הודעות והגיגים

לבקשתה של אריקה - איך בונים סיפור מתח.

 
נלקח מהאתר webook ישראל:
 

הסופרת אדיבה גפן על כתיבה של ספרי מתח   

הקדמה קצרה: לפני שאתה מתחיל לכתוב זכור: כתיבת ספר מתח הוא חוזה עם הקורא... אני מבטיח להחזיק אותך במתח לאורך 250-350 עמודים. זאת הבטחה!

הנה כמה עצות לכותבים בראשית דרכם:

דמות-עלילה: לפעמים יש לך דמות ואתה יודע שמשהו מתרחש סביבה ואיתה. עכשיו נסה לבנות לה מקום ועלילה. הייה מדויק, הז'אנר מחייב לברוא עולם לדמויות ולעלילות.
עלילה-דמות: יש לך רעיון לספר ואתה מחפש דמות שתהיה הקורבן הרע. שים לב, שגם לרע המושלם יהיו דברים טובים, נקודות לזכותו, עבר רווי סבל, משהו שיוציא אותו מכלל היותו פלקאטי, נוסחתי.
המקום – ערבות קרח, נאות מדבר, עיר קטנה או גדולה. ניו-יורק היא במה נפלאה, כמו לוס- אנג'לס ותל אביב. נסה למצוא מקומות מעניינים שיעזרו בבניית המתח. הקורא יוכל בהזדמנות זו להכיר עולם. הסביבה מכתיבה לא פעם את ההתפתחות. מישור קרח יאפשר מהלך עלילה שונה מזו שתתפתח במדבריות סהרה.
סגנון כתיבה- מהיר, קצבי, ללא פרטים מיותרים, עם מעט אתנחתות. סיפור הרקע נארג תוך כדי וגם אז רק מה שחשוב. הראה מה שהיה או קרה, אל תספר זאת. תבל הכול באקשן. גם דמויות המשנה צריכות להיות מגויסות לטובת העלילה.
מיהו המספר? האם הסיפור מובא בגוף שלישי או ראשון? בסיפור בגוף ראשון ידוע לנו מה הסוף, שהרי המספר אינו יכול להיות מת. זהירות, יש כבר ספרים כאלה בהם המספר – הקורבן מת והוא מספר מה שהיה כדי לנקום.
הסיפור צריך להיות ברור לך. בנה שלד עלילה מסודר, דמויות, עלילות, ודע מה הסוף. מבנה זה יוביל אותך במהלך הכתיבה. אל תסטה ואל תחליף פתרונות שכן לא בטוח שהם יעמדו במבחן הקוראים .
כן, רצוי אהבה או סקס. למה לא? כתוב באומץ סצנות אהבה או מיטה לוהטות. הקולנוע מצטיין בזה. למה לא ספרות המתח? בלש מאוהב או עם רומן הוא הרבה יותר פגיע, אנושי ואמיתי בעיני הקוראים.
הדמות הראשית חייבת להתחבב על הקורא. הקורא צריך לחוש אמפתיה כלפיה ואכפתיות. תן לה תכונות אנושיות בלתי נשכחות. הפח בה חיים על ידי בניית דמות אנושית מלאה. כן, גם הבלש. ראה את הבלש פיליפ מרלו, כמה אנושי, כמה טועה וכמה נפלא הוא. הקורא יודע שהוא עושה שטויות ומבקש לעזור לו. להזהיר, להתריע, לצעוק לו: " אל תכנס לחדר החשוך. אל תתפתה ליפיפייה המסתורית".
אל תרמה את הקורא. הראה לו איך כל הסמנים מובילים לפתרון.
בחר בפתיחה שתשרת את הסיפור- בנג בנג או ג'ק בקופסה: סיפור שנפתח במכה חזקה בראש, או שאתה מכין לקורא בכל פעם הפתעות חדשות, או שאתה משלב בין השניים.
מתח את הקורא! צור עלילה שבה המתח נבנה וגובר מפרק לפרק! המלצה- את ההפתעות יש לכתוב כך שבכל פעם ההפתעה תהיה גדולה מקודמתה. המתח חייב להתגבר להגיע לשיאו ככל שמתקרבים לסוף.
פזר מידע בזהירות ובקמצנות, אך בעקביות, מותר גם לבלבל את הקורא אם מידע סותר, ברוח הכלל הידוע: " אמור את האמת, רק אמת אבל לא את כל האמת". עד הסוף.
הקורא מחפש פתרון. הוא חייב לבוא על סיפוקו עם פתרון חידה שלם ובהיר, שבו הפושע צריך לבוא על עונשו, הרוצח ישלם על מעשיו, והגיבור- יתעצם ויזכה בג'ינג'ית היפה או במדליה שתגיע בעסקת חבילה, יחד עם כדור בכתף כמובן.
רצוי להעניש את הרעים ולהחזיר את הסדר לעולם. הרי זה תפקיד המותחן, העוסק בעולם שבו הרע מפר את הסדר. הבלש כבא-כוח הקוראים מטפל בשחיתות, ברוצחים, בפושעים ומבער את הרע, ומחזיר את הסדר על כנו.
 

תגובות