שירים

הויכוח הגדול

זהו סיפור שמתאים לסיום ספר בראשית  (השבת אנו בתחילת שמות) זהו ויכוח בין יוסף ויהודה על הזכות להוביל ולהיות שושלת המלוכה בישראל אקווה שתהנו
 

הַוִיכּוּחַ הַגָּדוֹל בֵּין הָאֲרִי וְהַשׁוֹר  יהודה בן יחיאל

   ספר בראשית           הארי-יהודה       השור-יוסף

 

עוֹמֵד הָאֲרִי בָּחֳרִי-אָף                אֶל מוּל הַשׁוֹר הָרוֹקֵעַ בְּרַגְלָיו.

מַבִּיטִים זֶה בְּעֵינָיו שֶׁל זֶה          כֵּיצַד יִפְעַל זֶה וּמַה כּוֹחוֹ שֶל הַלָזֶה.

 

יוֹדֵע אֲנִי אֶת כּוֹחֲךָ הַגָּדוֹל          פּוֹנֶה הַשׁוֹר.

בִּמְקוֹם חֲשׂוֹף פֶּה                      בְּנִיבִים חַדִים וְקוֹצְפִים,

הַרְאֶה כּוֹחֲךָ בְּמִלִים                  אֶל מוּל טִיעוּנִים חַדִּים וְנוֹקְבִים.

 

                              לְפֶתַע, עוֹטֶה הָאַרְיֵה אַרֶשֶׁת שְׁלֵוָוה  

                               עוֹנֶה לָאֶתְגָּר הַמוּצָּע בְּחֶדְוָוה.

 

לוּלֵא סָבָא  שֶׁעָסַק בְּמִרְמָה        לִי הָיְיתָה הַבְּכוֹרָה לְלֹא עוֹרְרִין אוֹ הַסְכָּמָה. *1

סִיפַּרְתִּי  עַל כּוֹכָבִים וּמַזָלוֹת      לִרְמוֹז עַל הֶגְמוֹנְיָה וְשִׁלְטוֹן.

 

עֲצוֹר חוֹתֵךְ יְהוּדָה בְּקוֹל מַרְעִים    הֲרֵי נֶאֱמָר  וְלוֹ יִקְהַת עַמִים .

 אִם תִּרְצֶה עֵדוּת נִיצַחַת                יִשְׁתַחֲוּו לְךָ בְּנֵי אָבִיךָ נִיצֶבֶת הִיא נוֹכַחַת.

 

 אִם מְצַטֵט אַתָּה מִן הַכְּתוּבִים      הֲרֵי לַבְּכוֹר זְכוּת רִאשׁוֹנִים.

אָנוּ "זָכִינוּ" בִּבְכִיר אַחִים,             שֶׁאֵין טוֹב מִמֶנוּ בְּלִלְקוֹט דּוּדָאִים.

אַבָּא, אָמְנָם בְּכַעַס חֲלוֹמוֹתַי פָּתַר   אַך לֹא שָׁלַל, אֶלָא "שָׁמַר אֶת הַדָבָר".

 

 חוֹתֵר אַתָּה בְּמֶרֶץ לַחֲבוֹשׁ עֲטֶרֶת    אַך לְפָנֶיךָ אַחִים לְתִפְאֶרֶת.

בַּעֲמָדְךָ בָּרֹאשׁ עִם צְנִיף וְאַדֶּרֶת       נָהַגְתָּ בְּאָחֶיךָ בְּדֶרֶךְ מַחְפֶּרֶת.

 

 תִּפְאֶרֶת בַּחוּרִים כּוֹחָם                       אָמַר הֶחָכָם

וְלֹא בְּלִשְׁפּוֹךְ דָם – אוֹ                          בִּכְלֵי חָמָס מְכֵירוֹתָם ,

וְאַתָּה גִּבּוֹר הֶחָיִל הַשׁוֹאֵף לְכֵס רָם       כְּתוֹנֶת הַפַּסִים צָבַעְתָּ בְּדָם.

 

 אַל תֵיחָבֵא מֵאַחֲרֵי מִילִים נוֹקְבוֹת      אֵינְךָ אָמוּן עַל מוּסַר כְּלָיוֹת.

