הודעות והגיגים

פסטיבל אישה, תיאטרון חולון - אולי יעניין את חלקכם (לנשים בלבד לצערי)

 
שלום לכם,
קיבלתי הצעה במייל שאולי תעניין אתכם.
פסטיבל אישה בתיאטרון חולון, מזמין יוצרות מתחומים כמו:
תיאטרון, מחול, מוסיקה, קולנוע, מיצג-לשלוח הצעותיהן בהשראת "החדר" מאת וירג'יניה וולף.
את ההצעות יש לשלוח עד 15.11.07 לתיאטרון חולון
שד' קוגל 11 חולון.
או למייל:
בהצלחה למעוניינות,
גלי
========================================
 
חדר משלך
 
מאת:
יעל רנן (מאנגלית)
תרגום:

" ברור לי שהאשה תשנה את צורתו של הרומן", מצהירה וירגי'ניה וולף (1882 - 1941) בפרק הרביעי של חדר משלך. מסה זו, שראתה אור ב- 1929, נחשבת בעיני רבים לאחד החיבורים הפמיניסטיים החשובים שנוצרו אי-פעם. מלבד האמירות הדרמתיות המופיעות בה על מעמד האשה, על מאפייניה של היצירה הנשית ועל משמעותה של יצירה אמנותית בכלל, מתאפיינת המסה חדר משלך בליטוש אירוני וברעננות סגנונית, שגם בזכותם הפכה לקלאסיקה. זוהי יצירה ספרותית שנונה המשחקת בגבולות שבין בדיון למחקר היסטורי, בין רשמים סובייקטיביים לנתונים מדוייקים, בין מחאה חברתית נוקבת לשעשוע אינטלקטואלי.
וולף שואלת מדוע ברור לכול שיוצר גאוני כמו שייקספיר חייב היה להיות גבר. אלו שענו על שאלות כאלו לפניה ייחסו זאת לנחיתותן האינטלקטואלית, כביכול, של הנשים. וולף מלגלגת עליהם ללא חמלה. את נחיתותן-לכאורה של הנשים היא מסיבה בסופו של דבר ליתרון: כאשר תצלחנה להיחלץ מן הכבלים החברתיים המושתים עליהן מבחוץ ומבפנים תיצור כתיבתן מבנים חדשים, משפטים חדשים, דמויות חדשות, שפה חדשה. האשה תשנה את צורת הרומן, אך לשם כך היא זקוקה לשני דברים: חדר עם מנעול והכנסה קבועה.

מתוך פתח הדבר מאת גליה בנזימן


המסה חדר משלך מובאת כאן בתרגום חדש ורענן מאת יעל רנן.



" הוא מבריק, מצחיק, מרגיז ומעודד למחשבה גם כיום, במרחק 75 שנה ומהפכה פמיניסטית אחת...ואולם, כפי שמתבהר היטב בקריאת התרגום החדש... יש בו רבדים נוספים, לא פחות רלוונטיים ומזהירים...התרגום החדש של יעל רנן בהיר וקולח."
ארנה קזין, הארץ


" חדר משלך... עתיד היה לחולל מהפכה הגותית עמוקה...אם אנחנו יודעים היום יותר על מעמדן של נשים לאורך ההיסטוריה האנושית, אם בתיאוריית המגדר מתקיים שיח ער על אודות קיטוב או ספקטרים מיני, , אם זכינו לקולות נשיים ענקיים בספרות של המאה העשרים- מאחורי כל אלה עומד כרך צנום וצנוע, לא מדע ולא שיטתי, שהתחיל מרעיון פשוט: אשה צריכה חדר משלה והכנסה קבועה... כדי לכתוב רומנים. "
ספר חובה בכל בית
אריאנה מלמד,ynet


אדריכלית הניצחון הנשי
הגירסה המחודשת של חדר משלך האלמותי הוא טקסט השחרור של כל הנשים היוצרות שזקוקות להשראה והוא עובד טוב הרבה יותר מכל ערימות הצ'יק-ליט חסרות האישיות שמצטברות לאחרונה על מדפי הספרים. "
רנה ורבין, ידיעות אחרונות

חדר משלה וכף, אלה הדברים שאשה זקוקה לכם כדי לצור

" עם הקריאה השנית , הכה מרעננת, ביצירה הקאמרית המבריקה של וירג'יניה וולף, נמלא הלב תחושת החמצה...הטקסט של וולף קורא לשינוי ברמת היחס הכוחות בין גברים ונשים, הוא מציע הרמוניה פנימית... הו מחייב את האחדת הנשי והגברי בנפש היוצרת... הרעיון שלה עדיין חדש.. וולף מציעה פתרון נקי, אלגנטי, שיפטור את הכותבות לעתיד, ואת החברה שבתוכה הן אמורות למצוח, מרגשות מעכבים של פחד, כעס וייאוש... "

תלמה אדמון, מעריב


תגובות