סיפורים

יתמות מהחיים / פרק 2

יום ארוך ומייגע עבר עלי כשעליתי למיטתי באפיסת כוחות טוטאלית . היה זה אחד מהלילות הרבים שהדירו שינה מעיניי . בניגוד לשאר , הנדודים הפעם היו מנסיבות שהיו מהולים בהרבה חששות מהבלתי נודע . ניסיתי בכל כוחי להדחיק את שהתחולל בקירבי , אך ללא הצלחה יתרה . שעתיים בלבד הצלחתי לנמנם בטרם העיר אותי צילצול הטלפון להשכמה שהיתה מוזמנת מראש . בהצצה חטופה לכיוון השעון , הבנתי שלא נותר הרבה זמן להתפנק במיטה . מיהרתי לעבר המקלחת וכשסיימתי להתארגן צילצול הטלפון השני לאותו בוקר היה מתחנת המוניות : " בוקר טוב גברת , בעוד דקותיים הנהג בדרך אלייך ". שתי המיזוודות שאותם ארזתי יום קודם , עמדו כבר ליד הדלת . בתוך תיקי האישי הכנסתי את ההזמנה למקום שאליו הייתי צריכה להגיע ולהישתכן . פניי היו מועדות אל המדינה הנחשבת למעצמה הגדולה ביותר בעולם . הקשר היחיד שהיה לי עם החיים שם היה האדם אותו הכרתי דרך אתר באינטרנט .

מזג אויר נעים וחמים היה באותו בוקר . כעבור ארבעים דקות לערך הגענו לשדה התעופה , הנהג הוריד מתא המטען את המזוודות , לחץ את ידי ובירך בברכת שלום ודרך צלחה .

חוסר שעות השינה השפיעו במידה רבה על הרגשתי הכללית . דידתי את המטרים האחרונים לכיוון דלפק ביקורת הדרכונים , ולפתע חשכו עיניי . שקית הניילון ששמרתי בצמוד אלי נעלמה . בשקית היתה חוברת בה תועדו כל השיחות שניהלתי עם האיש מעבר לים . חודשים ספורים לפני שנסעתי אליו נודע לי , ששמר בתיקייה נפרדת את כל המלל שניהלנו לסירוגין במשך שלוש שנים . מאחר והנסיעה היתה כרוכה בהרבה שעות טיסה רציתי לרענן את זכרוני בקשר שהוביל אותי אליו . היה זה הוא שהתעקש לשלוח אלי , ורק כאשר נפגשנו הבנתי מה היתה החשיבות לבקשה בעיניו. לפתע כמו רעם ביום בהיר ניצב נהג המונית מולי עם שקית הניילון בידיו : "קיוויתי שאצליח לתפוס אותך בטרם תעלי למטוס ". הודתי לו מקרב לב ונפרדנו בשנית לשלום ורק אז פלטתי אנחת רווחה .

הדכדוך שחשתי בבוקר נותר עד מהרה הרחק מאחורי . לאחר שהתמקמתי בתוך המטוס לגמתי מכוס הקפה , שלפתי את החוברת מהשקית כדי להתמזג עם כתובים שאפשר לנהל רק עם מתי מעט כשזה קשור למדייה שבהחלט מוכרת וידועה כלא אמינה בעליל . פתחתי את העמוד הראשון , ולפני שהספקתי לעכל את המתרחש ולשקוע בחרדה , נטלתי בידי את הפתק שהיה מונח שם וקראתי : " אני שמח שבחרת לצרף אותי לצידך כפי שאנוכי עשיתי זאת בימים שחשתי בחסרונך" . אני מאחל לך טיסה נעימה ונשתמע בקרוב " . ברגע הזה התערבלה במוחי השאלה המסקרנת : מה הקשר של נהג המונית בכל הסיפור הזה ? הפתק אותו קראתי לא היה שם בצאתי מהבית . 

