פוסטים

האנטי גיבור

מי יהיה הגיבור של הסיפור שלי?
המורה לספרות נוהגה לכנות את הדמות הראשית, גיבור הסיפור. אף פעם לא הבנתי איך בנימין האהבל, מתוך "מסעות בנימין השלישי" כונה "גיבור". לא רק שאין הוא מתגבר על יצר הפחד שלו ביער, אלא שהוא גם לגמרי מרחף. נכון שהוא רוצה להידמות לנוסע המהולל מימי קדם, בנימין מטודלה ולגיבור אלכסנדר מוקדון, אך האימונים שלו לקראת המסע הם חציית השלולית של עיירתו בגיגית הכביסה של אשתו. כך גם הברווזון המכוער שהפך לברבור, בוודאי שאינו גיבור, רק שיחק לו המזל והוא בקע מביצת ברבור.  למעשה אין מחולל שום מעשי גבורה.
לכן, אני מציעה לאמץ את הביטוי האנגלי המכנה זאת בפשטות דמות ראשית,  the main character.
נשאלת השאלה, איך זה מתקשר לדמות כמו החייל האמיץ שוויק של האשק? ניתן להעמיק  בגוגל למי שלא קרא את הספר. שם מצוי פירוט בנושא בתוספת  תמונות מהספר המקורי. גם החייל האמיץ שוויק מתגלה כאהבל לא קטן, השורד את כל התלאות שהצבא והחיים מתקילים אותו לא אחת. אלא שהוא  בבחינת נחום תקום, אמנם רק בזכות המזל, אך הוא שורד. הסופר שם בפניו בדיחות הנאמרות מתוך תמימות, אי הבנת המצב לאשורו וזה מצחיק מאד.
דמות שכזו מכונה ה"אנטי גיבור", כינוי מדויק ביותר.
אגב,שתי היצירות שהבאתי כדוגמה, הן סאטירות ולכן גם במסעות בנימין השלישי,יהיה לנו אנטי גיבור נוסף, בהנחה שבנימין אינו גיבור, והוא סנדריל האשה. שהוא הסנשו פנצ'ו בדמות דון-קישוט היהודי. אשתו של סנדריל מכה אותו,מאלצת אותו ללבוש מטפחת ראש ולקלף בולבוסים.
האם הוא אנטי גיבור, או פשוט גיבור, כפי שהוא מתגלה בסיטואציות אחרות בספר?
מסתבר שהדברים אינם פשוטים כל כך. הדוגמה הבולטת ביותר, מצויה בספרו החדש של חאליד חוסייני, מחבר "רודף העפיפונים", ספר מומלץ מאוד בעיני. אשתדל להזכיר דברים ברמיזה כדי לא להרוס לכם את ההנאה מהקריאה. אזכיר את דמותה של מרים, הדמות הראשית, רב הספר בהחלט מה שניתן לכנות אנטי-גיבורה, כמו מרבית הנשים בספר הזה. מרים נבגדת על ידי אביה ונמכרת לגבר רע  כנשים רבות באפגניסטן. הספר מנסה לתאר מצב,  להצביע על על מעמד האישה, על מצבה של אישה עקרה, ההופכת להיות האישה השנייה של בעלה. כל העת היא צייתנית וכנועה, אך רק בסוף הספר היא עושה מעשה של הקרבה למען האישה הצעירה יותר. במודע היא מקריבה את חייה, אך עדיין תוך שמירה על כבודה. כך שניתן לומר שהאנטי גיבורה הזו הפכה בסוף הספר לגיבורה אמיתית, כמו  מרבית הנשים בספר הזה כך.
אז מה דעתכם, מיהו הגיבור בספרות. האם יש לכם דוגמאות והמלצות לקריאה של יצירות בהן הגיבור הוא דוקא אנטי גיבור.

תגובות