פוסטים

התמודדות והעצמה - אפקט הסינרגיה

התמודדות והעצמה

 

לפניי כשנה החלטתי להצטרף לקבוצת תמיכה באזור מגוריי. לאחר חיפושים כושלים אחר קבוצה שכזו, הגעתי למסקנה שאם אין קבוצה, נעשה קבוצה. כך התייעצתי עם חברי צביאל שמנחה כבר שנים רבות קבוצות לעזרה עצמית ברחבי הארץ. הוא המליץ לי בחום להקים קבוצה שכזו, והציע לי לפנות לסניף אנוש באזור מגוריי. על אנוש שמעתי לראשונה מפי הטראפיסטית שלי לאחר שסיפרתי לה שאני מעוניין להצטרף לקבוצת תמיכה.

 

כך חינכו אותי כל חיי, אם אין דבר מסוים, יש לפעול להשיגו, לעיתים בכל מחיר. זה מה שנקרא יוזמה ויזמות, במקום שאין, ליצור דברים חדשים, יש מאין. כך פניתי, לראשונה בחיי לסניף אנוש באזור מגוריי וסיפרתי למנהלת הסניף על הקבוצות שמנחה צביאל במרכז הארץ. הצעתי להם שאקים קבוצה שכזו בסניף המקומי. לשמחתי נתקלתי במנהלת שקפצה על ההזדמנות ושבוע ימים לאחר מכן התחלנו להיפגש.

 

את הפגישות הראשונות הקדשנו להיכרות ולקביעת נהלים לקבוצה. באחת הפעמים הראשונות שהגעתי לסניף אנוש, יצא לי לשמוע בפעם הראשונה את המושג "העצמה". לא הבנתי בדיוק למה הכוונה אך עם הזמן למדתי להכיר בעובדה כי העצמה זה בדיוק אחד התהליכים העיקריים שאני עובר בעצמי בחיי. בהעצמה, הכוונה היא לכך שאדם לוקח אחריות על מעשיו, הולך ועושה דברים, יוזם פעילויות למען סביבתו בכלל ולמען עצמו בפרט. העצמה היא היכולת לפעול וליזום ולא רק לקבל מובן מאליו דברים מסוימים. אתה תופס פיקוד ומתחיל לבצע בעצמך לאחר שהגעת למסקנות שתיארתי לעיל. בקבוצה שלי ובעצם בכל קבוצה כלשהי (חבר מנהלים, ועד וכו'), החוכמה היא להציע דברים ולפעול להוציא אותם לפועל. קורה המון שאנשים מציעים דברים ויוזמות חדשות ומצפים שאחרים יעשו בשבילם את העבודה. החוכמה בהעצמה היא במנחה/מנהל הקבוצה שמקבל ממישהו יוזמה כלשהי, ישאל את המציע כיצד הוא פועל לממש את הדברים ולהוציא אותם אל הפועל. כולנו חכמים ומציעים יופי של רעיונות, אבל רק המעטים נוטלים יוזמה ופועלים לממשם הלכה למעשה. זו העצמה לשמה.

 

 

העצמה היא ליזום פרויקטים שונים, להחליט לכתוב את מה שעברת ולהוציא לאור בסופו של דבר גם ספר, תוך "יציאה מן הארון" בעצם החשיפה. לכתוב מאמרים באתרי חדשות שונים, לעזור למתמודדים אחרים שנמצאים במצב שלך או אפילו במצב יותר גרוע בעצה טובה ותמיכה מניסיונך האישי. העצמה זה להתחיל להרצות ברחבי הארץ ולעשות מה-"שיגעון" מקור הכנסה נוסף, תוך חריטת המלחמה בסטיגמה על דגלך. העצמה זה להפסיק להתלונן כמה שרע לך בעבודה ולקחת יוזמה להיות מי שיקבע אם יהיה לך טוב או לא. העצמה זה ללכת, להקים ולנהל שלושה פורומים שונים באינטרנט, אחד במסגרת פורטל נכי צה"ל, ושניים נוספים במסגרת הפעילות במל"מ. העצמה זה ללמוד כל העת דברים ותחומים חדשים כמו בניית אתרים באינטרנט, ליזום בניית אתר למל"מ – מתמודדים למען מתמודדים ולאחר מכן לתחזק את האתר באמצעות התחום החדש אותו למדת בעצמך, ובמקביל להקים גם אתר משלך באותם כלים שלמדת. העצמה זה למצוא את התחום שמעסיק אותך בחיי היום יום ובעבודה וללכת וללמוד באוניברסיטה תואר ראשון או שני. העצמה זה להופיע בתקשורת מעת לעת ולסחוף אחרייך מתמודדים נוספים לעבור את אותם תהליכים שאתה עובר בעצמך.

 

לסיכום, תהליך העצמה הוא תהליך משלים לעצם ההבראה וההחלמה. היא מאפשרת לנו כמתמודדים למצות את הפוטנציאל הטמון בנו תוך לקיחת יוזמה ואחריות על חיינו. היא מבורכת ומי שעובר תהליך שכזה מרגיש סיפוק ותחושת מיצוי של החיים. למדתי כי מי שיוזם ולוקח אחריות על חייו, אוטומטית משפיעים כל התחומים אחד על השני והאפקט המתקבל הוא אפקט מצרפי באופן שכל תחום משפיע לטובה על התחום האחר, לזה קוראים סינרגיה – השלם שווה ליותר מסכום האיברים. או במילים אחרות, אחד ועוד אחד שווים יותר משניים.

 

 

תגובות