"אין לי כל הסבר שיניח את הדעת , מדוע את סוחפת אותי להכירך. אני מניח שעם הזמן חושיי הפנימיים יוכלו לבטא את הגלוי מהנסתר לגבי תחושות הבטן, שבדרך כלל אינן מטעות אותי. אני יודע שכעת השעה אצלך מאוד מאוחרת וזה מעיד על כך שאינני נמצא גאוגרפית ברדיוס בו הינך יושבת . אני נמצא הרבה זמן באתר בו את שוהה , אך אינני פעיל בו כמוך. פניתי אליך מספר פעמים ומישום מה לא קיבלתי מענה . אני אבין אם תראי בפנייתי זו עוד ניסיון של מטרידן סדרתי אך אין לי כוונה כזו לגבייך . אם אתייחס לאמירה המתנוססת אצלך בדף הבית , הייתי מבקש לדעת עד לאן אנו יכולים להרחיק לכת והאם אפשר לדעת מתי לעצור את המרחק שאליו נרחיק ? על החתום : כמעיין המתגבר".

כדי להבין נסתרות הדבר מצריך ותובע יותר מסתם שיחות חולין כדי לגלות . גם אז לא בטוח שאפשר להרוות את הסקרנות בצימאון שמטבעה מורכבת . באשר לשאלה אם אנו יכולים לדעת לעצור את המרחק , הדבר יהיה נתון לשיקול הדעת ממניעים שמוקדם מדי להסיק . בהנחה שלא ידהר לתוך המחשב שלנו סוס טרויאני שישבית זאת , אזי שאינני מוצאת בשלב זה איום ממשי. מאחר והעידן הטכנולוגי מאפשר לנו להרחיק לכת עם אצבעות ומקלדת , לפחות נחסכת מאיתנו ההליכה .

"אני עוסק בפרוייקט מסויים שזו הסיבה העיקרית לנוכחותי. על כן אשמח באם תשתפי פעולה כדי להבין סוגיות שתלויות בהתקרבות למרחק שאליו אני מבקש להרחיק איתך. התואילי לומר לי כיצד יכול אדם לדעת לעצור את צעדיו בטרם הוא כלוא בנתיב שאינו מבטיח עבורו גן של שושנים" ?

כמה שושנים אתה מכיר שהקוצנים נעדרים מגבעולייהם ?

"האם אני צריך להבין שאין מנוס משדה הקוצים על מנת להגיע למטרה" ?

אתה מבין נכון . מכיוון שעוד לא נולדה אהבה שהטעימה איתה תהיה ללא דבש ועוקץ. אחרת לא היינו יודעים מהי עוצמתה .

"מדוע בחרת להבין ששאלתי עוסקת באהבה דווקא ולא במישור אחר" ?

אני יודעת שיש לא מעט טעויות מקלדת בשעת ההקלדה , ואני גם יודעת שיש לא מעט טעויות אופטיות בהבנת הנקרא בגלל העדר שמע . אך ממה שהספקתי להבין אני לא חושבת ששאלתך עסקה בהתלבטות באיזה גן נוח לסוסים להשתין . רק כוויות של אהבה מולידות שאלות שאינן משתמעות לשתי פנים .

"אני מבקש להדגיש , שאין לי כל כוונה להגיע בדיונים איתך למערכת רגשית שממנה אני נמנע . את השימוש בגן השושנים בחרתי כפתיח שאיתו אני מבקש להוביל ואכן הבנת נכון . האם יש איזו שאלה שתרצי לשאול לפני שנמשיך" ?

אינני נוטה לשאול שאלות כשהעיתוי לא מצריך זאת . בדו שיח וירטואלי אינני ממהרת להיכנס לתוך גן של שושנים בשעה שהוא שטח מדברי שעשיר בקקטוסים מאשר בפרחים . אתה יושב מול אגרטל שאפילו גבעול הוא אינו יכול להכיל בתוכו . אין לי כל כוונה ללכוד ולמלכד אותך רגשית .

"יש הבדל בין אהבה ראשונה לבין אלה שבאות אחריה" ?

