יצירות אחרונות
כינור אמצע חיי (2 תגובות)
אודי גלבמן /שירים -23/11/2024 12:56
הָאַהֲבוֹת שֶׁלָּנוּ (2 תגובות)
רבקה ירון /שירים -23/11/2024 12:31
שִׁיר לְעָמִית (2 תגובות)
הַחֲבֵרָה שֶׁל גֵ'נִי /שירים -23/11/2024 10:18
כוחו של חיבוק (3 תגובות)
עליזה ארמן זאבי /שירים -23/11/2024 09:50
מאתמול / לאמי ז"ל (8 תגובות)
דני זכריה /שירים -23/11/2024 06:35
זֶה כִּמְעַט סוֹפָנִי לָגַעַת בְּחֲבַצֶּלֶת (3 תגובות)
יעקב ארדיטי /שירים -23/11/2024 02:53
חִיּוּכִים בִּצְבָעִים - חֲמִשָּׁה קְצָרִים (9 תגובות)
אביה /שירים -22/11/2024 21:10
את וציפרים (7 תגובות)
יצחק אור /שירים -22/11/2024 16:12
סיפורים
דד-דוג: סרט הוליוודי נפלאזמן קצר אחרי שהגענו לדד-דוג, ניו מקסיקו, יגאל חטף קלקול קיבה. מוקדם יותר באותו יום הוא אכל איזה המבורגר במסעדה ביתית על הכביש המהיר, שנקראה "המקום של אימא". הזהרתי אותו שהבשר הזה מן הסתם עשוי מאותו חלק של הפרה שאפילו פרות אחרות לא נוגעות בו, אבל מי מקשיב לי בכלל. את שארית הביקור הוא העביר בשירותים, ואני על הבר של "דה לאסט צ'אנס סאלון", מסבאת הבוקרים האותנטית שחייבת להיות במקומות מהסוג הזה. לעיירת-הבוקרים הציורית עד מאוד הזאת הגענו באוטובוס "גרייהאונד" - עוד אייקון של תרבות אמריקנית - ממנו ירדנו בצומת הכביש הבין-מדינתי, והלכנו ברגל בערך חצי שעה דרך נוף מדברי של ניו-מקסיקו, עד שמצאנו את עצמנו ברחוב הראשי. המראה הכללי היה משהו כמו סט של תפאורה, שאריות של מערבון קלאסי מתקופת תור-הזהב של הוליווד, אחרי שהשאירו אותו זרוק בשמש חמישים שנה. מגפיים של קאובואים דאגנו לקנות עוד באוסטין, ועכשיו הלכנו במורד הרחוב בסלואו-מושן ושלפנו אחד על השני אקדחים דמיוניים. זה היה חלק מהאווירה של המקום. הרי אין ילד שלא חלם פעם, בשלב כלשהו של ימי התום, להיות קאובוי מהסרטים. כן. חלומות וסרטים ישנים, זה כל מה שנשאר היום מדד-דוג, ניו מקסיקו, שהייתה פעם עיירת-מפץ אמיתית של כורי זהב, אקדוחנים קשוחים, זונות צבעוניות וחוואי-בקר חלוציים. סלילת הכביש הבין-מדינתי חיסלה את מה שהיה פעם אחד המרכזים הפועמים של אימפריית-הבקר של ניו מקסיקו. בשנות החמישים והשישים המקום שימש כאתר צילומים לכמה מערבונים ידועים, אבל מאז שהמערב הפרוע חדל להיות פרוע, כל מה שנשאר פה לראות היה עיירה של סוס אחד, מפעל לחומרי הדברה, ותמונות ישנות ומצהיבות על קיר של באר מקומי מלא בנהגי-משאיות ופועלי חווה שחורי-שיניים. עיירה שאם אתה מתעטש בקצה האחד שלה, צועקים לך "לבריאות" מהקצה השני - במבטא דרומי אותנטי, כמובן. "כן, הכול נגמר בשביל דד-דוג." אמר לי בילי ג'ו אגב צחצוח משטח