הודעות והגיגים

משפט פתגורס בתרבויות עתיקות לפני יוון

משפט פיתגורס בתרבויות קדומות

  • מצרים העתיקה
בפפירוס ברלין 6619, המתוארך לתקופה של 2000 לפנה"ס עד 1780 לפנה"ס, והמכיל ידע רב במתמטיקה וברפואה מצויה בעיה‏‏[3], שפתרונה מעיד על ידע בפתרון משוואה ממעלה שנייה או על הכרתן של מספר שלשות פיתגוריות.
  • בבל‏‏[4]
לוח החרסית הכתוב בכתב יתדות -"פלימפטון 322", המתוארך לתקופה של 1900 לפנה"ס עד 1600 לפנה"ס,מכיל ארבע עמודות וחמש עשרה שורות של מספרים בספרות בבליות. לפי אחת מהפרשנויות, הלוח שימש לייצור שלשות פיתגוריות או לחישוב ערכיה של פונקציה טריגונומטרית.
  • הודו
ספר הקודש ההודי - "שולבה סוטרא" ‏‏[5]- המתאר בניית מזבחות המיועדים להקרבת קורבנות, אשר מתוארך לתקופה של 800 לפנה"ס עד 200 לפנה"ס, מכיל רשימה של שלשות פיתגוריות והוכחה גאומטרית של המשפט עבור משולש ישר זווית ושווה שוקיים.
  • סין‏‏[6]
בספר "ג'וֹאוּבִּי סְוָּאנְגִ'ינְג" - "המדריך של ג'ואו למדידת צללים" - המתוארך לתקופה של 100 לפנה"ס עד 100 לספירה מצויה הוכחה ויזואלית למשפט פיתגורס ("משפט גאוגו" בשמו הסיני) למשולש ישר זווית שאורכי צלעותיו הן 3, 4 ו-5.
הספר הנחשב לחשוב ביותר בהיסטוריה של המתמטיקה בסין הוא "גְ'‏יו גָא'נְג סוָּא‏ן שוּ‏‏" - "תשעת הפרקים של אמנות המתמטיקה" המכיל 246 בעיות מתחומי חיים שונים האמורות להקיף את הידע הדרוש לפתרון בעיות מתמטיות יום-יומיות. הפרק התשיעי של הספר "גוּאַי גו"ּ - "בסיס וגובה" עוסק במשולשים ישרי זווית וכולל יישומים של מה שידוע במערב כמשפט פיתגורס, שלשות פיתגוריות וחפיפת משולשים

תגובות