יצירות אחרונות
פסה הרומנטיקה (0 תגובות)
אודי גלבמן /שירים -30/09/2024 21:26
לא לדעת, לא לראות (5 תגובות)
צביקה רז /שירים -30/09/2024 15:30
שְׂעָרִי לָבָן, לִבִּי אָדֹם כֵּהֶה, (7 תגובות)
רבקה ירון /שירים -30/09/2024 14:09
מבטלת אותו (7 תגובות)
רחל בנגורה /שירים -30/09/2024 11:11
ספר יומן "שיר השנה" (11 תגובות)
גלי צבי-ויס /שירים -30/09/2024 10:47
מהומה בחווה (11 תגובות)
אילה בכור /שירים -30/09/2024 09:38
לא הופכים את עורם (7 תגובות)
דני זכריה /שירים -30/09/2024 06:33
COVID Times #3 (7 תגובות)
הַחֲבֵרָה שֶׁל גֵ'נִי /שירים -30/09/2024 04:46
אַל תְּחַפֵּשׂ אַגָּסִים (15 תגובות)
שמואל כהן /שירים -30/09/2024 02:07
שירים
וּנְתַנֶּה תּקֶףבס"ד 23.9.2009 "וּנְתַנֶּה תּקֶף/ דויד סמוכה
"וּנְתַנֶּה תּקֶף קְדֻושַּׁת הַיּום. כִּי הוּא נורָא וְאָיום" הוא פיוט מרגש ומצמרר, שכתב ר' אמנון ממגנצא , הוא מהווה את שיאה של תפילת המוסף, של יום הכיפורים וראש השנה. "אֱמֶת כִּי אַתָּה הוּא דַיָּן וּמוכִיחַ וְיודֵעַ וָעֵד. וְכותֵב וְחותֵם וְסופֵר וּמונֶה. וְתִזְכּר כָּל הַנִּשְׁכָּחות. וְתִפְתַּח אֶת סֵפֶר הַזִּכְרונות" הפיוט נאמר בחיל ורעדה, הפיוט נאמר ברטט וביראה. מתאר את בית בדין של "מעלה", ביום כיפור וראש השנה. "וּבְשׁופָר גָּדול יִתָּקַע. וְקול דְּמָמָה דַקָּה יִשָּׁמַע. וּמַלְאָכִים יֵחָפֵזוּן. וְחִיל וּרְעָדָה יאחֵזוּן." בְּראשׁ הַשָּׁנָה יִכָּתֵבוּן. וּבְיום צום כִּפּוּר יֵחָתֵמוּן. לפני הקדוש ברוך הוא, עוברים אנו בסך, והוא יושב ודן, את כל בני האדם מגדול עד קטן. כַּמָּה יַעַבְרוּן. וְכַמָּה יִבָּרֵאוּן. מִי יִחְיֶה. וּמִי יָמוּת מִי בְקִצּו. וּמִי לא בְקִצּו. מִי בַמַּיִם. וּמִי בָאֵשׁ. מִי בַחֶרֶב. וּמִי בַחַיָּה. מִי בָרָעָב. וּמִי בַצָּמָא. מִי בָרַעַשׁ. וּמִי בַמַּגֵּפָה. מִי בַחֲנִיקָה וּמִי בַסְּקִילָה. מִי יָנוּחַ. וּמִי יָנוּעַ. מִי יִשָּׁקֵט וּמִי יִטָּרֵף. מִי יִשָּׁלֵו. וּמִי יִתְיַסָּר. מִי יֵעָנִי. וּמִי יֵעָשֵׁר. מִי יִשָּׁפֵל. וּמִי יָרוּם: ּותְשׁוּבָה וּתְפִלָּה וּצְדָקָה(צום קול ממון) מַעֲבִירִין אֶת רעַ הַגְּזֵרָה: כִּי כְּשִׁמְךָ כֵּן תְּהִלָּתֶךָ. קָשֶׁה לִכְעס וְנוחַ לִרְצות. כִּי לא תַחְפּץ בְּמות הַמֵּת. כִּי אִם בְּשׁוּבו מִדַּרְכּו וְחָיָה. וְעַד יום מותו תְּחַכֶּה לּו. אִם יָשׁוּב מִיַּד תְּקַבְּלו: הפיוט מבוסס על, תאור יום הדין במקרא, חליפתו זמניותו ושפלותו , של האדם, אֱמֶת כִּי אַתָּה הוּא יוצְרָם. וְאַתָּה יודֵעַ יִצְרָם. כִּי הֵם בָּשָׂר וָדָם: בְּנַפְשׁו יָבִיא לַחְמו. מָשׁוּל כְּחֶרֶס הַנִּשְׁבָּר. כְּחָצִיר יָבֵשׁ. וּכְצִיץ נובֵל. כְּצֵל עובֵר . וּכְעָנָן כָּלָה. וּכְרוּחַ נושָׁבֶת. וּכְאָבָק פּורֵחַ. וְכַחֲלום יָעוּף: ומנגד עוצמתו ונצחיותושל אלוקים , אחד ויחיד בשמי מרומים. הוא המעשיר והוא המוריש, הוא המחיה והוא הממית וְאַתָּה הוּא מֶלֶךְ אֵל חַי וְקַיָּם: וְאֵין לְפָרֵשׁ עֵלוּם שְׁמֶךָ. שִׁמְךָ נָאֶה לְךָ. וְאַתָּה נָאֶה לִשְׁמֶךָ. וּשְׁמֵנוּ קָרָאתָ בִּשְׁמֶךָ: וְקַדֵּשׁ אֶת שִׁמְךָ עַל מַקְדִּישֵׁי שְׁמֶךָ. בַּעֲבוּר כְּבוד שִׁמְךָ הַנַּעֲרָץ וְהַנִּקְדָּש מי ייתן וכל עם ישראל, יזכו לבוא גואל, יכתבם ויחתמם אלוקים, לחיים, בספר החיים. אמן, חתימה טובה לכם, ולכל בית ישראל על הפיוט "ונתנה תוקף" ומחברו ר' אמנון ממגנצא
תגובותהתחברותתגובתך נשמרה |