הודעות והגיגים

מקור השם דולר--מילון כלכליסט

דולר (Dollar)

שם כולל למספר מטבעות של מדינות שונות הכוללות בין היתר את ארה"ב, אל סלוודור ואקוודור (משתמשות באופן רשמי בדולר אמריקני) ולמדינות הבאות הדולר מכונה בשם דולר במצורף עם שם המדינה כגון דולר קנדי. המדינות הן: קנדה, ניו זילנד, אוסטרליה,סינגפור, הונג קונג-HKD, טייוואן, בהאמה, איי בליז, ברבדוס, ברוניי, ברמודה, גיאנה, גמאיקה –JMD, איי קיימן, איי שלמה, זימבאואה, ליבריה, נמיביה, סורינאם, פיג'י, טרינידאד טובאגו ודולר מזרח קריבי לקבוצה של מדינות (אנטיגואה, ברבודה,גרנדה, דומיניקנה,סנט וינסנט,סנט לושה, סנט קיטס,
מונסראט ואנגוילה.

מקורו של השם הוא במטבע בשם יואכימסטאלר, במאה ה-16, מטבע כסף שהוטבע מכסף שנכרה במכרות הנמצאים בבוהמיה (צ'כיה של היום) בשם יואכיםסטאל. השם קוצר לטאלר. ובארצות הסקנדינביות הפך להיות דאלר. בהולנד דאדלר. ייתכן וכתוצאה מהשפעה זו (ניו יורק נקראה בראשיתה ניו אמסטרדאם) קיבל המטבע האמריקני את השם דולר. אפשרות אחרת היא כי המלוכה הספרדית ששלטה תקופה מסויימת במה שהיה קרוי האימפריה הרומית הקדושה עשתה שימוש במטבע הטאלר ולאחר שהקימו במקסיקו את המטבעה הראשונה, קראו למטבע בן 8 ריאל, דולר ספרדי. ב-1792 הוכרז הדולר האמריקני כמטבע של המדינה הצעירה ובכל זאת המשיך הדולר הספרדי להיות הילך חוקי בארה"ב עד מחצית המאה ה-19. יצויין כי דווקא אותו דולר ספרדי שינה את שמו במרוצת השנים לפזו וכך נקלט בארצות אמריקה הלטינית.
הסימן $ מתייחס במקרים רבים כסימן לדולר האמריקני ובכל זאת יש המפרשים אותו כסימן כללי לכל מטבעות הדולר ומציינים במפורש את הדולר האמריקני כ-  $US או USD. למקור הסימן יש הסברים רבים, החל בסימן של בית המלוכה ספרדי האות S עם שני עמודי הרקולס, וכלה בהצלבת האותיות U ו-S. אין גרסה מוסכמת לגבי מקור הסימן.

תגובות