סיפורים

צולם ביום חום

זה היה עוד יום חום סתמי בלוח השנה הקיציהשמש שכנה לה במרום ללא הפרעת קליטה מאף ענןוחיממה את כוכב הלכת האהוב עלייה באכזריות קורנתהולכי הרחוב מיהרו כל אחד למקום המיזוג הקרוב ביותר מי ברכבמי בקניון ומי בחנות אקראית לתוספי אופנהאני אישית, איני מתבייש מזיעה קרירה הנודפת ממגני האף במשקפי השמש חסרי האופנה שליוהולך בגב זקוף ורטוב
האנשים האומללים ביותר בשעות הצהריים המאוסות הם מחלקי הפליירים הצעירים אשר מוכנים להקריב את  שארית מאגרי המים בגופםבכדי להרוויח כמה שטרות ולצייד את המאגר במהרה באלכוהול זול מכוס פלסטיקהפלייר מוגש ברטיבות לא ברורה שמא באה מלחות או מטיפות זיעה צעירות, אין לדעתאך הרחמים הקיציים שלי נחים על נער המים ואני מקבל בהכנעה את הפלייר.

אני ממשיך כדקותיים לפני שאני מגיע לפח מרוחק באופן סביר מפלייר בויומושיט את ידי בכדי להיפטר מהזבל המיותר הזה. אני נזכר שפעם קראתי את האמירה המדויקת ביותר לגבי פליירים - “כשמישהו מגיש לך פלייר או הוא אומר – קח זרוק את זה אתה בבקשה". בכל מקרה ממש לפני שידי התנתקה הפלייראשר בעברית מכונה עלון אך משום מה לא יכולתי לסבול בסיפורי את המילה עלון בכמות כה רבהראיתי בכתב שחור מרוחב את צמד המילים,"זרוק" ו"אותי"מיד עצרתימי הוא שיגיד לי מה לעשותעכשיו בכוונה אני אקרא את מה שכתוב פההתחלתי לקרוא במהירות עצבניתמנסה ללגום משפטים שלמים בבת אחת הכול בכדי להשתיק את האגו שצץ לו בתת מודע שיווקי.ככל שקראתי, כך האטתי את הקצב ונתתי את לכל מילה את תשומת הלב האפלטונית שלי.

מילים חזקות בכתב זול הן עדיין מילים חזקות, “אי שיווין לכל", “מס לעשירים", לוביסטים הן הטרמיטים של מערכת , הדמוקרטיה"

העצבים נשארו אך הסיבה השתנתההפעם לא כעסתי כי אמרו לי מה לעשות, אלא כיוון שידעתי שאני מופלה לרעהלא בגלל צבע עורעדה או דעה פוליטית אלא בשל מצב כלכלי.ופה יש לבן ושחורעשיר ועניאך כמעט באותה מהירות שבה כעסתי קח מוחי הזכיר לי שאני צריך לעשות משהו שמישהו ביקש ממני, והמישהו הזה משלם לי את דרך להשיג אוכל קורת גג, ארבעה אייפונים ושלושה טאבלטים, לכן כדי שאעשה אותו במקום לתת לרעיונות שינוי קיצוניות במה מיותרתהשגרה צלצלה בפעמון וכל שאר מנגנוני הגוף נעמדו דוםהפלייר חזר למקומוהמילים נשארו מאחורואיש ברחוב לא היה פנוי די הצורך בכדי להצילם מבין אלפי הפסיעות שנערמו על גביהן.


האירוע נשכח במהרה כלא היההיום המשיך כרגילפה לקוח מעוצבןכאן עובד מדוכדךשם פגישה חסרת ערך ואי שם נמצא השקטהדרך הביתה מלווה דיסונסס מעיקמצד אחד הסתיים לו עוד יום בלוח השנה האנושיאך הבית אינו אי השקט המיוחליש בו תינוקות וילד שזז הרבה כמו שילד צריך לזוז אבל טוענים שיש לו חוסר שקטלמי אין חוסר שקט?לספרניות?

ציפוף זדוני מעיר אותי ממחשבות שגרתיות על השגרה ואני מבין שאני תקוע בפקק די הרבה זמןמצדדי בני נוער ובני נוער לשעבר מניפים שלטים עם ססמאות מוכרות.

מאיפה?

התת מודע שולף מהר את הפלייר מהזיכרון ולוחץ על הכפתור של הנורה.

מהפלייר

לפתע השגרה לא כל כך קסומה ליהדיסונסס ההוא מקודם גרם לי לפקפק בהאולי אני כן רוצה שינויאולי אני לא רוצה לחזור גמור כל יום למשפחה שלי, ולהדליק את הטלוויזיה כי אין לי כוח לדבר. לא אתם באופן פרסונלי אלא אין לי כוח לעשות את הפעולה הזו של הלשון והפה שיוצרת קולות שהילדים שלי מביניםזהוהחלטתי אני רוצה שינוי.

