ראיונות

הזרקור (42) עם שלפ מעבדה חקלאית עודד יפה

"הלוואי ובערבה יעברו כבר לנושאי חיים אחרים מבלי להסתמך על גידול פלפל ויבוא תאילנדים  הגידול החקלאי האינטנסיבי צריך לעבור לארצות עניות. כאן בישראל צריך להתרכז בגידול אוכל  לכל גווניו, צריך לסלול את הדרך לגדל כאן דורה לפרות, חיטה לאדם, ירקות ופרחים - הכול רק לתצרוכת שלנו. שוק סגור ללא יבוא אוכל בכלל וגם לא לייצא אוכל חבל על המים," אומר עודד שלנו, הוא הלוחש לעצים.

1-כי האדם עץ השדה-מה דעתך על ציטוט זה?

"כי האדם עץ השדה,"  ולציטוט  זה פרשנויות רבות מימות התנ"ך ועד היום. נושא שאני חש אותו, חי אותו, רואה מדי יום, ומנסה ליישמו. האדם צריך ללמוד את דרכי העץ הצניעות והמאמץ חיפוש המזון והמים  ועמידה בתנאי מזג אויר קשים, הם כאותו קושי שבחיינו אלו, זו בניית האדם.

2-היכן מצוי בעיניך החיבור שבין האדם לצומח.

חיי האדם והצומח  משולבים  עד לבלתי הפרד.  כך היה בעבר וכך יהיה גם בעתיד. בימים אלו  התרגלנו למותרות ולהיתר האדם על הטבע העץ הצמח. האדם חזק ושולט, דורש, חומד, לוקח, ואוסף-ללא צורך וללא גבול. בעולם כזה  כוחו של האדם על העליונה כאילו, והצמחים מכינים הפתעה. שהרי הטבע כה חכם ואין לי ספק כי הוא יראה יום אחד לאדם מי הוא החזק. אך אני תקווה שהאדם יבין זאת לפני כן, וטוב מוקדם מאשר מאוחר.

3-כאחד המכיר היטב את העצים, מה חשים העצים ומה תוכל לספר לנו עליהם שלא ידענו.

העצים  חיים בעולם כבר שנים  וכל עץ הסתגל לחיות במקומו, אי שם  במקום הולדתו, כך גם לתנאי מזג אויר חום רוח שמש קור. האדם במסעותיו העביר עצים מיבשות לשימושו  ולהנאתו וזה מקובל על העץ  והדרך להיסתגלות ארוכה ואפשרית.  אך כשמבצעים פעולה כזו יש ללמוד את הסביבה והתנאים של המקום הישן ובית הגידול החדש. האנשים שהבינו את הסביבה הצליחו להשתמש נכון ביכולת ההסתגלות הזאת, אך יש אנשים שעבור בצע כסף מעבירים צמח ממקום למקום ללא לימוד כיצד יש להעביר את העץ למקום גידול חדש. על זה העץ לא סולח, העץ נחלש, אך עדיין עומד במקומו, כי העץ הוא עקשן.

 

  4-מהי שפת העצים, וכיצד אתה מתקשר איתם ומבין את שפתם?

כשאני חולף בדרכי, אני מביט על העץ הבודד, עץ הרחוב, או עץ השדרה. מביט וקורא את המסר מהעץ. לומד מתי צפוף לעץ, מתי הוא צמא או סובל מחנק בקרקע. יודע מתי העשן או האבק, או שהגיזום נכון או לא נכון.  העץ מספר לי על חייו. איך אני מבחין?  ובכן, העץ מביע רגשות בצורת העלים עלים זקופים או עצובים עלים בהירים או ירוקים. האם העץ בצימוח מלא או חסר, ענפים ארוכים או קצרים, פרקים חזקים או חלשים. כל עץ והגשת המופע שלו.  הכול ברור, יותר מברור עד  שלפעמים אני שואל: "מה לא הבחנתם מה סיפר לכן העץ? איפה הייתם?"

5-איך מרפאים עץ?

העץ הוא כאמור כמו האדם. לעיתים הוא חולה, צרוב, עצוב, חלש, צמא, או רעב. והריפוי הוא ממש כפי שמרפאים אדם. לפעמים מגישים לו מים ,לעיתים מדשנים אותו-וזה האוכל עבורו, לא אחת העץ מקבל זריקה של חומרים הזהים לאנטיביוטיקה, או חומרים נגד פטריות. לפעמים העץ מקבל אינפוזיה ובאינפוזיה יש מזון  ותרופה  ולפעמים מחדירים חומרים לבית השורשים בדיוק כמו לאדם.

6-ספר לנו על עצמך-מילדות ועד עתה, וגם כיצד הגעת אל עיסוקך זה.