העץ המלוטש של הבאר שלו. "כן, אדוני. לא עוד ימי תהילה בשבילנו כאן. רק תיירים חביבים כמוכם, שעוד מופיעים פה מדי פעם, בשביל לראות את איפה שצילמו את 'עשרה קליעים לטומבסטון' ואת 'קבור את לבי בגבעת המגף'." "תעיף מבט," אומר לי בילי-ג'ו ומצביע על תצלום עתיק ומאובק על הקיר מאחוריו. בתצלום נראה בחור בן עשרים או עשרים ואחת, גבוה, רחב כתפיים ובלוריתן, עם כוכב של שריף על דש חליפתו. נראה קצת כמו ג'ימי סטיוארט כשהיה צעיר. ישר מתוך סרט הוליוודי ישן ונפלא. דמיינו לכם את הצליין הבודד, צועד בשעת בוקר מוקדמת אל תוך העיר כשדמותו התמירה מיטשטשת כנגד שמש ניו-מקסיקו המדברית. אין לו שום דבר חוץ משמיכת צמר מגולגלת מוטלת על גבו, ומעיל צבאי ישן ומטולא לגופו. לילה בהיר אחד, קאובוי כבד-גוף שהתארח במוסד המכובד של גברת הוגאן, מוציא תער-גילוח מהמגף שלו, ועושה עבודה קוסמטית על בחורה בשם איירין, שהיא מהעובדות היותר-צעירות באותו מוסד. הסיבה לכך היא שאיירין העירה משהו בנוגע לפרופורציות וגדלים, שלא היו עניינה מלכתחילה. אחרי שאותו בוקר מסיים לעבוד עם התער הוא מוציא אקדח סמית'-ווסון 45 סינגל-אקשן, מהסוג שרוב פועלי החווה היו סוחבים עליהם באותה תקופה מאימת נחש-הפעמונים, ומנקב את הארווי הזקן, עובד הניקיון, במומחיות ובצורה נקייה, ישר דרך הכפתור העליון של חולצתו. לאחר מכן הוא נועל את עצמו באחד החדרים עם הזונה מושחתת-הפנים, צועק שברי-משפטים מטונפים ומדי פעם משגר עוד כדור החוצה דרך אחד החלונות, לעבר הרחוב שבו מתקהלים עשרות האזרחים המודאגים וממלמלים אודות השחיתות הפושה בעולם. כולם הבינו את מה שעומד לקרות. במשך רגע ארוך עד אינסוף, הם ניצבו זה מול זה. מעולם, אבל מעולם, לא הוסרטה סצינת דו-קרב בצהריים יותר מציאותית מאשר זו, שסבא של בילי-ג'ו היה עד לה באותו יום בדד-דוג, ניו מקסיקו. השמש היכתה ללא רחם. גלים של חום היתמרו מהרחוב המאובק וטשטשו את הראייה. הרוח המדברית המתה ברקע. או'בניון שלף ראשון, שני אקדחים גדולים וכבדים מתחת למקטורן חליפתו, בתנועת בזק. הוא הספיק לשחרר שתי יריות מהירות לפני שהכדור הבודד של מלורי הטיח את ראשו בהצלפה פראית לאחור ופילח את מצחו במדויק, כמו מטבע של עשרה סנט. גופו פגע באדמה עוד לפני שהתרמיל הריק נפלט מה-45 של מלורי. ג'ף מלורי, שעכשיו כבר אינו מלורי הצעיר אלא השריף ג'פרסון מלורי, צעד בקומה זקופה ובהילוכו הפנתרי הרגיל, כאילו אין לו כדור בקוטר ארבעים וחמש בכתף. הוא צעד וניגש היישר אל אל.ג'י. מק'מרפי הזקן, שעמד בקהל ועיניו מקפצות מהאיש המת האחד שלו לאיש המת השני, ואינו מאמין, והוא בכזה הלם שהאפר מהסיגר הענקי שבפיו נושר על חליפתו. מלורי סילק במחי יד את הסיגר, שהתעופף באוויר ונחת בתוך שלולית של בוץ; ואז הוא תחב את האקדח המעשן עדיין בפרצופו של מק'מרפי, ואמר את אחד המשפטים הארוכים ביותר שאמר בימי חלדו:
