הודעות והגיגים

השוטר הגדול בפייסבוק

תר מדי בקשות חברות, יותר מדי סטטוסים, טקסטים מועתקים ועוד - עשר הסיבות הנפוצות שיגרמו לכך שחשבון הפייסבוק שלכם ייחסם

 
 
 
 
 פרסום 

למה פייסבוק מתאכזרת לחבריה הנאמנים ביותר? זו התחושה שביטאו כמה מהחברים הפעילים שקיבלו בחודשים בפייסבוק אזהרות על חסימה אפשרית של חשבונם ובחלק מהמקרים הם אכן נפלו כמו זבובים. כמה אנשים מבין חברי הפייסבוק שלי גילו בחודשים האחרונים שחשבונם נחסם, לעתים ללא אזהרה מוקדמת.

 

מדיניות תנאי השימוש מעוררת המחלוקת של פייסבוק, בין אם במתכוון או בגלל חוסר רגישות, טורחת להזכיר לחברים שהרשת החברתית אינה ביתם ומקומם באתר לא מובטח. למעשה, האדם היחיד שנהנה מחסינות ברשת החברתית הוא המנכ"ל, מרק צוקרברג. בפוסט הנוכחי אזכיר סיבות אפשריות שעלולות לגרום לפייסבוק לחסום את חשבונכם. אם להיות הוגנים, לעתים החשבון נחסם שלא באשמת פייסבוק אלא עקב מתחזים שמנצלים את תמימותם של חברים כדי לגנוב את חשבונם באתר. זו הונאה (פישינג) לכל דבר. אסביר איך אפשר להימנע ממנה. מומלץ לשתף את הפוסט הזה עם כל חבר שעלול לדעתכם ליפול קורבן למזימה כזו.

 

תחילה לאזהרות. אם קיבלתם דרך פייסבוק בלבד (לא במייל או בכל ערוץ אחר) אזהרות דומות לאלה, סימן שאתם מעורבים בפעילות שפייסבוק מחשיב עוינת. אם תמשיכו בפעילות הזו חשבונכם ייחסם. בהמשך אפרט אילו פעילויות נחשבות לא רצויות.

 

1. עליכם להשתמש בשמכם וגילכם האמיתי

אל תתחבאו מאחורי כינויים
 אל תתחבאו מאחורי כינויים 
 צילום : GettyImages 
  

חברים בקהילות מקוונות מעדיפים להשתמש לעתים בכינוי או פסבדונים. יש כאלה שחושפים רק את שמם הפרטי ובתור שם משפחה מספקים שם דמיוני. אפשר להבין את הרצון לשמור על הפרטיות וליהנות מהבמה של פייסבוק מבלי להיחשף אך למרבה הצער התנהגות כזו מנוגדת לתנאי השימוש של פייסבוק הקובעים שכל משתמש חייב לתת את השם הפרטי ושם המשפחה המלא שלו.

 

תנאי זה חל גם לגבי כינוי עמו אתם מזוהים בחיים הפיזיים ולתאריך הלידה האמיתי שלכם. אם פייסבוק תחשוב שהשם שנתתם לא נשמע אמין היא עלולה לחסום אתכם גם אם השם אמיתי לגמרי. כך היה במקרה של ג'ון סוויפט, בלוגר פוליטי המזוהה עם השם ג'ון סוויפט שניסה להשתמש בכינוי הזה ברשת החברתיתונחסם. או אשה שפייסבוק מנעה ממנה ליצור חשבון באתר משום שהמערכת לא אישרה את השם האמיתי שלה, בטא יי.

 

2. אתם צריכים להיות בני אדם

פייסבוק מתירה אך ורק לאנשים פרטיים לפתוח פרופיל אישי. לא חברות, ארגונים או בעלי חיים. אם פתחתם חשבון עבור החתול שלכם, אל תתפלאו אם הוא ייחסם באופן שעלול גם לסכן פרופילים נוספים שאתם מנהלים באתר (ראו "אל תיצרו חשבונות מרובים"). עבור ישויות שאינם בני אדם פייסבוק מאפשרת לפתוח Public Page בלבד.

 

 

3. אל תיצרו חשבונות מרובים

פייסבוק אוסרת רשמית ליצור יותר מפרופיל אישי אחד. אם אתם פותחים פרופילים בדויים בסיטונות, אל תתפלאו אם תתעוררו בוקר אחד ותגלו שסולקתם מהאתר. החשבונות המזויפים שלכם, אגב, ימשיכו להתקיים.

 

 
אזהרה אחרונה בהחלט
 אזהרה אחרונה בהחלט   צילום : חורים ברשת 
 

4. אל תשתפו את החשבון

באופן דומה, אל תשתפו את החשבון שלכם עם אנשים נוספים. גם אם חשבתם שזה מאוד מגניב לפתוח חשבון קבוצתי בפרופיל אישי אחד כאילו מדובר בדמות שסובלת מפיצול אישיות, פייסבוק עשויה להשתעשע פחות מהמהלך ולחסום את החשבון במחשבה שמדובר בפעילות של האקרים שהשתלטו עליו.

 

 
אל תשתפו. וכל הנשואים שמנהלים פרופיל אחד לשני בני הזוג? זה גם בניגוד לתנאי השימוש וגם מעצבן לאללה
 אל תשתפו. וכל הנשואים שמנהלים פרופיל אחד לשני בני הזוג? זה גם בניגוד לתנאי השימוש וגם מעצבן לאללה   צילום : GettyImages 
 

5. אל תצרפו יותר מדי חברים

שולחים המון בקשות חברות מדי יום? שימו לב. פייסבוק השעתה חברים שהוסיפו הרבה חברים מהר מדי. באופן אירוני, פייסבוק דווקא מאפשרת לשלוח הרבה בקשות חברות דרך רשימת אנשי הקשר כקובץ או דרך שירותי ווב מייל. עם זאת, אם הרשת החברתית תחליט שהפרופיל שלכם גדל בקצב מהיר מדי, הלך עליכם. ההמלצה היא לשלוח לא יותר מ-20 בקשות חברות ביום.