את ילדותי עברתי בירקונה  בחצר של החלוצים מווארשה. משפחתי מבית דיזנהויז  הייתה היחידה מבין היהודים שמותר היה להם להחזיק אדמה חקלאית. וסבי הגיע לארץ ישראל והיה בין מגדלי הכותנה הראשונים ביפו. הורי הגיעו לכאן ב-1919, ועברו כמו החלוצים מיבניאל לכינרת, למגדל צדק תל אביב, לכפר מלל ולירקונה. תמיד עסקו בחקלאות. האדמה בחצר ביתי אימי הייתה חקלאית ואבי עסק בכבישים ותשתיות בעירית תל אביב.  תחביבו של אבי היו העצים, ובחצר ביתי היו עצים מסוגים שונים ומשונים. כבר בשנות הארבעים שם גדלתי, ברור שהדרך עבורי תתקשר לעצים, לחקלאות, ולגינון או חקר העצים. אחיי הלכו באותה דרך: היה לי אח שהיה מנהל היעור בקק"ל ונטע חצי מדינה. אח נוסף  שלי שתלן ועובד עד היום  ולא נותנים לו לצאת לפנסיה, על אף שהוא בן 74. הוא עובד  בחברת הזרע שעיסוקו זרעים וחומר ריבוי לעצים. ועוד אח היה לי שהתנחל בירקונה בין עצים.

 7-איזו הכשרה היית צריך לעבור.

 כשירדתי מהקומנדקר  ב 1964  בעין יהב בדרכי אחרי הצבא דרך מעלה עקרבים  התייצבתי בגן הירק. שם עבדו נחלאים בוגרים ממני בשנה שנתיים, והם הבחינו מרחוק כי הנה מגיע  קומנדקר  בסערת אבק. מהקומנדקר הזה יצא מדריך חקלאי, חנוך שמו, והוא איש מטעים. מרכז המשק שידע שאני בוגר בית ספר חקלאי אמר לי: "עודד גש למדריך ותגיד לו שאתה האגרונום  של המטעים והמחקר בעין יהב."  ויכול להיות שאמירה זו קבעה את דרכי לחיים.

משם כבר צעדתי דרך ארוכה של  מחקר חקלאי לימוד  אצל הפרופסורים הגדולים של החקלאות בארצנו, נשאתי את כליהם של הבוטנאים והגנטיקאים המטפחים את עולם הצומח, את אנשי הקרקע,  הזרעים, החממות, הירקות, המטעים, והתמרים. גם  אנשי המים  ולימוד בפקולטה לחקלאות ברחובות, שם עבדתי עם אנשי מכון וולקני  ומכון לחקר הנגב. הלימוד וההכשרה על אדמת ירקונה  עין יהב  והקמת המעבדה ברחובות  זו ההכשרה שלי.

 8-מהו המקרה המרגש ביותר הזכור לך מעבודתך.

קשרים של אימא ועץ.

אימא וילד שאיננו.

אימא ונטיעת עץ לזכר ילד.

אימא ששומרת על עץ שניטע על שם חיל שיצא לצבא.

אימא ישראלית ועץ באדמת הארץ.

המון סיפורים מרגשים  כל אחד עולם ומלואו.

 9-האם כל משפחתך שותפה לאהבתך זו לטבע ולצומח.

תמר שאיתי גם עובדת במעבדה ותומכת. אורי  נכנס לעבודת המעבדה ובכל יום אני מביט על עבודתו של אורי אהבתו ולימוד המקצוע, התמקצעות, יסודיות ובכל יום שאני מקבל טלפון מלקוח אני מרגיש שהילד עולה על אביו.

 10-מהם שמות ילדיך, והאם הם נקראים על שם עצים.

בתי הגדולה זהר בת 42  אדריכלית בענף הבניה, והילדה שניה איילת בת 40 בעיסוקה מעצבת אופנה, ואורי איתנו. שורשיהם בעין יהב וחייהם כאן באזור המרכז . זהר באבן יהודה ובעלה בחקלאות  קשר אל האדמה והנכדים ממודיעין מומחים לעבודת המעבדה.

 11-לא אחת אתה כותב על בעיית הבנייה והנדל"ן על חשבון הטבע. חווה דעתך על כך וכתוב כיצד לדעתך ניתן להלחם בתופעה.

ארץ כל כך קטנה והקהל רב ועדיין לא מילאנו את הארץ. כן הנדל"ן רשע כזה חומד כל חלקה ומנגד תמיד צריך לדעת שיש אדמה ואדם  ועץ וצריך לשמר ולאזן. הטוב ביותר היה להרוס בתים קטנים להקים מגדלי ענק ובמרכז  גני ענק. אי אפשר להילחם הנדל"ן זה צורך קיומי. מזל שאנחנו המשוגעים נלחמים כי אחרת הם היו עושים מה שעולה על דעתם ושאנחנו משתוללים הם עם בית המשפט מבין ומאזן  ושומר כן על עץ.  עדיין לא הגענו לשיא, הכול עוד לפנינו והלוואי ויכלו לעצור את הבניה ולהשאיר את אזור הכפר הירוק עד פתח תקווה ללא בניה  ומדרום לתל אביב פארק מקווה חיריה  הזרע כפארק וכך בכל עיר לעצור ולבנות לגובה, ועל הבתים לגדל קירות ירוקים ולהתאים עציצים וגינות בהתאם לרוח ושמש וצל  לעבוד המון עם שכל והבנה במזג אורי כיון רוח ואגרונומים שמבינים עץ אדם ואדמה.