"תסתלק משטח השיפוט שלי, מק'מרפי, ואם אני איאלץ להיתקל בך עוד פעם - יקברו אותך בלי הלב הארור שלך, בגלל שלא ימצאו אותו." מלורי צעד בחזרה פנימה למשרדו ללא אומר ודברים, כשהוא טורק את הדלת אחריו, ומק'מרפי מעיף מבט אחד בפרצופיהם של האזרחים שמקיפים אותו - וממהר לזנק אל הפורד שלו ולעזוב את המקום. וכל תושבי דד-דוג, בלי יוצא מן הכלל, מלווים אותו במבטיהם כשהוא עוזב את העיירה ולא חוזר עוד, וחלקם גם חוזרים לעברו בצעקה על מה שאמר השריף, כשהם מדגישים את המילים 'עוד פעם', 'לב' ו-'ימצאו'. כלומר - כולם חוץ מאחת. איירין, הלוא היא הנערה המצולקת שהתחילה את כל הסיפור, ממהרת אל תוך משרד השריף, שם היא מטפלת במומחיות רבה בפצע בכתפו של מלורי. היא לא חזרה לעבוד יותר בצד הדרומי. חיכיתי שבילי ג'ו ימשיך, אבל הוא נראה כאילו הסיפור שלו הסתיים.
"ומה אחר כך?" "אחר כך? זמן קצר לאחר מכן הגיעו כמה סוכנים פדרלים לאיזור, כדי לקחת את העניינים לידיים ולאכוף את האיסור על האלכוהול. כבר לא נשאר להם יותר מדי מה לעשות, משום שמלורי ניקה את העיר בזמן שיא. אז הם אספו את השאריות שהוא השאיר אחריו. הגנגסטרים עזבו, ולזמן מה העיר הפכה למקום שממש תענוג לחיות בו, ממש גן-עדן מדברי. סבא'לה כבר לא הצליח להתפרנס מחפירת קברים, אבל ימי האיסור השאירו אותו עם מספיק ירוקים בשביל לפתוח את המקום הזה, שאתה והחבר שלך תוכלו לספר ששתיתם ושהקאתם בו כשתחזרו לקצה השני שלכם של העולם, מאיפה שאמרת שאתם באים. "זה נמשך ככה עד שהנשיא אייזנהאוור, שאלוהים יברך את נשמתו, סלל את הכביש הבין-מדינתי. ואת השאר כבר סיפרתי לך קודם." "ומלורי?" שאלתי. בילי-ג'ו שתק. "בסופו של דבר כדור השיג גם אותו, הא?" עניתי לעצמי על השאלה. "תמיד יש שולף מהיר יותר. אלה החיים שהוא בחר לעצמו. אבל הוא חי ומת למען החוק, וזה מה שחשוב. הוא חי ומת לפי הקוד של המערב הישן, הקוד שבנה את הארץ הזאת. הוא..." "לא." אמר בילי ג'ו ביובש, קוטע את ההתלהמות המלודרמטית שהשתלטה עליי. "האמת, שלא כל כך." "אתה מבין, לילה אחד בנובמבר אלף תשע מאות חמישים ותשע, כששריף מלורי הישיש כבר היה כל כך שמן ועצלן עד שבקושי היה מסוגל לדחוס את עצמו לניידת שלו, הייתה קטטת-סכינים באיזו מאורת קלפים בצד הדרומי. וכשהוא הגיע לשם היה על הרצפה כל כך הרבה דם מעורבב עם בירה, שהוא חטף התקף לב על המקום, צלע החוצה, ומת שם ברחוב, עם הפרצוף בתוך חרא של כלב." תגובותהתחברותתגובתך נשמרה |