הודעות והגיגים

ספר מעולה של איאן קרשו--על מלחמת העולם השניה


"העניינים יכולים היו להתנהל אחרת. ממשלת  בריטניה יכולה הייתה להכריע במאי 1940 להגיע למשא ומתן ולהסדר עם היטלר. ההנהגה הגרמנית יכולה הייתה להתמקד במתקפתה בים התיכון ובצפון אפריקה ולא בברית המועצות" (עמוד 486). כך נפתח הפרק האחרון בספר, פרק הסיכום. הספר עוקב אחרי עשרת ההחלטות  העיקריות של המלחמה שלו לא היו מתקבלות , מהלך המלחמה היה שונה. הספר נכתב על ידי היסטוריון מוכר של מלחמת העולם השנייה, שכתב את שני הספרים שיצאו לאחרונה על היטלר.

לכל הקוראים המעמיקים של מלחמת העולם השנייה, זאת ההזדמנות שלכם לעקוב, פרט לאחר פרט, אחר מערכת קבלת ההחלטות החשובות ביותר במהלך השנים 40 – 41 . החלטות אלו קבעו את מהלכי המלחמה אשר עיצבה את המחצית השנייה של המאה העשרים ומשפיעים על העולם בו אנו חיים היום.  

עשרת ההחלטות הם: ההחלטה של מוסליני להצטרף למלחמה לצד היטלר, ולתקוף את יוון. החלטתו של צ`רצ`יל שלא להגיע להסכם עם גרמניה אלא להילחם בה. החלטתו של היטלר לתקוף את ברית המועצות בקיץ 1941, והחלטתו  לפתוח במלחמה נגד ארה"ב בסתיו 1941. רוזוולט מחליט לסייע לבריטניה למרות דעת הקהל המתבדלת בארצות הברית ומאוחר יותר החלטתו להצטרף למלחמה למרות שלא הכריז עליה. יפן מחליטה לכרות ברית עם גרמניה ואיטליה (הברית המשולשת) בנצלה את ההזדמנות שנקלעה בדרכה והחלטתה להיכנס למלחמה נגד ארה"ב ובריטניה. ההחלטה הנוראה מכל היא החלטתו של היטלר בשלהי 1941 להשמיד את היהודים.

חלק מההחלטות השפיעו ישירות על משפחתי ומכאן עלי. ההחלטה של צ`רצ`יל להלחם הביאה את אמי לחיות בלונדון תחת הבליץ בקיץ 1940 ולדודָי להתגייס ולשרת במודיעין הבריטי. ההחלטה לפלוש לברית המועצות הביאה מיידית את אבי ומשפחתו שחיו במערב ביאלורוס של היום, כמאה קילומטר מזרחה מהגבול  שנכרת בין רוסיה לגרמניה, לחיים תחת הכיבוש הגרמני. בעקבות החלטתו להשמיד את היהודים, איבד את כל משפחתו וחי עשרים ושבעה חודשים במחנות ריכוז. החלטתו של רוזוולט להילחם הביאה בסופו של דבר לשחרורו ממחנה הרי כוז על יד י הצבא האמריקאי. המלחמה הנוראית הזאת, הולידה אותי, ביוצרה מפגש בין אבי לאימי במחנה העקורים בדרום איטליה.

הנה שלש דוגמאות לנושאים המובאים בספר. לא אתקצר כל פרק, אלא כמה דוגמאות:

קריאתו המפורסמת של צ`רצ`יל : "נילחם בחופים, נילחם בשטחי הנחיתה, נילחם בשדות וברחובות, נילחם בהרים: לעולם לא ניכנע", לא הייתה מובנת מאליה. המצב שאליו נקלע חיל המשלוח הבריטי בעקבות פלישת היטלר לבלגיה וצרפת, הביא את הממשלה הבריטית לויכוח פנימי עז בין המצדדים בחיפוש אחר משא ומתן עם היטלר וחתימה על חוזה שלום, למרות התנאים המשפילים שבודאי יוצגו, לבין המצדדים במלחמה למרות התבוסה הצפויה בצרפת. בשלב מסוים גיששו הבריטים אצל מוסליני, האם יסכים להיות מתווך בינם לבין הגרמנים. היה זה צ`רצ`יל שבשלב הראשון לא היה לו רוב, שהתעקש על המשך הלחימה בהיטלר.

החלטתה של יפן להיכנס למלחמה שנחתמה סופית ב29 בנובמבר 1941, תחילתה נעוצה במלחמת יפן-סין בשלהי המאה התשע עשרה והמשכה בכיבוש מנצוריה משולב עם אינטרסים כלכליים ורצון להקמת אימפריה. אך ההשפעה המיידית על המלחמה הייתה של רגשות לאומניים קיצונים, תחושת הכבוד והגאווה הלאומיים בשילוב עם לחץ של הצבא והצי לבחור באופציה הצבאית תוך התנגדות דלה ביותר של אישים פוליטיים שקולים יותר שהעדיפו משא ומתן דיפלומטי. קשיחותם של האמריקאים במשא ומתן הדיפלומטי, שנבעה בין השאר מהמודיעין שנעזר בפענוח השדרים היפניים בעזרת מערכת "מג`יק" לא סייעה לאותם אישים מתונים.

הפרק הקשה מבחינתי היא הפרק העוסק בהחלטתו של היטלר להשמיד את כל יהודי אירופה. כאחוז דיבוק, חזר היטלר פעם אחר פעם כי העם היהודי אשם במלחמה וכי הוא צריך לשלם את המחיר, האנטישמיות חדרה לחוגי הימין כגרמני בעקבות התבוסה במלחמת העולם השניה כשהם מאשימים את היהודים ואת הסוציאליסטים  במפלה. המפלגה הנאצית לקחה את הרעיונות האנטישמיים כמה צעדים קדימה יחד עם תורות גזעיות והאי אוגניה, ראו ביהדות גורם זר שצריך להרחיקו מהחברה הגרמנית. היטלר השווה את היהודים לחיידקים. בשלב הראשון תוכנן להגלות את כל יהודי גרמניה למזרחה לאזור בפולין ואחר כך תכננו להגלותם לסיביר לאחר הניצחון מול רוסיה מתום מטרה שהיהודים וגוועו ברעב, מחלות ובמזג האוויר הקשה וימותו. עם הפלישה לפולין היו לפתע עוד כשלשה מיליון יהודים בשטחים שנכבשו על ידי הגרמנים ולאחר הכיבוש הרוסי , גדודי משטרת הביטחון הגרמניים החלו ברציחת יהודים.

הספר חושף פרטים רבים שאינם מוכרים להדיוטות וחושפים תמונה מורכבת של קבלת החלטות. על התלבטויות ועל ההשפעה שהייתה לאישים מסויימים יותר מאשר לאחרים בקבלת החלטות אלו ואת הדינמיקה הפנימית בקרב המפקדות והמנהיגות של האומות המרכזיות שפעלו במלחמה. מומלץ ביותר לחובבי היסטוריה.

 

סולם טודרוס:

5 – superb, מדהים, משובח, להעלות לראש רשימת הספרים.

4 – ספר מעניין וקריא, איכותי, להכניס לרשימת הספרים.

3- בסדר, רגיל, אפשרי, לשעות הפנאי, גם בתור לרופא, כשאין משהו טוב יותר.

2- הכרחתי עצמי לסיים. מילים מודפסות ביחד. ספר.

1- לקרוא רק באיום אקדח. לא הצלחתי/ רציתי לסיימו.


תגובות