הודעות והגיגים

אובמה מוכן לכך שבידי איראן יהיה נשק גרעיני

ובמה מוכן לכך שבידי איראן יהיה נשק גרעיני 
המקורות הצבאיים ובוושינגטון של תיקדבקה
יום חמישי, ד אדר ב' תשע"א, 09:34, 10 במרס 2011
עזבו אותי עם הוויכוחים. לאיראן יש כבר אופציה גרעינית

במשך 4 ימים, החל מיום שני 7.3 ועד יום חמישי 4.3, ביצע ממשל אובמה שינוי דרמטי פומבי במדיניותו כלפי הגרעין האיראני, ועתה לאחר שאפקט הסנקציות על איראן נמחק בעליית מחירי הנפט בשלושת החודשים של המרד הערבי, מאותת הממשל לטהרן, כי הוא מוכן להשלים עם העובדה כי לאיראן יש נשק גרעיני.בכך אישר הנשיא את חשדותיהן של ערב הסעודית וישראל, כי ארצות הברית לא תמנע מאיראן מלהשיג נשק גרעיני, וכי הוא ישאיר אותן חשופות לעובדה אסטרטגית זו, לאחר שמנע פעולה צבאית נגד איראן. זו המכה האסטרטגית השנייה שאומבה מנחית על ערב הסעודית וישראל בתקופה של 3 חודשים. קודם הוא תמך, וממשיך לתמוך במרד הערבי, עתה הוא משלים בכך שלאיראן יהיה נשק גרעיני. 
כשהוא מנצל כי דעת הקהל בעולם, ובייחוד זו במזרח התיכון מתרכזת בלוב, הכשיר הממשל ב-3 התבטאויות פומביות את הצגת העמדה החדשה שלו בנושא הגרעין  האיראני אשר תגיע לשיאה כאשר מנהל השירותים החשאיים הלאומיים של ארצות הברית ג'ימס קלאפר James Clapper, יציג עוד השבוע לועדת השירותים המזוינים של הסנט, את הערכת המודיעין הלאומית החדשה האמריקנית ה- NIE. הערכת המודיעין הקודמת שפורסמה בספטמבר 2007, קבעה כי איראן הפסיקה לפתח נשק גרעיני עוד ב-2003. הערכה זו זכתה לביקורת חריפה ביותר מצד גורמים מדיניים ומודיעיניים ישראליים ואירופאים. עתה נראה כי ארצות הברית שהשתמשה בהערכה מוטעית זו לא רק לדחות כל פעולה צבאית ישראלית נגד איראן, אלא גם לפעול בעצמה ישירות מול ההתפתחות הגרעינית האיראנית, מוכנה עתה ליישר קו עם המציאות בשטח, ולהכיר בכך כי לאיראן יש יכולת גרעינית צבאית. 
זו הסיבה, מדוע שלוש פעמים השבוע, הפסיקה ארצות הברית להשתמש בהגדרותיה לגבי התוכנית הגרעינית האיראנית בלשון עתיד, כתוכנית אשר תתבצע פעם, ומעתה היא מתייחסת לאיראן ולתוכנית הגרעינית במושגים של הווה, כלומר בידי איראן יש, באם תחליט על כך, נשק גרעיני.
תופעה זו בלטה במיוחד ביום ב' 7.3 בלילה, כאשר ארה''ב הודיעה על הצבתה בים התיכון של סיירת הטילים a guided missile cruiser האמריקנית 'מונטריי' USS Monterey הנושאת עליה את מערכת המכ''ם המתקדמת 'אגיס' Aegis radar system, המסוגלת לאתר טילים בליסטיים לטווח קצר וארוך, ולהעביר את המידע אל בסיסי טילי יירוט קרקעיים שיירטו אותם.
בהודעה האמריקנית נאמר כי בהצבת הסיירת 'הוחל ביישום התוכניות להגנת אירופה מפני איום פוטנציאלי של נשק גרעיני איראני'. ציטוט המקור The U.S. started implementing its plan to protect Europe from a potential Iranian nuclear threat. זו פעם ראשונה שארצות הברית משתמשת במונח 'איום גרעיני איראני פוטנציאלי', לא בלשון עבר אלא בלשון הווה. 
המקורות הצבאיים של תיקדבקה מדווחים כי מערכות המכ''ם של הסיירת 'מונטריי', קשורים אל תחנת המכ''ם האמריקנית X-band המוצבת בהר קרן מול גבול ישראל-מצרים. תחנת מכ''ם זו קשורה אל סוללות טילי החץ הישראלים, שמטרתם העיקרית היא ליירט את הטילים הבליסטיים האיראניים.
בישראל, בה הנשק הגרעיני האיראני נעלם בחודשיים האחרונים מהכותרת כאילו איננו קיים, אין איש בצמרת המדינית והביטחונית של ישראל שמדבר, או מתיחחס להתפתחויות אלה.
