שירים

שְׁלוֹשָׁה בָּנִים / מֵאֵת יְהוּדָה עַמִּיחַי / תְּשׁוּבוֹת (לַפּוֹסְט הַקּוֹדֵם)

.

שְׁלוֹשָׁה בָּנִים / יְהוּדָה עַמִּיחַי / הֶעָרוֹת לְדִיוּן וּתְשׁוּבוֹת: ©רבקה ירון

 

*

עת מתן תשובות מִשֶּׁלִּי.

 

1] קריאה עיונית:

 

הדבר הראשון שבולט בשיר הוא הזרימה: השיר זוֹרֵם, כמו סיפור. קל

 

להתמסר לזרימה, וכמוֹ-להאמין לדברי עמיחי, לטיעונוֹ. זאת הייתה הסיבה

 

שהניעה אותי לחפש "מוֹקְשִׁים" שעמיחי עצמו הניח בשירוֹ.

 

המוֹקֵשׁ הראשון הוא הַבֵּן הַשְּׁלִישִׁי בְּמִסְפָּר, ז"א: 3. זה מספר רב-משמעי,

 

מיתי, גם ביהדוּת הרבנית, גם בָּאֶזוֹטֶרִית, גם בדָתוֹת אחרוֹת.

 

.

 

2] השם יִבְּכֶּה ושם-החיבה יֶבֶךְ:

 

עקרונית, יִבְכֶּה הוא זמן עָתִיד של הַפֹּעַל בכ"ה, בניין פָּעַל, גוף שלישי, זָכָר,

 

יחיד. עמיחי כתב אותו בדומה לכתיבת שְׁנֵי שְׁמוֹת בניו של אברהם, יִשְׁמָעֵאל

 

ו-יִצְחָק: זמן עתיד של הפעלים שמ"ע ו-צח"ק, בניין פָּעַל, גוף שלישי, זכר,

 

יחיד.

 

אנחנו גם יודעים, מספר בראשית, אֶת משמעוּת השמוֹת של בניו של אברהם:

 

יִשְׁמָעֵאל, כי הָאֵל שמע אֶת בקשת שָׂרָה להעניק בֵּן לאַבְרָהָם באמצעוּת הָגָר,

 

אֲמָתָהּ; על ידי כךְ, תהיה לוֹ המשכיוּת בעתיד;

 

יִצְחָק, כי צחקו, הן אברהם והן שרה, כאשר נאמר להם כי שרה תלד בן בגילָהּ

 

המופלג.

 

מה עִם יִבְכֶּה? או: מי יִבְכֶּה? לקריאָתי, להבנָתי:

 

כאן נכנס יֶבֶךְ. עמיחי הַמְּשׁוֹרֵר יוֹדֵעַ-אֹזֶן, שׁוֹמֵעַ: יֶבֶךְ מִתְחָרֵז עִם נֶבֶּךְ.

 

כָּךְ, בעזרת מִסְפָּר מִיתִי וְאָלִיטֶרַצְיָה שֶׁל שֵׁם בָּדוּי לְבֵן בָּדוּי, עמיחי מְסַפֵּר

 

לנו אֶת העתיד לָבוא בעקבוֹת הָעֲקִידָה: כֻּלָּנוּ נִבְכֶּה, בני שלוש הדתות של

 

אברהם ...

 

.

 

3] "יִשְׁמָעֵאל לֹא שָׁמַע שׁוּב עַל אֶל בְּכָל יָמָיו": *אֶל* ב-סֶגוֹל.

 

מוֹקֵשׁ רציני. התגובה הראשונה שלי הייתה: דֶּה-מִיסְטִיפִיקַצְיָה של הָאֵל.

 

אבל לא די בכך: מבחינה דקדוקית, *אֶל* היא מִלִּית-יַחַס.

 

ומה מבדיל בין צֵירֵי לסֶגוֹל? נקודה אחת: לצֵירֵי יש שְׁתֵּי נקודות; לסֶגוֹל

 

יש שָׁלוֹשׁ. (שוב, הַמִּסְפָּר 3.)

 

בעזרת מִלִּית אַחַת וְנִקּוּדָהּ, *אֶל*, עמיחי מְרַדֵּד אֶת מעמדוֹ של הָאֵל

 

ומְסַפֵּר לנו שאותו אֵל לא שָׁלַח שוב אֶת יִשְׁמָעֵאל ממקום אֶל מקום (אחר).

 

.

 

4] בית 4: הניקוד בשמוֹת: מיקום ו-סֶגוֹל במקום צֵירֵי: יִשְׁמָעאֶל, יִצְחָקאֶל.

 

בשלב הקריאה העיונית ראיתי שמאפייניו של הבית הרביעי והאחרון הֵם

 

קיצורוֹ, חֶסְכוֹנוֹ, ונֶחְרָצוּתוֹ:

 

.

 

שְׁלֹשָׁה בָּנִים הָיוּ לְאַבְרָהָם,

 

יִשְׁמַע, יִצְחַק יִבְכֶּה, 

 

יִשְׁמָעאֶל, יִצְחָקאֶל, יִבְכֶּה-אֶל.

 

.

 

אחרי שהתמקדתי במיקום וניקוד השֵּׁמוֹת, הבנתי שמשהו חסר מאוד:

 

השורה השנייה: "[אַבְרָהָם] יִשְׁמַע, יִצְחַק יִבְכֶּה,"

 

וכך הגעתי לסַאבּ-טֶקְסְט של השיר. במילים פשוטות:

 

אברהם שמע משרה שישמעאל בֶּן הָגָר צחק על יצחק בֶן שרה, ויצחק בכה.

 

אברהם שמע/הקשיב אֶל דברֵי שרה ושילח אֶת הגר וישמעאל למדבר. יצחק,

 

כנראה, צחק אֶל/על ישמעאל וגורלו למיתה.

 

לכן, הניקוד:

 

יִשְׁמָעאֶל :כְּתוצאה מִהקשבָתו והיענוּתו של אברהם *אֶל* דברי שרה;

 

יִצְחָקאֶל: התוספת אֶל היא תוצאה של לעגוֹ של יצחק *אֶל* גירוש הגר

 

וישמעאל וגורלם;  

 

יִבְכֶּה-אֶל: זֶה-הוּא "הבן השלישי", הצעיר ביותר, הַיֶּבֶךְ-נֶּבֶּךְ, פרי העקידה.

 

יִבְכֶּה-אֶל-עתידוֹ. ז"א: אֶל/על עתידנו. כאמור לעיל, בסעיף 2: כולנו, בני

 

שלוש הדתות שמוצאן מאברהם, נבכה בעקבות העקידה...  

 

.

 

אני מקווה שתגובותיי לעיל עונות לתגובותיכֶם, דני זכריה, שמואל כהן,

 

נורית ליברמן וצביקה רז.

 

תודה רבה, גדולה וכֵנָה לכם על מאמציכם במלאכה לא-פשוטה.

 

תודה רבה וגדולה לךְ, גלי (גלי צבי-ויס), על הבמה, על הבית.  

 

שבוע טוב ומיטיב.

 

שלכם, בהערכה רבה,

 

רבקה

-

תגובות

שמואל כהן / תודה רבקה יקרה 🌹🌹🌹 / 20/01/2025 04:40
רבקה ירון / *** / 20/01/2025 13:53
גלי צבי-ויס / ניתוח נפלא! / 20/01/2025 07:40
דני זכריה / נבכה בעקבות העקידה... / 20/01/2025 11:23
נורית ליברמן / נבכה בעקבות העקידה... / 20/01/2025 13:21