הודעות והגיגים

כמה עובדות מרתקות על פילים - זכרונות מאפריקה

שם בטנזניה, ראיתי אותם ולמדתי אודותם דברים מפליאים, או אולי יש לומר: דברים מפי...לים?
אמנם מרבית השירים על הפילים מתוקים ונעימים (פיל פילון אפו ארוך...מכירים?) אך בעצם לא כדאי להיות ליד פיל זועם, ובטח לא לצד עדר שכזה.
זה לא כל כך נעים לראות פיל כעוס...
    
א- בספרו "בין הפילים." מספר החוקר המילטון שבנה לו בקתה באגם מנרה, כי חום גופם של הפילים משתנה באופן קיצוני. מ-36 מעלות באופן רגיל, יכול להגיע ל-47 מעלות בעת מאמץ. כגון: טיפוס על הר.
וגם:

ב-לפילים יש שלוש סדרות של שיניים שעובדות כמו אבן ריחיים. כך הם יכולים להיות ניזונים מגזעים קשים ביותר. בגיל 65 או יותר הם מגיעים לגיל זקנה, ואז נותרות רק מעט משיניהם. בשלב זה הפילים עוברים לאכול צמחי מים רכים, ומשום כך גרים ליד מקורות מים ושם גם מתים. לא אחת נמצאו שלדים של פילים לצד מקורות מים אלה, ונוצרו אגדות ומיתוסים בנוגע לבתי הקברות לפילים. אך הסיבה לכך הרבה פחות פרוזאית, פשוט צמחי המים הרכים. 

ג- פילים ורגש – המילטון מתאר סיטואציה שהפילים עברו ליד מקום בו נרדמה אישה אפריקנית. הם סברו שהיא מתה והחלו לאסוף זרדים וענפים על מנת לכסות אותה ולקבור אותה.
כמו כן, לאימא-פילה מת תינוקה הפילון. היא נשאה אותה על החטים שלה במשך ימים. כמו התאבלה עליו.
 
ד-חוקרת אחרת שאת שמה לא קלטתי במלואו, לא משנה,  גילתה כי לפילים תקשורת מיוחדת במינה.
למעשה, בעדרים הולכות הנקבות בלבד: סבתא רבא, סבתא, אמא והפילונים-הם חיים בעדרים. הזכרים הם סוליסטיים, מעדיפים להיות לבד, אך עדיין מעודכנים תמיד, ומקבלים אינפורמציה שוטפת מהנקבות. וכשאלה נותנות סימן הם גם מגיעים לעדר ליום יומיים "לשתות קפה."

ה-הפילים מצויים בסכנת הכחדה. רבים האנשים ההורגים פילים בעיקר בשל החטים היקרים שלהם, השנהב. הסינים מאיימים במיוחד על הפילים. אך מוזר למדי: בעת האחרונה נולדים פילים ללא חטים, אולי סוג של אבולוציה. עדיין לא נעשה מחקר על כך. אבל זה מרתק, הלא כן?

ו-פילים ומזגני אויר....
כל בעלי החיים הגדולים נאלצים לצנן את עצמם: פילים, היפופוטמים וקרנפים. ההיפופוטמים מצטננים בשהייה ממושכת במים. אם לא יהיו במים תוך שעה שעתיים יתייבש גופם, יעלה מין חומר אדום ושמנוני ותוך זמן קצר הם ימותו. אנשים חושבים שזה דם אך זה לא דם. כיום סבורים שההיפופוטם הוא צאצא של הלויתן. הם מזדווגים במים וממליטים במים.
קרנפים-גם הם מצטננים במים ומוצאים מחסה בצל.
ואיך הפיל מצטנן?
כמה דרכים: האחת, באמצעות תנועת האוזניים כמניפות, וגם הקפלים בעור היוצרים "צל" לכאורה, ושטח פנים גדול יותר.
 
כשיהיו לי תמונות אשלח לכם שתראו את הפילים חולפים ליד הג'יפ שלנו במרחק נגיעה. בינתיים היו אלה כמה עובדות מעניינות על פילים. בקרוב אספר לכם על השבטים שפגשתי.
 

תגובות