פוסטים

האם כסף הוא גורם לפשיעה?

האם כסף הוא גורם לפשיעה?

 

כדאי לבחון מהן הנחות היסוד שמאפשרות את קיום הכסף ומהן אלה שמאפשרות הפשיעה.

 

הנחת יסוד

פשיעה

כסף

כיצד על אדם לקיים את חייו?

אדם מקיים את חייו באמצעות מאמצי אחרים.

אדם מקיים את חייו בכוחות עצמו.

למי מיועדים הרווחים?

הגמול לעשייה בין אם חיובי או שלילי מיועד לזולת, דהיינו כל מי שאינו העושה.

זה שעושה ועובד זכאי לקבל את הגמול למעשיו, בין אם ירוויח או יפסיד.

יושרה

מקל בגלגלים. מסכלת את המשך קיום האשליה. בוז רב כלפי מה שמונע את הניתוק בין הגוף לנפש, או שאינו מאפשר לכפות רעיונות על המציאות.

מהותית כדי לבדוק האם הערכים של אדם תואמים את המציאות. היושרה היא עקביות בהוצאה מהכוח אל הפועל.

אם התיאוריה הוכחה במציאות כנהדרת אז היא אכן כזאת ואם הוכחה כאיומה ונוראה אז היא כזאת. היושרה מאפשרת שיפור עצמי תמידי.

טבע האדם

רע מנעוריו, חטא קדמון. אנושיות = חולשה והזכות לטעות. נשלט על ידי כוח עליון, חסר אונים כעלה נידף ברוח. חסר ערך בפני עצמו, אלא רק כחלק מקבוצה כזאת או אחרת.

האדם כגיבור. מסוגל להתמודד עם המציאות ועם אנשים אחרים בהצלחה. האדם הוא ישות רציונאלית, ערך בפני עצמו ובעל איכויות מגוונות.

יחסים בין בני אדם

תרבות מבוססת על שקרים ו/או שקרים לבנים, ציניות, הונאה, גניבה, שוד, ניצול, כפייה, רצח, דיקטטורה או כל מערכת יחסים שבה כולם מפסידים בסיכומו של דבר.

מסחר. החלפת דבר-ערך תמורת שווה-ערך, רווח הדדי. בין אנשים רציונאליים לא קיימים ניגודי אינטרסים.

אתיקה

למי היא נחוצה בכלל?!

לכולם.

לבני אדם אין קוד מוסרי אוטומאטי, לכן מצד אחד, האדם מסוגל לפעול לחורבן עצמו ביוזמתו האישית. ואילו מצד שני, אין גבול ליצירתיות, ליצרנות, לרווחה ולשגשוג אותם הוא יכול להשיג בחברה חופשית – קפיטליסטית.

זכויות

לאדם יש זכויות לכול מה שהוא רוצה/ צריך. רשאי לתבוע מאחרים, בעלי האמצעים את כל גחמותיו. אפילו אם זה כרוך בהפרת זכויות הזולת. הרצון ו/או הצרכים הם סיבה מספקת לתביעת כל זכות.

בעל זכויות יסוד לחיים, לקניין פרטי, לחופש בחירה ולחופש לפעול להשגת אושרו האישי.

בנוסף לכך, זכאי אדם רק למה שהרוויח ביושר.

כמו כן, לא קיימת זכות להפר זכות של אחר.

צדק

מתן גמול בלתי הולם.

הצדק נמצא עם: החלש, האל, הדיקטאטור, או כל כנופיה אחרת.

מתן גמול הולם. צדק מתרחש כאשר אדם מקבל את הגמול אותו הרוויח בין אם הוא חיובי או שלילי.

כסף

כסף = רוע. אנשים עשירים = אנשים מושחתים. מי שיש לו כסף חייב אותו למי שאין – עניים, חלשים, חברה, מדינה, כל מי שלא הרוויח את הכסף.

אחד ההישגים הגדולים של האנושות. כסף מבטא מסחר. מדד אובייקטיבי המאפשר לאדם להתמקצע בתחום עבודתו ולקנות את שאר צרכיו ע"י מסחר בכסף אותו הרוויח. הכסף הוציא את בני האדם מהאוטרקיה והיווה אבן דרך שהביאה לנסיקה ברמת החיים.

אדם רשאי לשמור את כספו או להפטר ממנו כרצונו.

פשיעה

הפושע לא שולט במעשיו ואינו אחראי על הפשע, אלא המדינה, החברה, הקורבן, כולם, אף אחד.

פושע צריך להענש על פשעיו בבית משפט ולרצות את מלוא עונשו. כך ילמד בדרך שאינה משתמעת לשתי פנים שהפשע שביצע הינו פעולה בלתי משתלמת. הפושע הוא האחראי הבלעדי למעשיו ועל כן ישא באחריות.

 

אם כן, ניתן לראות שיש קוטביות בין הנחות היסוד של מי שעושה פשע לבין אלה של מי שעושה ומרוויח כסף. יתרה מכך, ניתן להבחין כי הנחות היסוד מאחורי הפשיעה משפרות את רמת החיים ואילו אלה שמאחורי פשיעה מדרדרות אותה.

למעשה, אפשר לומר שפשיעה זאת מתקפה חזיתית כנגד כל הערכים שכסף מייצג: כבוד האדם, הזכות לקניין, מסחר, רציונאליות, מצוינות ואיכות חיים. כאשר אדם בוחר לבצע פשע כנגד אדם אחר הוא עושה זאת כנגד המעלות של אותו אדם ולא כנגד מגרעותיו.

לכן, כאשר מישהו אומר שהוא גנב, ניצל או רצח בגלל הכסף הוא, לכל הפחות, אינו יודע מהי המשמעות של כסף ולכל היותר עושה זאת כי הוא רוצה למוטט את הערכים שעומדים מאחורי הכסף.

תגובות