אַבָּא אָבֵל וַחֲפוּי רֹאשׁ                          עֵת סָפוּן הִנְךָ בְּמִגְדַל שֵׁן כּוֹח לְהַרְבּוֹת.

אַך לֹא חוֹמָה וְלֹא מִגְדָל                      לֹא כּוֹח וְלֹא צָבָא רָב,

נָחִישׁ בּוֹא גוֹאֵל                                   אִם בְּטוֹב וְאִם בְּרָע.  *2

 

 כְּבָר נֶאֱמָר  כִּי גֵּר יִהְיֶה זַרְעֲךָ              וְעֵת לְכָל חֵפֶץ וְלַכֹּל זְמָן ,

וְאַתָּה מְמַהֵר לַעֲשׂוֹת חָיִל                    לְהַנְחִיל מַלְכוּת בִּין-לָיִל.

לְכוּ וְנִמְכְּרֶנוּ לַיִשְׁמְעֵאלִים  הָגִיתָ         כִּי לַגְּאוּלָה כָּאן וְעַכְשָׁיו קִיוִויתָ.

 

 אֶת חֲטָאַי הִנְךָ שָׂשׂ לְהַזְכִּיר               הַרְבּוֹת מַכְאוֹב וּשְׁמִי לְהַעֲכִיר.

 כַּגַּנָב בַּמַחְתֶּרֶת אֶת גְבִיעַ הַכֶּסֶף         בְּאַמְתַּחַת הַקָטֹן לְקַעֲקֵעַ  "עַשֶׂרֶת".  *3

לֹא כְּבוֹד אַבָּא וְלֹא כְּבוֹד אַחִים         נָחוּשׁ לְהוֹרִיד מִצְרַימָה חֲלוֹמוֹת לְהַגְשִׁים.

 

 אִם בַּעֲרָכִים וּמוּסָר עַסְקִינַן              אוּלַי תְסַפֵּר עַל עֵר וְאוֹנָן.

 מַה תֹּאמַר לְתָמָר כַּלָתְךָ                    שְׁהִיא בְּ- שֵׁלָה   וְאַתָּה בְּשֶּׁלָּהּ. *4

בְּבֵיתְךָ כָּשַׁלְתָּ בְּחִינוּך וְתַרבּוּת            אֵיכָה תִּיכּוֹן בְּיָדֶיךָ מַלְכוּת

 

 מִקַדְמַת דְּנָא אִישׁ מְלוּמָד                 מֵרוֹעֵי הַצֹאן קָם רוֹעֶה נֶאֱמָן.

מִמֹשֶה עֶבֶד אֲדוֹנָי                             וְעַד דָוִד מִבְּנֵי יִשַׁי.

 אַתָּה מֵרֵיחַ הַצֹאן בָּרַחְתָּ                   יוֹשֵׁב בְּבֵית אַבָּא וּמֵעוֹלָם לֹא הֵזַעְתָּ.

אִישׁ עֲנוּגוֹת רַגְשָׁן וְדוֹמֵעַ                     אֵיכָה תַּעֲמוֹד בִּפְנֵי עָם מֵרֵעַ.

 

לַהַט הַוִויכּוּחַ לְאִיטוֹ נָדָם,                 לְאַחַר הַמֵרוֹץ מֵעִנְיָין לְעִנְיָין.

 שְׁנֵי הַצַדִיקִים הָאֲרִי וְהַשׁוֹר              זֶה יִנְהָם וְזֶה יִנְשׁוֹף.

זֶה לְבֶן-דָוִד יִכְמָהּ,                            וְזֶה בְּבֶן-יוֹסֵף יֶהֶמָה.

 

תַּמוּ מִילוֹתַי וְתָם הַוִויכּוּחַ                וּבִמְהֵרָה נִשְׁמַע פַּעֲמֵי מָשִׁיחַ.

                                    כל הזכויות שמורות

(1)- לבן הארמי      (2)-במדרש- יהודה טוען לגאולה כאן ועכשיו      (3) בני יעקב        (4)  שלה הבן, לייבם את תמר

אוגוסט 2008

תגובות