ראיונות

הזרקור (122) עם ויקי

 

זרקור עם ויקי

ראיינה: גלי צבי ויס

היא פטריוטית בלב ובנשמה. אוהבת את הארץ והאדמה הקדושה מרכינה ראש למתנו אשר נתנו נפשם על הארץ למעננו בשבילנו בכל מלחמות ישראל. היא אוהבת את המנטליות של הארץ, את החום, את האחדות, ואת הטבע. אוהבת כל שביל וגיא בישראל. את האהבה בין האנשים, השייכות הזיקה, הרגש. זוהי ויקי שלנו שכבשה את לבנו בסערה.

1- הטבע מופיע רבות ביצירותיך .שמים כוכבים וכו'. עד כמה הוא אכן חלק בלתי נפרד מחייך ?

-הטבע משול לחיים הוא מורכב מהכל. יש בו שלווה, רוגע, צמיחה, אהבה. יש בו חופש, אור, חום, ועננים. החיים מתחברים לכל הטבע.פעם אור פעם שלווה פעם חופש פעם צמיחה פעם עצב. לכן, אני מחוברת לכל נפלאות הטבע.

2- את מתבוננת בחיי אנשים מן הצד. לא אחת סיפורים ששמעת משתרבבים לשירייך. מתי סיפוריםאלה נוגעים בך ומהווים השראה לכתיבה?

-אכן סיפורים אלו משתרבבים אל שירי, בעיקר כאשר הם נוגעים בנושא הנוגע לחיי. כגון, אחי שנפטר, חלום כלשהו, או געגוע להורים. ולכן בגלל הדמיון הרב אל חיי שלי, והזיכרונות שתוכי, צצה ההשראה לכתיבה. ולאוו דווקא מסיפורים של חברים. זה יכול להיות גם מאסונות שקורים לנו כמעט תמיד יש חיבור למה שראיתי או חוויתי בחיי. גם לשבויים אני מרגישה את הכאב בגלל חוויה לא נעימה שחוויתי כשאחי היה שבוי מלחמה. ורבות הן הדוגמאות כגון אלה.

3 - בשיר אדמתי את מביעה את אהבתך והערצתך לארץ ישראל עד כמה מדינתנו חשובה לך. האם היית מגדירה עצמך פטריוטית ?

-כן, בהחלט! אני פטריוטית בלב ובנשמה. אוהבת את הארץ והאדמה הקדושה מרכינה ראש למתנו אשר נתנו נפשם על הארץ למעננו בשבילנו בכל מלחמות ישראל. אני אוהבת את המנטליות של הארץ, את החום, את האחדות, ואת הטבע. אוהבת כל שביל וגיא בישראל. את האהבה בין האנשים, השייכות הזיקה, הרגש. יש לציין שרק לפני 12 שנה עשיתי אזרחות ישראלית. עד לאותו רגע לא ידעתי שיש ברשותי רק אזרחות טורקית. מכיוון שהעניין לא סודר כאשר עליתי לארץ. אך בתוכי נשבעתי באותו רגע של קבלת האזרחות, כשברקע השמיעו לי את ההמנון, את התקווה. ברגע מרגש זה זלגה דמעה ידעתי באותו רגע שאני לא רוצה להיות אזרחית סוג ב'. את ידי הרמתי להודות לבורא עולם שזיכה אותי להיות אזרחית מן השורה. זה היה טכס מרגש ביותר עבורי.

4 - נפש האדם הוא מוטיב חוזר בשיריך כיצד את מוצאת את האדם? האם לדעתך האדם טוב מנעוריו, או רע מנעוריו ?

-אכן נפש האדם היא רבת חשיבות בחיי. לפני הכל אני סבורה כי על האדם להיות אדם. אני חוברת לאנשים עם נפש טובה. לדעתי, האדם עד אשר נולד הוא טוב מיסודו. ברגע שהוא נולד הוא מתחבר לגוף חומרי. מכאן מתחיל המאבק בין היצר הטוב ליצר הרע.