תחושת האהבה הראשונה תיחקק אצל רבים בזיכרון כאהבה הגדולה ביותר שאי פעם חוו בחייהם . לרבים היא תשאיר חותם של כאב שילווה אותם לאורך שנים . אהבה ראשונה עבורי היא נטו תשוקה . אותות של תהליך פיזיולוגי טבעי. באהבה זו אין ערכיות , אין אחריות , אין עומק ואין בה מיכלול . על כן אני בוחרת לקרוא לה אהבה עיוורת . הערך למונח אהבה ישתנה בפרקי הזמן והבשלות המחשבתית בהבנתה וקידושה . אין לי צל של ספק שהסטטיסטיקות והסקרים שעושים כדי לנתח את הרגש כמדע , לא יכול להיות אף פעם מדוייק . אדם שסיווג את עצמו בסקר כזה בעבר , ישנה את מיקומו בעתיד .

"האם המיסוד של חופה וקידושין הגורם המרכזי להתפוררותה" ?

אין ספק שכאשר ממסדים את האהבה החיים המשותפים מקבלים תפנית וזווית אחרת . הכרויות עם סיטואציות שאילולא המיסוד סביר להניח שלא היינו מגלים לעומק את האישיות של בן ובת הזוג . יש הבדל משמעותי בין לחוות ריגוש נטו , לבין חיים משותפים שיש בהם את כל המטלות והאחריות שהמיסוד תובע .

"את יכולה לפרט קצת יותר לעומק" ?

אל הלובי המפואר נכנסים כאשר לא ממש מכירים את תוכן החדרים . התפאורה הנוצצת מאבדת עם הזמן את ההילה . הטבעת תהווה אישור והתר לחשוב , שבן ובת הזוג הופכים לרכוש פרטי , וקניין של בעלות . הסכנה בהתנהלות איתה זה סוג של תביעות שבתחילה לא מבינים שבונים באמצעותם את התשתית להמית את האהבה , בטרם הספיקו להחיות ולהפרות את הברית והנאמנות לה .

"שזה אומר" ?

שאדם צריך להיות נאהב בשל מה שהינו , ולא בשל מה שהוא איננו .

"האם תחושת הרכוש הפרטי זה לא אחד מן המאפיינים שיש באהבה " ?

עם רכוש ניתן להתמקח ולמסחר על בסיס היצע וביקוש , עם נשמתו של אדם זה פסול !

"האם הפשרות זה לא חלק מחוקי המשחק באהבה" ?

יש הבדל בין פשרה שבאה מכפייה ומאונס לבין פשרה שבאה מבחירה חופשית.

"כיצד יכול אדם לעבור לסדר היום כשהוא כבוי רגשית , ולחשוב על חיפוש רגש כשנשמתו מרוסקת" ?

מישום שלעולם אי אפשר להילחם מול דבר טבעי מולד , שלא נועד להיות לבד - הלב .

"איך ניתן כאשר הדימוי העצמי והאגו נסדק והתחושה היא שאין ערך לקיומך" ?

אגו זה סוג של כבוד לכאלה שרוצים להשיג אותו במקום לזכות בו . לרוב לא יהיה ערך רב לקיום כשהוא מובנה ומיוצג בסך הכל מבלון אויר חסר משמעות . אף אדם לא יכול לקחת ממך ואו לשלול ממך דבר כלשהו ללא הסכמתך .

"באהבה אין שיעבוד לטובת בטחון ומאידך שלילת החופש" ?

אני עושה שימוש בהמון אימרות ופתגמים שאני משמרת בזכרוני , ותמיד אבטא כאלה שהוכיחו לי אותם חיי . על כן אשיב לך בפתגם שיענה במיישרין לשאלתך . "אפשר למצוא עבד שרוחו הוא מלא חירות , ובן חורין שרוחו הוא רוח של עבד . חירות היא תמיד אך ורק חירותו של החושב אחרת" . 

כל הזכויות ליצירה שייכות לפרי פוקס © 

תגובות