 

 

6. אל תכתבו יותר מדי

באופן אירוני x2, פייסבוק לא אוהבת חברים פעילים מדי וחוסמת אנשים שהרבו לפרסם עדכונים על הוול שלהם ושל אחרים. אם אתם מרבים לפרסם סטטוסים ופוסטים הכוללים קישורים במיוחד על הוול שלכם וולים של חברים, הפעילות הזו עלולה לעורר את מנגנוני האנטי-ספאם של הרשת החברתית ולגרום לחסימתכם. מה זה יותר מדי? לא ברור, אך תשתדלו לא להציף את הפיד.

 

 
לתשומת לב הקורא עידו קינן: אל תספימו
 לתשומת לב הקורא עידו קינן: אל תספימו   צילום : חורים ברשת 
 

7. אל תשווקו/תפרסמו על הוול

כללי השיווק והקידום של פייסבוק אוסרים פרסום פוסטים שיווקיים על גבי הוול. אז נכון שמבט חטוף בניוזפיד שלכם יגלה כמה הצעות לאייפד חינם, סוף שבוע מפנק, כיף עם קריסטלים שובבים, אפליקציה מומלצת ל וכו', זה לא אומר שזה בסדר. מי שעוסק בשיווק על גבי הוול לא צריך להתפלא כשחשבונו ייחסם.

 

 

8. העתקת טקסטים/שכפול סטטוסים

אם אתם משתמשים בסקריפט שמעתיק תכנים מפייסבוק חסימה בהחלט באה בחשבון, גם אם מדובר בתכנים שלכם. זה מה שקרה לרוברט סקובל. כמו כן, מאוד לא מומלץ לשכפל סטטוס מסוים ולפרסם אותו פעמים רבות. גם פעילות זו עלול לגרום לחסימתכם.

 

 

9. פרסום תכנים פוגעניים/הצקות/ספאם

הטרדתם חבר אחר? פירסמתם תמונות בעלות אופי מיני, פורנוגרפי או תכנים גרפיים אלימים? פייסבוק לא תאהב את זה ואם תקבל דיווח היא עלולה לפעול נגדכם. גם משלוח ספאם סיטונאי על מסיבות הבריכה המשגעות שאתם מפיקים לחברים שלא טרחו כלל להגיב לספאם האירועים הקודם ששלחתם הוא משחק באש.

 

 
לא נעים? גם לנו
 לא נעים? גם לנו   צילום : חורים ברשת 
 

10. נפלתם קורבן להונאה

יש לא מעט האקרים ונוכלים שישמחו להשתלט על חשבון הפייסבוק שלכם כדי לגנוב מתוכו מידע אישי ולהשתמש בו לצורך הונאות. אם קיבלתם הודעה דומה לאחת הדוגמאות הבאות במייל או בערוץ אחר, מחקו אותה ואל תפעלו בהתאם להוראות. פייסבוק לא מוחקת חשבונות למעט במקרים שתוארו למעלה והיא אינה שולחת התראות כאלה במייל.

 


 

 
דרכים שונות לנסות לגנוב לכם את פרטי הפייסבוק
 דרכים שונות לנסות לגנוב לכם את פרטי הפייסבוק   צילום : חורים ברשת 
 

הפחדות כאלה מבוססות על טכניקה של הנדסה חברתית שתוביל אתכם לדף שמחקה את פייסבוק אך מדובר למעשה באתר חיצוני בו תתבקשו להכניס את שם המשתמש והסיסמה שלכם. לאחר שתעשו זאת תאבדו גישה לחשבון הפייסבוק שלכם. במקרה כזה, קשה להאשים את פייסבוק והדרך להשבת החשבון תהיה ארוכה ומתסכלת. אם חשבונכם נחסם השתמשו בטופס הבא כדי לבקש אותו בחזרה.

 

 
כן, גם זה נסיון לפישינג. זהירות שלא יגנבו לכם את פרטי החשבון
 כן, גם זה נסיון לפישינג. זהירות שלא יגנבו לכם את פרטי החשבון   צילום : חורים ברשת 
 

כדאי להיתקף פאניקה?

כפתור פאניקה
 כפתור פאניקה 
 צילום : GettyImages 
  

ככלל, פאניקה אינה מומלצת. כל עוד לא חרגתם מהכללים המתוארים למעלה, אין סיבה לדאגה. עם זאת, כדאי לזכור שפרופיל הפייסבוק שלכם אינו שלכם אלא שייך לפייסבוק. החברה עשויה לשנות את הכללים כרצונה וגם להחליט שהפרתם אותם בעוד היא השופטת והתליינית. אם אתם מתבססים על פייסבוק לצורך תקשורת אישית ועסקית, תמיד כדאי לדאוג לגיבוי הפרופיל שלכם ולפתח ערוצי פעילויות חלופיים כדי לא להתבסס אך ורק על פייסבוק.

 

 

הפוסט פורסם במקור בבלוג "חורים ברשת"

פוסטים נוספים רלוונטים:

>>> Myfriendtracker: אינפוגרפיקה של החברים שלכם בפייסבוק

 

 
 
 
 
 
 

תגובות