היצר הרע מבלבל את הנשמה למעשים רעים. מכאן השאלה אם האדם טוב מנעוריו או רע מנעוריו. לאדם ניתנה זכות בחירה למעשיו.

5- ספרי על חייך קורותיך ?

-רק על עצמי לספר ידעתי. מקורות חיי יכולתי לכתוב אנציקלופדיה . החיים מורכבים מפאזל. בקצרה אספר: נולדתי למשפחה ברוכת ילדים. משפחה חמה, אוהבת, עוטפת, מחוברת ומאוחדת. הורייז"ל גידלו אותנו על כבוד האדם ואהבה. גן. בית ספר. תיכון כישרון מולד בציור מגיל הילדות, כשרון כתיבה בהיותי בגיל 8.

למדתי בבתי ספר ממלכתי דתי. אוהבת את הדת. אני מגדירה עצמי כאשה מאמינה בבורא עולם שהכל ממנו ושלו. נולדו לי שלושה ילדים מוצלחים. בני הבכורמנהל בידיעות בתחום הנדסאי מחשבים. יש לו שלושה ילדים נפלאים, וגם נכדים.

בת אמצעית (בת הסנדוויץ'), עובדת כמזכירה משפטית נשואה פלוס שני ילדים מקסימים. עוד בת הצעירה עדיין רווקה עומדת להינשא בקיץ הקרוב היא מורה לחינוך מיוחד ולספרות ומחנכת כתה ב'. יש לי חמישה נכדים שהם עולם ומלואו עבורי טעם החיים. באתי ממשפחה שומרת מסורת. למדתי בתיכון עיוני פלוס עיצוב אופנה בהמשך הייתי מעצבת לאנשים באופן פרטי. עברתי לתחום הוילונות והאומנות. למדתי הכל בכוחות עצמי, לבד. פיתחתי דמיון מפעיםוהפכתי לאומנית רב תחומית. את המגירה מילאתי בשירה, כאמור, מגיל שמונה שנים. הייתי בלהקת מחול לריקודי עם יצוגי בחיפה בבית הגפן יהודי ערבי. השתתפתי במצעדי מחולות בחוצות חיפה.

הופעתי בתזמורת הנוער בחיפה. הייתי שרביטנית. במקביל הופעתי גם על תופים בתזמורת הנוער. הייתי מאוד פעילה במהלך חיי. בנעורי ניסיתי ללמוד ציור מהר מאוד הבנתי שזה מיותר. מכיוון שידעתי לצייר הכל מתוך דמיון. זו מתנת האל. כעת אני רבת תחומים. מעבירה חוגי אומנות מכל סוג בגני הילדים כולל לתלמידי בית ספר לכל הכתות והכל בהתנדבות. בטרם נולדתי נעלם לי אח שבשעת לידתו לקחו אותו לאמי. זה היה בשנות 50 כפי שקרה לרבים טרם נמצא עד היום. במקביל נפטר לי אח קטן בגיל 6 ממחלה לא ידועה. ובמקביל לפני שלוש שנים נפטר לי עוד אח בוגר. אך החיים חזקים מאתנו.

השתתפתי בארבעה ספרים משותפים לשירה ביניהם של גלי האהובה שלנו עם האתר "דרך המילים." זכיתי להלחנת שיר מהמלחין שחר כהן. זכיתי להשתתף בירחון מוטיב בשיר. זכיתי בהפתעה שעשו לכבודי ספר שירה דיגיטלי מהמנהל אמנון מיוצרים בצוותא לכולם אני מודה וראשית לבורא עולם הכל בזכותו!

6 - ריגשת את כולנו מאוד בערב הקראת השירים בחיפה אצל יקי דסא. כתבי על הבחירה האישית שלך?

