פוסטים

סיפורי יוסף-דוגמה למילה המנחה

בחרתי בסיפורי יוסף במיקרא ,כדי להדגים את תופעת המילה המנחה ותפקידה,כי הסיפור מוכר לכולם.
המילה המנחה היא:בגד ובגידה(מעניין הדימיון בין המילים)
בבראשית לז3,יעקב עושה ליוסף כותונת פסים שמעידה על אהבתו היתרה לבנו זה ,על הבנים האחרים.שם,בפס'29,ראובן שרצה להציל את יוסף ולהוציאו מהבור-קורע את בגדיו כשהוא מגלה שיוסף איננו.שם 31 מכתימים את כותונת הפסים בדםומביאים אותה לאביהם"הכותונת בנך היא אם לא"(33)ויקרע יעקב שמלותיו ומתאבל על בנו ימים רבים.שם,בלט' יוסף ממאן לבגוד באדונו ולקיים יחסים עם אשת פוטיפר"ויעזב בגדו בידה וינוס"(שם15)ותנח בגדו בידה.כמובן כל הארוע הזה מסתיים בבית הסוהר ואחר כך בבית פרעה המפואר.
בפרק מב41"ויסר פרעה טבעתו..וילבש אותו בגדי שש וישם רביד הזהב על צווארו"
בסדר .אז מה יוצא מזה?
בגלוי המספר אינו מתערב.אבל המילה המנחה מאפשרת לו להתערב ולהביע דעה מחתרתית שאומרת"כל זמן שיוסף התנשא מעל אחיו(וגם החלומות שסיפר להם)שסימלה כותונת הפסים,הוא קיבל עונש-אותה כותונת פסים שניקרעה וניטבלה בדם,היא מסמלת את העונש שלו.המספר חושב שזוהי מידה כנגד מידה,גם עונש ליוסף,שהביא דיבת אחיו רעה לפני אביהם וגם עונש ליעקב,שיסבול.לא מפנקים בן אחד על חשבון האחרים.
אבל מהרגע שיוסף השתנה,לא רק שלא בגד באדונו,אלא גם לא צער אותו בכך שהיה מאשים את אשתו בכל הארוע הזה(אולי לא היו מאמיניםן לו)והוא מגיע לבית הסוהר.יעקב מכפר על חטאו בדמעות אין קץ ויוסף בהתנהגות שציינתי ובכך שבבית הסוהר הוא לא מתנשא על האסירים,אלא עוזר להם ומנהיג אותם.ולכן הוא זוכה בסופו של דבר לבגדי שש ולמעמד הגבוה ששאף אליו מלכתחילה.אבל הפעם לא מתוך התנשאות.ההיבריס שנוא על כל המיתוסים.
 ההעדפה של הצעיר על הבכור הוא מוטיב מנחה נוסף וקשור לסיפור יעקב(רמזים?רחל ולאה,יעקב ועשו,אפרים ומנשה)
אבל לא כאן המקום,זו כבר אופרה אחרת.

תגובות