המקורות של תיקדבקה מציינים, כי השינוי בעמדה האמריקנית הזו הוא חמור ביותר מבחינתה של ישראל. השינוי מבשר על כך כי ארצות הברית החליטה כי היא מוכנה לכך שבידי איראן יהיה נשק גרעיני. התפתחות זו שבאה בעיצומו של המרד הערבי הגדול, משמשת בידי ישראל ובידי מדינות ערב המתונות, ובראשן סעודיה, עוד הוכחה לכך כי ממשל אובמה פועל בימים ואירועים אלה לחיזוקה של איראן. 
כמה שעות לפני ההודעה על הצבתה של הסיירות 'מונטריי', דיווח העיתון 'וושינגטון טיימס' כי גם בדו''ח השנתי של סוכנויות המודיעין האמריקניות לקונגרס הושמטה ההגדרה כי התוכניות הגרעיניות האיראניות הן אופציה עתידית. ציטוט המקור: An annual intelligence report to Congress has dropped language stating that Iran’s nuclear weapons ambitions are a future option.
דובר אמריקני הכחיש כי יש בשינוי הנוסח כוונה להטעות או להסתיר כי ממשל אובמה שינה את גישתו לנשק הגרעיני האיראני, אבל במקביל הוא לא ידע להסביר מדוע שונתה ההגדרה של הנשק הגרעיני האיראני לעומת דוחות קודמים של סוכנויות המודיעין. 
ביום שני אמר יו''ר הוועדה לאנרגיה גרעינית בווינה ה-IAEA יוקיאה אמאנו Yukiya Amano, כי המידע שישנו בידי הסוכנות מראה כי הפיתוח הגרעיני האיראני נמשך גם לאחר 2004.
מקורות בוושינגטון מוסרים, כי ב- NIE החדש הוצאו גם הקטעים שהתייחסו בעבר להתקדמות בתוכנית הגרעינית האיראנית. המקורות הצבאיים והמודיעיניים של תיקדבקה מוסרים, כי פירוש הדבר הוא כי לפי החומר המודיעיני הנמצא בידי ארצות הברית עבודת הפיתוח הגרעינית בתחומים אלה כבר הושלמה, ועתה על מנהיגי איראן להחליט סופית באם הם ניגשים לבנייתה של פצצה גרעינית איראנית. 
שני הקטעים שהוצאו הם: (קהילת המודיעין האמריקנית) ממשיכה להעריך כי איראן מחזיקה פתוחה את האופציה לפיתוח נשק גרעיני, אם כי איננו יודעים באם איראן תחליט בסופו של דבר לפתח נשק גרעיני'. ציטוט המקור:continue to assess Iran is keeping open the option to develop nuclear weapons though we do not know whether Tehran eventually will decide to produce nuclear weapons
הקטע השני שהוצא מה-NIE החדש הוא: 'איראן ממשיכה לפתח מארג של אפשרויות שיכולות להיות קשורות ליצור נשק גרעיני באם היא תחליט על כך'. ציטוט המקור:
Iran continues to develop a range of capabilities that could be applied to producing nuclear weapons if a decision is made to do so.
במילים אחרות, איראן החליטה כבר, לפי הערכת המודיעין האמריקני, לגשת לבניית הנשק הגרעיני, אבל עדיין לא קבע את הזמן הסופי מתי עבודה זו תחל. כמו כן סיימה איראן את כל עבודות הפיתוח בפרויקטים הקשורים לפיתוח הנשק הגרעיני, ועתה רק צריכים להרכיב מהחלקים המוכנים במעבדות את הנשק הגרעיני. 
ביום ד' 9.3 אמר נציג ארה''ב בישיבת מועצת המנהלים של הוועדה לאנרגיה גרעינית בווינה גלין דיוויס Glyn Davies 'כי ייתכן ואיראן ממשיכה את עבודתה החשאית בפיתוח נשק גרעיני'. ציטוט המקור: Iran may be continuing secret work on developing nuclear weapons. ובמהלך וויכוח עם הנציג האיראני במועצת המנהלים של ה-IAEA, עלי אשגר סולטנייה, Ali Asghar Soltanieh, הוסיף דיוויס: 'החלקים (האספקטים) הצבאיים של התוכנית הגרעינית האיראנית הולכים וגדלים, כולל המאמצים של איראן לפתח ראש חץ גרעיני'. ציטוט המקור: There are increasingly apparently military dimensions to Iran's nuclear program, including efforts by Iran to develop a nuclear warhead.
 

תגובות

תגובתך נשמרה