אחרי חצי שעה הבנתי שמה שאני רוצה באמת זה חניהמי עושה הפגנה בתל אביבבטח גם מזה מוצאים איך לעשות כסףואני בכלל לא אתפלא אם זה לא אורגן על ידי אגודת החניות התל אביבית הבינלאומיתאני מתלונן אך לא מוותר,הפעם אני לא אתן לשום דבר להפריע ליאני הולך לעשות מה שבחיים לא עשיתילהפגין במקום להתלונן.


אחרי כחמישים ושבע קללות אני מוצא חניהמודיע לאישה היכן אני נמצאכי עדיין אני לא באמת ישות עצמאית המחליטה באופן עצמוני, ויוצא לדרךההפגנה לא בדיוק הייתה שופעת בבני אדםאך בכדי לא להעליבה נקרא לה הפגנה קומפקטיתיחד עם זאת האכזבה האמתית הייתה מן המללהססמאות בפלייר חזרו על עצמן כמו בקשות החתונה של משפחה גרוזינית מנערה בת 20. שוב ושוב הנואמים והמפגנים חזרו על אותה מנגינות עד שחשבתי שפאר טסי יופיע אחריהם עם שיר ההמשך דרך זבוטינסקי ארלוזורוב.

המוח הפסיק להקשיב באופן אוטומטי, והעלאה במקום את רשימת המשימות שנותרה לי לפני השינהבחישוב מהיר גיבשתי את המסלול המהיר ביותר לכיוון האוטווהג'י פי אס היה מוכן להליכה.


"אני לא מאמין שזה אתהמה אתה עושה פהאיך השתנת,ממש אבלהזדקנת אהה"

זה היה חברמהתקופה שחברים הייתה מילה המגדירה מישהו שאתה יוצא אתו לכבוש את העיר, ולא נפגש אתו בכדי להחליף רישומי גרפסים ושעות שינה.

"מה איתךיש לך שנייםלי יש שלושההייתם באיטליה אנחנו באיי שייסלאתה עושה 20 אלף אני 30, הפגנה ראשונה שלךאני רב מפגין כבר".

אני מחייךומחכה שהסיוט יגמרובעזרת תפילה ממושכת לאל הסליחות והשיחות זה מסתיים.

"טוב אני מתקרב לבמהאתה חייב לשמוע את הבחור הזה"

וכמו שהוא הופיע כך הוא נעלםמשאיר שובל של מילים ושאלות נוסטלגיה מאחוריו.

מי ידע שהפגנה זהו המקום הפשוט ביותר בעולם לסיים שיחה. “אני ממש רוצה לשמוע את הנואם הבאהחומר החדש שלו פשוט מרתק". בוםטראח השיחה נגמרהפשוט גאוני.

אני מפנה את דרכי מבעד למקבץ המפגנים שהתרבה מאז שהגעתיאני נעצר בקצה כי לפתע אני שם לב שכל האנשים מהנהניםלא צועקים ססמאות לאוויר אלא ממש מסכימים עם משהואני לא מצליח להקשיב למילים הנזרקות לאוויר ונתפסות ברצון רב כל כך, כי הגעתי ממש לקצה ההפגנה, “מה לחזור עכשיו את כל זה?” - חזרתי, ועוד איך חזרתי, רוצה שינוי, מפגין במקום להתלונן, ובפעם הראשונה הקשבתי מבלי לתת לשום מחשבת דעת להסיח את דעתי.


"הרעיון שניתן להשקיע במערכת בחירות של מתמודד לראשות הממשלה מבלי שלמימון זה תהיה השפעה מושחתת בעתיד, הוא אינו אפשרי בתפיסה של כל בן אנוש אשר נולד בכוכב לכת הארץאם אתה ארגון כלכלי ריווחי, אתה משקיע במשהו כי אתה יודע בוודאות שהוא יחזיר את ,השקעה בריבית דריביתאיך אנו, הצעירים ממעמד הביניים ממשיכים בחיינו בהסכמת כניעה לשחיתות שלטונית פומבית,עלינו מוטלת האחריות לצאת לרחובותלעורר את תשומת הלב התקשורתית למה שאנחנו רוציםלא עוד הפגנה לשם הפגנהאין אנו מעוניינים בשינוי למען השינוי, בשינוי שהוא מילה ללא מעשה, שינוי כללי ולא ספציפי, שינוי מבלי לדעת מה הוא בדיוק. הפעם אנו יודעים מה אנחנו רוצים.