- ראשית ולפני הכל לא רציתי ולא התכוונתי להעציב אתכם. מרצוני הכן באתי לשתף אתכם בסיפור חיי כדי שדרך הסיפור תוכלו להכיר אותי מקרוב יותר. כפי שאני לוקחת החלטות בחיי לחיי.עוד באותו יום גמלה ההחלטה לספר לכם את המקרה באופן אישי, להביט מקרוב לתוך העיניים. לומר את האמת שלי. בעקרון חשוב לי תמיד ליידע את האחר,לפני הכל כי אני דוגלת בשיחות ישירות ובהחלט לא מאחורי הגב. ההחלטה שלי לבחור דווקא בכם לחשוף את עצמי היתה טבעית וקלה; מכיוון שהיה לי חיבור נפלא עם חברי האתר וחלקם שהכרתי מקרוב במפגש הראשון כאשר קיבלנו את ספר העשור מגלי היקרה. בחרתי לומר לכם את האמת בפנים: הנה זו אניוכעת שונה מכם. הייתי בצד שלכם האם אתם מקבלים את השוני? אבל כל מילה הייתה מיותרת ראיתי מהצד את המבטים שלכם מה שאומר הכל ללא מילים, קראתי בתוך העיניים, ראיתיאת האהבה שיצאה מכם. בתוכי,עמוק פנימה הזלתי דמעה על כי זכיתי בכם וכלום לא מובן מאליו. זו הייתה בחירה הכי טובה שיכולתי לבחור. אני בחרתיאתכם לחיים כפי שבחרתי בחיים והכל בזכות הכוהנת הגדולה גלי ואתם חברים מיוחדים שכמותכם. בהזדמנות זו רציתי לומר לכם שגם האיש שלי לא ידע את מה שהחלטתי לחשוף. הוא היה גאה באומץ, ביוזמה, ובכנות שלי. הוא החליט שזו הקבוצה שהכי טובה עבורנו.אז באמת זכינו!

7 - עד כמה בעיניך. בחירתו של אדם עושה שינוי בהכתבת נתיב חייו ?

- לדעתי האישית אדם יכול לשנות את גורלו שלו.

ניתנה לנו זכות בחירה ואדם צריך לבחור את חייו. להחליט לחייו ובכך הוא יכול לשנות גורל ואת עולמו. האדם מחליט אם לחיות או להיות פרח קמל או להפוך לדרדר. אני בחרתי להיות שושן בין דרדרים.

במהלך חיינו אנו כולנו עוברים טלטלה עלינו להחליט באיזה דרך לבחור. אנו מנווטים את ספינתנו. זוהי ספינת חיינו . ברגע שבחרנו להיות קברניט של ספינתנו, בחרנו בדרך המלך.

ה' עוזר למי שעוזר לעצמו. לכן אני עוזרת לעצמי לקבל את הקורה לי באהבה כי ההחלטות מבורא עולם, המכחול בידו. כל יום הוא צובע לפי רצונו . כשאני עוזרת לעצמי בורא עולם פותח לי שערי ברכה ה' עוזר למי שרוצה לעזור לעצמו.

לכן לשאלתך אני מכתיבה את חיי.

8 - באמצעות סיפורך האישי, מצאתי אופטימיות רבה. אך אולי אין זה כך. האם היית מגדירה עצמך כאדם אופטימי או פסימי?

-ראשית אני אופטימית מטבעי. זה אומר מאז שאני קטנה וכך גם בתוך המשפחה, תמיד רואה הכל באור חיובי, ומאמינהכי אנשים טובים במהותם. ההשקפה שלי היא שתמיד הדברים יסתדרו על הצד הטוב ביותר. תמיד אראה את הכוס המלאה(לעומת הפסימי שרואה רק שחורות ושלילי). מאנשים פסימיים אני מתרחקת כמו מאש.

דוגמא: גם לילדי ולאיש שליאניאומרת לשנן בתודעה שלהם מחשבות חיוביות, להיות אופטימיים בכל. אני מודה שלא תמיד הם מצליחים להביןאיך אני כל כך חדורת אופטימיות. זה כנראה משהו מולד, ויכול להיות שזה בא מהמשפחה בה גדלתי. אצלנו הכל היה מבוסס על אהבת חינם.גם אם גדלנו בעוני, לימדו אותנו להעריךהכל. שמו דגש על הענווה. ואני זוקפת זאת לזכות הורי ז"ל.

