הודעות והגיגים

הסכנה הגדולה בפתח --מרד שיעי בעולם הערבי ותפיסת נכסי הנפט על ידי איראן

איראן מזהירה את סעודיה לא לדכא הפגנות של שיעיים. מקור במפרץ: זו קריאה למרד 
המקורות הצבאיים והאיראניים של תיקדבקה
יום חמישי, כז אדר א' תשע"א, 12:20, 3 במרס 2011
הפגנות השיעים בסעודיה כבר החלו באזור קטיף

בהתפתחות חמורה לקראת 'יום הזעם' ביום ו' הבא 11.3 המתוכנן בסעודיה,הזהיר אחד האישים המקורבים ביותר לנשיא איראן אחמדינז'אד, ביום ד' 2.3, את בית המלוכה הסעודי לבל ינקוט צעדי מנע, ולבל ידכא הפגנות ומהומות בקרב 2 מיליון השיעיים המתגוררים במזרח סעודיה, שהם אזורי הנפט העשירים של הממלכה. ערב הסעודית מייצאת 40 אחוז מתצרוכות הנפט העולמית והיא יצואנית הנפט הגדולה בעולם.
מקור ביטחוני סעודי, ומקורות ביטחוניים בכירים במפרץ אמרו, כי מדובר לא רק בהתערבות ללא תקדים של טהרן בעניינה הפנימיים של ערב הסעודית, אלא גם בקריאה גלויה של איראן לשיעיים הסעודים להתמרד נגד בית המלוכה, תוך הבטחת מטריה איראנית שתגן עליהם. מקורות אלה אמרו כי האזהרה האיראנית לסעודיה תצית מחדש את מהומות השיעיים בבחריין, וגם בנסיכויות אחרות במפרץ, כמו כווית, שם יש מיעוטים שיעיים גדולים, ותסבך עוד יותר את המצב הקשה בלאו הכי בתימן.
במקביל בוושינגטון, אמרה שרת החוץ האמריקנית הילארי קלינטון בהופעה בפני וועדת ההקצבות בסנט, כי איראן בעזרת חיזבאללה מקיימת קשרים ישירים ובעקיפין עם גורמי אופוזיציה, במצרים, בחריין, תימן, והפלסטינים, כדי להשפיע על תוצאות המאורעות שם. קלינטון האשימה את חמס במעורבות עבור איראן במתרחש במצרים. קלינטון לא הזכירה בדבריה את סעודיה. דבריה של קלינטון עומדים בסתירה מוחלטת לדברים שאמר כמה פעמים בשבועיים האחרונים ראש המטות המזוינים האמריקנים האדמירל מייק מולן, לפיהם איראן איננה מעורבת ואיננה בוחשת בהתקוממויות והמהומות המתרחשות בעולם הערבי.
המקורות של תיקדבקה בוושינגטון מציינים, כי דבריה של קלינטון גם סותרים את דבריו של שר ההגנה האמריקני רוברט גייטס שאמר יום קודם לכן (ג' 1.3) כי המאורעות בעולם הערבי הם מפלה גדולה major setback לאיראן ולאל קעידה. חילוקי הדעות האלה מראים כי קיימת מחלוקת עמוקה בממשל הנשיא אובמה לגבי ההפיכות בעולם הערבי, ועד היום, חודשיים לאחר התחלתן, עדיין הממשל לא הצליח לגבש מדיניות אחידה לגביהן.
חבר הפרלמנט (המג'ליס) האיראני מוחמד דקאן Mohammed Dehqan, הנחשב בטהרן כאחד האישים המקורבים ובעל השפעה גדולה על אחמדינז'אד אמר ביום ד' בהשתמשו במילים חריפות ביותר, 'כי ההנהגה הסעודית צריכה לדעת כי העם הסעודי הוא ער עתה יותר (לזכויותיו) ואינו מרשה יותר לשליטי המדינה לבצע פשעים כנגדם'. ציטוט המקור:
The Saudi leadership should know that the Saudi people have become vigilant and do not allow the rulers of the country to commit any possible crime against them. דקאן הוסיף ואמר 'כי סעודיה (כלומר, בית המלוכה ידוע בכך) כמי שמדכא את השיעים והסונים במדינה במשך שנים רבות'. ציטוט המקור:
Saudi Arabia should account for the suppressions of the Shi'ite and Sunni people in the country for numerous years.
דקאן ציין כי סעודיה תהייה המטרה הבאה של המרד הערבי וכי האוכלוסייה השיעית של סעודיה יכולה להיות גורם בו. ציטוט המקור: Dehqan suggested that Saudi Arabia, with a Shi'ite community of at least 15 percent of the kingdom, could be the next target of the Arab revolt. הוא גם הזהיר את סעודיה מהמשך התערבותה במתרחש בבחריין ותימן. גם מוחמד דקאן, וגם אישים בכירים איראנים אחרים מזהירים בימים האחרונים את ערב הסעודית כי היא צריכה להפסיק לקחת טביעות אצבעות מאיראנים הנכנסים לסעודיה, אחרת טהרן תנקוט בצעדי תגמול.
המקורות במפרץ הפרסי של תיקדבקה מציינים כי לאזהרה האיראנית לסעודיה יש שלוש משמעויות:
1. טהרן נוקטת בפעם הראשונה עמדה גלויה לגבי המרד הערבי, והיא רואה באוכלוסיות השיעיות במפרץ גורם חשוב היכול לתרום להתפשטותו.
2. זו הפעם הראשונה שאיראן מנסה להציג את עצמה בגלוי כגורם המעצמתי במפרץ אשר מעתה יכתיב את המהלכים הפוליטיים הפנימיים במדינות הנפט. עמדה זו גם קוראת תיגר על עמדותיה של ארצות הברית במפרץ.
3. האזהרה האיראנית נועדה למתן את צעדי המנע ששירותי הביטחון והמודיעין הסעודים נוקטים כבר כמה ימים בקרב השיעיים הסעודיים, כולל מעצרים של פעילים פוליטיים ודתיים, לקראת יום הזעם בסעודיה שיתקיים ב-11 למרס.

תגובות

תגובתך נשמרה