פוסטים

מהי היחידה הכי קטנה של הנשמה

מהי היחידה הכי קטנה של הנשמה

מהי היחידה הכי קטנה של הנשמה? היא שאלה אותי. הבטתי בה בפליאה, מאיפה הבאת את השאלה הזו?

לא הבנתי, האם אפשר בכלל לחלק נשמה לחלקים?

האם הנשמה כמו הגוף מרכבת מתאים?

          פעם אמרו לי שהנשמה היא כמו השמש, לא ברורה המהות אבל  יודעים שהיא שם.

פעם גם אמרו לי, שהאדם הוא גוף ונשמה. אז אולי הנשמה נמצאת בכל תא ותא בגוף, אזי היחידה הקטנה ביותר של הנשמה היא בגודל של תא בגוף האדם. אם ככה זה פשוט, אפשר לפנות אל ספר הלימוד על גוף האדם ולבדוק מה גודלו של תא. רגע, אבל יש כל מיני תאים, אין גודלו של תא בעור כגודלו של תא במח. רגע, ישנם תאים שמתים ומתחלפים, קשקשים בשיער אלו תאים מתים, אז מה, גם חלקי הנשמה מתים או מתחלפים? וכשאנחנו נחתכים בשעת קיצוץ הירקות לסלט ודם מטפטף מהאצבע, אז חלקי נשמה מטפטפים איתו? וכשאנחנו תורמים דם – האם אנחנו תורמים גם חלקי נשמה?

איוב אמר על הנשמה, "חלק אלוה ממעל". אם הנשמה היא חלק מאלהים, אז מהו גודלו של אלוהים? ומהו החלק הקטן ביותר בו? אוף אני מתחילה להסתבך, אבל ככה זה תמיד כשמתעסקים עם אלוהים.

ואולי הגוף משמש לנשמה רק כאכסניה והיא יכולה להתקיים מחוץ לגוף. בעצם היא בכלל חסרת צורה. ככה האמינו במצרים העתיקה, גם כשהגוף מתכלה הנשמה ממשיכה להתקיים. אז איך מחלקים משהוא שהוא אמורפי ליחידות?

בבוקר, בקריאת שמע על המיטה, מודה היהודי "מודה אני לפניך... שהחזרת בי נשמתי בחמלה רבה." האם האלהים מחזיר את כולה כיחידה אחת שאין לחלקה, או שהוא מחזיר אותה בתפזורת, כך שלפעמים נשמטת יחידה קטנה ולא שבה אל הגוף, כמו גולות שמתפזרות ואחת מתחבאת באיזו פינה. אז אפשר להגיד שזו היחידה הכי קטנה של הנשמה.

          ואולי היחידה הקטנה ביותר של הנשמה היא כמו בּוּזוֹן הִיגֶס? שהוא בעצם היפוטזה בלבד, כי אף אחד לא ראה אותו (ואף אחד לא שמע אותו), רק יודעים שהוא קיים – אולי. "החלקיק האלוהי" קוראים לו, חיוני וכל כך חמקמק. האם כך היא גם היחידה הקטנה ביותר של הנשמה?

          אם כך אולי נכניס את הנשמה למאיץ החלקיקים ונריץ אותה במהירות, שמתקרבת למהירות האור. יעברו חלקי הנשמה בטבעת הגדולה, יתנגשו אלו באלו, ייצרו אנרגיה גבוהה ואז נציץ פנימה אל תוך הנשמה המפורקת ואולי נגלה את היחידה הקטנה ביותר שבה. ואולי אפילו נקבל פרס נובל על הגילוי הזה.

          בתלמוד כתוב, "מה הקב"ה רואה ואינו נראה, אף הנשמה רואה ואינה נראית... מה הקב"ה יושב חדרי חדרים אף הנשמה יושבת חדרי חדרים." ומהם חדרים באדם – הלב. אז הנשמה היא הלב. גם המצרים הקדמונים האמינו שהלב הוא הנשמה. אז החלק הקטן ביותר של הנשמה אולי זה דירת חדר עם עלית גג?

          מהי היחידה הקטנה ביותר של הנשמה? היא שאלה אותי, חפשתי, באמת שחיפשתי ואין לי תשובה. רגע, ואולי היחידה הקטנה ביותר של הנשמה זו – אהבה...

תגובות

גלי צבי-ויס / אולי אהבה? / 22/12/2016 15:42
נורית ליברמן / זה מה שקורה כשיושבים ע / 22/12/2016 16:57