9 - מה מקומה של האהבה בחייך ובחיי האדם בכלל ?

-זו שאלת השאלות, שאלה מצוינת! ראשית אני דוגלת בכל סוגי האהבות. בראש ובראשונה באהבת האדם. אהבת חינם, אהבה ללא תנאי זו, אהבה אמתית.

כפי שציינתי גדלתי על אהבת אמת משחר ילדותי. אהבה עבורי זה אלוהים, האמונה שלי בבורא עולם זו אהבה שלי.

האהבה עבורי היא אנרגיה זורמת בדמי . אני מזרימה זאת למשפחתי כולם נגועים באהבה כולל הנכדים כולם התברכו בנפש יפה כי על זה גדלו. אהבת הזולת חשובה מכל. אילו הייתה אהבת חינם בארצנו הכול היה נראה אחרת, גם העולם כולו.

10 - בין תחביביך יצירה ועבודות יד מה את הכי אוהבת ליצור?

- אני אוהבת הכל. אוהבת מאוד ליצור עם תלמידי בית הספר וגן הילדים. זהו סיפוק עצום עבורי, לעבוד עם ילדים.

בעיני, התרומה לאותם ילדים זו מעלהוזכות אשר זכיתי בה. בשבילם זה עולםומלואו, ועבורי הם עולמי!

מאוד התרגשתי בשבוע הספר לייצג את בית-הספר כמשוררת. העברתי איתם שעתיים בנושא השירה. הצגתי בפניהם מצגת על הלוח שכללה את סיפורחיי: איך התחלתי לכתוב שירה. הרגשתי שזה העשיר את יכולת הביטוי שלהם, חשוב שידברו בשפה יפה. התרגשתי שהם הוקירו אותי מאוד, בעיקר מנהלי בית ספר. לגבי גני הילדים אני אוהבת לעבוד איתם מכל הבא ליד חימר עיסת נייר וכל מיני חומרים. עם תלמידים בוגרים יותר, אני עובדת באומנות הפרגמנט. זהו סוג של יצירה ייחודית. ויותר מכל היצירה הכי אהובה עלי זויצירת שירי. אוהבת להחזיק בעט ולכתוב. אני כותבתבכל זמן נתון עד אשר העט מגמגם והוא צודק...

11 - מהו המוטו לחיים שלך ?

- המוטו לחיים שלי הוא: אל תחפש את האדם שישנה לך את החיים תסתכל במראה הוא נמצא שם.

אם אין אני לי מי לי? וכשאני לעצמי מה אני? ואם לא עכשיו אימתי?

12 - איזה חלום תרצי להגשים בקרוב ?

- החלום הכי קרוב שארצה ורוצה להגשים הוא, הוצאת ספר שירה שלי בלבד. בטוחני שבבוא העת אגשים את חלומי. למעני למען משפחתי ולמען חבריי.

13 - מתי את מוצאת את עצמך כותבת ?

- בעיקר בשעות הקטנות של הלילה כאשר הכל סביב שקט, מעבר לשקט בתוכי. לפעמים גם בדרכים,באוטובוס. למעשה, בכל מקום שאני רואה. נוף מעניק לי השראה ואני אוהבת לחבר שירים תוך כדי נסיעה באוטובוס, מבט על הנוף. באותם רגעים אני כותבת אפילו על גבי כרטיסי האוטובוס.

14 - מהי הכתיבה עבורך ?

- כתיבה היא עבורי סיפוק רב. שחרור. הגשמה. יעוד. אתגר. מודעות. ביטוי, והקשבה לקול הפנימי. התבוננות. התמודדות עם אסונות כמו מוות צער כאב ורוחני. למעשה, היא מכלול דברים.

15 - מה התכונה האהובה עליך ביותר אצל בני האדם ?

-יושר . כנות . כבוד הזולת. ענווה צניעות ואהבת הזולת ואהבה בכלל יחס של אנושיות. להיות אדם!

16 - מה התכונה הכי פחות אהובה עליך אצל בני אדם?

- שקרים, צביעות, אגו,רכילות. כל אלה לא בבית ספרי!