12-בעיית המים בישראל-דעתך על כך.

ההשתוללות בטרנד כמו בכל דבר בארץ הזו , יש מים באדמה  המון,  ובים גם. הפסדנו עשרים שנות טיפול במים לכן הגענו לברוך הגדול. תבנו מתקנים  ותראו שהכול אולי יסתדר רק בהתאם להמשך טיפול והשקעה במים. אין מספיק מומחים, חסרים עשרות או מאות מהנדסי מים. בסופה של דרך הכול יסתדר כאן, וצריך לטפל בעץ הבודד בתל אביב ובגידול הירקות במדבר.

 13-איך אתה רואה את ארצנו בעוד עשור או שניים מעכשיו.

 הלוואי ובערבה יעברו כבר לנושאי חיים אחרים מבלי להסתמך על גידול פלפל ויבוא תאילנדים  הגידול החקלאי האינטנסיבי צריך לעבור לארצות עניות. כאן בישראל צריך להתרכז בגידול אוכל  לכל גווניו, צריך לסלול את הדרך לגדל כאן דורה לפרות, חיטה לאדם, ירקות ופרחים - הכול רק לתצרוכת שלנו. שוק סגור ללא יבוא אוכל בכלל וגם לא לייצא אוכל חבל על המים. 

 ומה עוד צריך לעשות בחקלאות: פיתוחים חקלאיים בלי סוף, זנים, שיטות גידול, התמחויות, תוכנות בקרה, זנים מתאימים, ולהכין את הארץ מאה שנה קדימה לכל אפשרות קור גדול או חום גדול. ושתמיד נהיה אי ירוק במדבר, ומכאן תמשיך לצאת התורה של לימוד והכשרת העולם לייצר אוכל ולשימור כדור הארץ הקטן שלנו. ללמד את הסביבה הרחוקה איך שומרים על הארץ. אפשר, צריך וחובה! אני רוצה לראות שאנחנו נמשיך להוביל בכל נושא, כי אנחנו יהודים עם ראש יהודי.

14-יש אומרים שאדם בוחר לעצמו כלב הדומה לו, האם מצאת קשר גם בין היחס של האדם לצמחיה המקיפה אותו בגינתו לבין אישיותו?

חבל שאני רושם  את זה, אך יש כמובן המון אנשים שדומים לעץ בגינה ולגינה שלהם. ויש המון אנשים שמקימים גינה בשביל להוציא את העיניים לשכנים. הם מביאים גנן ולא רוצים לשלם לו ומחליפים צמחים והגינה ללא הרף. רק מעבר של צמחים בין המשתלה והמזבלה הוא קשה, כאן האדם לא דומה לעץ. יש מקומות ואנשים שחיים את הגינה והם תבנית האדם והעץ.

15-האם אתה רואה בעבודתך שליחות?

כן,  זו שליחות. בכל נושא שעסקתי מיום הולדתי אני חש שייכות למשפחה שנטעה הכי הרבה עצים בארץ. בן למיישבי הנגב, בן למקימי ההתיישבות בערבה, בן למשפחת חלוצים, סוללי כבישים ומייבשי ביצות.  ובערבה מייסד המחקר החקלאי בערבה, לא לבד כמובן אלא עם חברים וחוקרים והיום אני עוסק רבות בנושאי מקצוענות בחקלאות וגינון,  עורך כינוסים לשם  העברת ידע, ובקרוב מתכנן הקמת מפעל לייצור חומרי הדברה ללא רעלים לטובת האדם. כן, בפירוש שליחות.

 16-איזה מסר אתה מנסה להעביר לנו בכתיבתך כאן באתר.

כתיבתי בבוקר  השכמה ב 5.00, כתיבת דוחו"ת מקצועיים וביניהם שירי עצים אדם צמחים וסיפורי אנשים. הקשר בין האדם לעץ, העברת ידע, סיור על האבקת דבורה וזריעת זרע. יכול להיות שלא למדו את הנושא החקלאי והוא בתוכי כשאני מנסה להעבירו בכל הזדמנות ובכך דרך: באמצעות  השיר הקצר, או שיעור בחקלאות.

17-בוא ננסה לדמיין מצב אפוקליפטי: עולם ללא צמחיה. איך הוא היה נראה?

אפילו בגיהינום יש עצים.  אין מצב כזה שאין שם חיים.

18-אם לא היית אדם, מה היית רוצה להיות?

ללא ספק: עץ. כמה מעניין להיות עץ. אינני יודע אילו הייתי עץ הייתי מבין מה הוא הפלא הזה עץ

אך ילד זה פלא, אישה זה פלא, ועץ זה פלא. אך יותר מכל אני רוצה להיות עודד ולהמשיך לעמוד נפעם מול הפלאים. להתפלא  כי זה מקסים העולם הזה הילד והעץ.

19היצירות שעודד אוהב במיוחד:

הסיפור של תמר  שמצאה את אבא שלה, סיפורים על ילדי, סיפורים על נכדי, סיפורים של עוצמה של אימא עץ וילד שאיננו, סיפורים על בית אימי ואבי, סיפורי עצים.   

 

תגובות