאמים והחל לדבר: "רבותיי חברי הקיבוץ הייתי אמור להגיש עכשיו שאילתא בקשר למצבו הרעוע של מגרש הכדורסל ליד הבריכה, אבל לא אעשה זאת, במקום זאת אביא לידיעת חברי הקיבוץ מעשה שעשה "ידידינו" יעבץ טייכמן".
כל העינים הופנו לעבר יעבץ טייכמן שישב עם אשתו בשורה הלפני אחרונה.
פישקה המשיך: "חברים, בשנת 1942 כיהן יעבץ כראש היודנראט בגטו קרקוב.
סבתי שהיתה שם באותה תקופה סיפרה לי בטלפון על הפעולות הסחטניות שביצע טייכמן אל מול היהודים, לא ארחיב רק אומר שיעבץ סחר בדם יהודי תמורת טובות הנאה חומריות, יעבץ קשר קשרים עם מפקדי אס אס והקריב בשם החברות איתם אלפי יהודים.
יעבץ היה משכנע מדי יום ביומו אלפי יהודים לעלות לרכבות המוות באומרו להם שהם נוסעים לחופשה, כולם ידעו בדיוק לאן הם נוסעים אבל למי היה כח להילחם, כש-40 קילו זה נחשב שמן וכל מה שיש לך לאכול זה את הגופה ששוכבת לידך בחדר אתה לא ממש מסנן הצעות.
חברים אני דורש להעיף את יעבץ מהקיבוץ."
 
מהומה החלה בחדר האוכל, אנשים רבים החלו לנסות לפגוע ביעבץ שמצידו ישב בפנים קפואות ולא אמר דבר.
פישקה ניסה מהבמה להרגיע את הרוחות, אבל המהומה היתה רבה מדי על יעבץ סוככו מספר מחברי הקיבוץ על מנת שלא יפגעו בו, לאחר כמה דקות הצליח לקול קריאות "בוגד" לצאת מחדר האוכל.
פישקה הצליח סוף סוף להרגיע את הרוחות והודיע שההחלטה על הדחתו של יעבץ מהקיבוץ תתקבל מחר באסיפה מיוחדת.
 
 
אינני זוכר בדיוק את השעה, אבל זו היתה שעת לילה מאוחרת.
אני קמתי בבעטה לקול הירייה שנשמעה מכיוון המדרכה שליד הבית של בובי יוגב, יצאתי בבהלה החוצה וראיתי מהמרפסת את יעבץ מוטל שותת דם על המדרכה, פכטל מהבית הסמוך יצא גם כן והחל להתווכח עם ווייס מהבית ממול אם להזעיק את דיגי נהג האמבולנס, נורה השכנה של בובי אמרה שלדעתה צריך להציל אותו, שרטוק שבכלל גר ב-"14 יחידות" המרוחקת אמר שלא צריך, לפר הצטרף ואמר.......................

תגובות