אנחנו רוצים מס גדול יותר על העשיריםעל החברות ועל הבנקיםמי שמרוויח מיליונים ומיליארדים לא יכול לשלם פחות ממשפחה ממוצעת, נקודה. ולא משנה כמה מקומות עבודה הוא מספקהתירוץ הקפיטליסטי דורסני הזה חדל מלעבוד עלינולא ייתכן שבנק המרוויח מיליארדים לבעלי שליטתו, יפטר עובדים בכדי לחסוך הוצאות. ההוצאות תמיד נחסכות אך ההכנסות מופרשות כלאחר יד. 
אנחנו רוצים להוציא את הלוביסטים מחוץ לחוקהעובדה שאנו יודעים שבקרב הפוליטיקאים שאנו בחרנו לייצג אותנו ביושרהמסתובבים בעלי עניין אשר קיבלו כסף מתאגידים תאבי בצע, המעדיפים להשקיע מיליונים בלוביסטים ובעורכי דין ובד ובד מפטרים אלפי עובדים בשכר מינימוםהיא הבושה הגדולה ביותר שאנו נושאים איתנו
כל אחד מכם יודע שבכנסת מסתובבים בחופשיות מוכרי שחיתויות ומשני חוקים
כל אחד מכם יודע שהחוקים שנכתבו למענכם מורחבים בסייגים והקלות.

כל אחד מכם יודע שהקול של בעל הממון שווה יותר כי הוא נשמע שוב שוב.

כל אחד מכם יודע שלוביסט היא מילה אחרת לשחיתות פוליטית.

כך אחד מכם יודע וכל אחד מכם שותק

כל אחד מכם יודע וכל אחת מכם יודעת

ואתם לא עושים כלום?

איך זה יכול להיות?

אני אגיד לכם

אתם תחזרו הביתה אחרי ההפגנה הזואתם תדברו על כך שחייבים לעשות משהוהיא אפשר להמשיך במצב הזה,לפחות חייבים להפגין נגד הלוביסטים זה ממש לא יאומן שאנחנו מאפשרים את זההילדים יתעוררויירדמו אחרי שעתייםאתם תלכו לישון עייפיםתקומו ליום עבודה שוחק,חזרה הביתההרגליים על השולחןלייק לאיזה פוסט חברתי כי עדיין ההיגיון הבריא מעקצץהאח הגדול, והשכיחה תופיע בין הביקיני בבריכה והבכי של הילדכי זה התירוץ היחידי שיש לנו להגיון הבריאלספר לו שהשגרה היא מדכאת השינוישכל עוד לא ייקחו מאיתנו את הסיגריותהג'ויינטים,הכוס וויסקי קולהאת האישהאת המשפחהאת החברה מהצבא והחברה מהחברהאת הילדאת הילדהאת משחקי הכסאת האח הגדולאת הריאליטי הבאאת החדשותאת ארץ נהדרתאת...”


בשטף דבריו נעלמתי באופן מאגי מבלי שאף אחד ירגיש,אפילו שהגעתי מטוב לבי וזכותי המלאה והחוקתית היא ללכת מתי שארצהבניגוד לפעם הקודמת, חוסר נעימות חברתי נגס בתודעתיאך עליו מוטלת האשמה כיוון שהוא עורר בי צורך עז לבצע כמה דברים ברשימת השגרה שהקריא בפני קהל מאמיניו.

זו הבעיה האנושה של השינויכולם רוצים שינוי בעוד שנייה ולא בעוד שנהאני מוכן לצאת מחר לרחוב אם אני אדע שאקבל את מבוקשי באותו הרגעואם אפשר לפני שתיים עשרה כי אני צריך לעשות בדיקות דם מוקדם מחר בבוקר.אבל אנחנו יודעים שהמרכיב החשוב ביותר לשינוי הוא זמן,וההפגנות האלו נראות לפעמים אלימות בטלוויזיהגז מדמיע,שוטריםאלותעוד פעם יתנו הבטחותשוב פעם שום דבר לא יקרה, שינוי חברתי אף פעם לא מצליח. כך אנו מגיעים למושג היחיד שבוגרי תואר בפילוסופיה זוכרים לאחר שלא נמצא שום שימוש מעשי לתואר נבואה שמגשימה את עצמה.


אפילו הכריזמה הנוטפתהמלל המדויקהבעיות הנכונות,הקול הצעיר והמיוסרהיופי העכשוויהאינטליגנציההרצון לשנותלא יצליחו לעמוד בפני עוצמתו המיתולוגית של האויב הנצחי השגרהמנצחת מוותבושה וכאבשגרה שממליכה מלכים שליטים ומנגנוני זאבשגרה שמשכיחה ומאפשרת,שגרה שמנציחה ומבזבזתשגרה שאליה עברתי מיד ברגע שסיימתי לכתוב את סיפור זה.


תגובות