17 - אם לא היית אדם מה היית בוחרת להיות?

- הייתי בוחרת להיות אור! בכדי להאיר את האחר. כדי שלא יראה רק חושך, כמו אדם פסימי.

18 - מהו מקום ההתבודדות שלך עם עצמך ?

- מול נרות השבת. כאשה החיה באמונה שלמה אני באותה עת, מבקשת כל אשר על ליבי.בתפילות ובתחנונים. כך גם בעתקריאת שמע על יצועי. אז אני מזילה דמעה,משוחחת ישירות עם בורא עולם.

חמש היצירות האהובות ביותר על ויקי:

הבחירה קשה מכיוון שיש לי הרבה שאני אוהבת. כמו כן, אני כותבת הרבה על בורא עולם ועל אמונה. שירים שטרם העליתי באתר. מה שאני באמת אוהבת זה השירים על אהבה שרוב שירי נכתבים באהבה ומאהבה.

השיר הראשון אותו אני אוהבת הוא : "אדמתי". שיר על ארץ הקודש:

אדמתי

-----------

הייתי מתולתל

בין גלי רגשותיך

נשארתי לצימאון

אדיר לנוכחותך

צחוקך המתגלגל

הזכיר לי מנגינות נשכחות

בצליל נוגה

ערגה לארץ

נפשי מיוסרת

אפסע אדמתך

שמע אביונך

אל תעלם אזנך

ארצי אדמתי

אותך קיבלנו

נכס משמים

זכיות / ויקי שטמר

השיר השני אותו אני אוהבת-שיר שפרץ מהמגירה לפני עשרים שנה. זהו שיר על חבר ראשון שבגד בי ואיבד אותי לעד. מגיע לו חחח...

בלעדיך אבוד

-----------------
נשבעתי לאהוב אותך
אחייה למענך בשבילך
אתן לך את אהבתי
אעטוף אותך בתוך ליבי

אשמרך יותר מעצמי
אעשה הכל עד תהיי שלי
אילו יכולתי לבכות בשבילך
הייתי נותן לך מדמעותיי

אוהבך יותר מעצמך
רק השיבי לי בכן
לפחות בואי בחלומי
לקחת לי צלע מחיי

נותרתי גלמוד וערירי
כוחותיי נטשו
אבדו עקבותיך
תני לי דקה מחייך

בלעדיך אבוד בעולם
לא נותר בי כוח
חיפשתי אותך בתוכי
נשארתי לבד עם עצמי

השיבי לי את חיי
עברתי מכשולים
נלחמתי בשבילך
כדי להשיב אותך
בואי ולו רק בחלום

כל הזכויות שמורות
ויקי שטמר

אגם הברבורים - שיר נעורים לצד אגם הברבורים מלא אהבה
-----------------------
הכל היה אחרת
החיוך והמבט
צעדנו בדרכי גורל
כמו כוכב בסער
רקמנו חלומות
מקרני הלבנה

מלאכים שמעו אותנו
בקול חרישי
בלב נשבר
דופק כמו שעון
שער הדממה נסגר
בצליל נוגה

לצד עץ הדקל
לקול שריקת הרוח
כוכב שמע קולנו
חלפנו את השביל
אותו פסעתי לבד
שם אספוני כנער

בלילות קרים
כמו חלום
שט כוכב מעלי
ואת כה רחוקה
מתוך שלולית
האירו פניך

ליבי נצבט
בלב נשבר
איספי אותי
אל תוכך
אחרוט שמך
על עץ הדקל
בכתב סתרים

חזרי אלי
הכל היה אחרת
נבנה יחדיו
קן אוהבים
לצד אגם הברבורים

כל הזכויות שמורות

ויקי שטמר

אל תלכי סומא אחרי בת קול היוצאת מתוך האני
-------------------------------------------------------------------
הביטי בעיניי
אל תלכי סומא אחרי
צאי ממרחב
הביטי אל הקשת בענן
העולם אליך מחייך

תני לקרני החמה
לחמם את ליבך
כמו לבה
היוצאת מתוך אדמה

עופי כציפור
הסירי הסכר מחייך
בתוך נקיקים
מחייכות הרקפות

אאזין לצליל נשמתך
גם כי חדלת לשמוע
מתוך מיתרי ליבך
בוקעת מנגינה

הדי קולך נוגע
ואין בעטי כוח לכתוב
כי אני דומע
פרץ דמעות בוקעות
כנחשול מתוך נחל שוצף

כל הזכויות שמורות
ויקי שטמר

להיכן תלכי
---------------
להיכן תלכי
אוהבך תדיר
בליבי תרקדי תמיד
אצרוב דמותך בתוכי

כשהעולם נם
אתהפך על יצועי
גם כי מעיני
תדירי שינה
למראית עין
אעיר בלבך אהבה

הלילה בו עזבת
ליבי נצרב מכאב
רציתי לאחוז בך
לא היה בי כוח
לעצור את שנגמר

פסעתי לתומי
מחשבות טיילו בראשי
על מה ולמה
נעלמת מחיי

נשארתי במקום
ללא נוע

כמו נציב מלח
אספוני כוחותי
החלטתי להמשיך בחיי

כל הזכויות שמורות
ויקי שטמר

מילים
------------
לא תמיד המילים שרציתי אמרתי
המילים שרציתי השתמטו לי
המילים שבחרתי נכתבו על לוח ליבי
אלו המילים שבחרתי

המילים שרציתי
שמרתי בתוך תיבת התכשיטים
המילים שרציתי הנחתי להן ליפול
מה שנותר קברתי בתוך החול

המילים שרציתי לעצמי ציירתי במכחול
המילים שנותרו נשארו יתומות
אותן המילים שחיבקתי
נשאתי עימי בחיים

המילים שרציתי
אלו המילים שאהבתי

כל הזכויות שמורות
viki.s

*****************************************************************************


------------------------------------------------------------------------------------------------------

תגובות

בר-עמי שפירא / שלוש פעמים הידד,,, / 07/01/2016 18:03
גלי צבי-ויס / אלפי תודות בר עמי יקר. בעיני, עונג גדול להכיר את האנשים המיוחדים באתר. / 08/01/2016 08:25
יקיר (יקי) דסא© / קראתי / 07/01/2016 20:17
אביה / ויקי - נהדר מרגש - מכירה אותך..רק קצת ועכשיו מכירה אותך יותר :-) / 07/01/2016 21:38
שמאי ארמן / את מדהימה ומרתקת ויקי / 07/01/2016 22:41
דויד סמוכה / ויקי היקרה / 07/01/2016 22:42
דויד סמוכה / קראתי אהבתי והתרגשתי מזרקור נפלא / 07/01/2016 22:44
עליזה ארמן זאבי / ויקי יקרה !!!תודה גדולה / 07/01/2016 23:29
עליזה ארמן זאבי / ויקי יקרה !!!תודה גדולה / 07/01/2016 23:29
עליזה ארמן זאבי / ויקי יקרה !!!תודה גדולה / 07/01/2016 23:29
אהובה קליין / לגלי ולויקי היקרות. / 08/01/2016 08:11
אתיקה כהן / רעיון קסום, להכיר את ה� / 08/01/2016 09:25
גלי צבי-ויס / אכן, אחת לכמה זמן אני עורכת ראיון עם חבר/ה מהאתר, כך ניתן להכירם לעומק. ~love~ / 08/01/2016 11:39
viki.s / לך גלי אהובה תודה רבה על הזרקור ריגשת אותי מאוד / 08/01/2016 17:38
חנה הילמן / רק על עצי ידעתי לספר / 08/01/2016 21:46
יום טוב צבי / ויקי יקרה, את מרגשת כל כך ~love~ / 09/01/2016 08:34
צביה / ויקי היקרה / 10/01/2016 10:37
viki.s / תודה צביה משובך ריגש אותי ואני קטונתי רק אדם מן הבמיניין / 10/01/2016 16:08
מרים מעטו / ~love~ ~love~ / 26/01/2016 17:22