הודעות והגיגים

מונטרשה ושרדונה--יינות צרפתיים מהמשובחים בעולם--עם מקור ישראלי

  יין ה 'שרדונה' , יין המופק מגפנים ענבים לבן , הייחוס הזנית לזן השרדונה הינה לפי מסורות היין בחבל בורגון אשר בצרפת.

אבל ממחקר היסטורי עולה ששמו של היין הלבן הוא ממקור הגפנים בהרי ירושלים לא רק בגלל שהגפנים מהם מופק היין גדל בעיקר באדמת גיר וחרס אלא בעיקר בגלל מקור שמו האמיתי של היין "שרדונה".

מתברר שמקור שמו של היין הלבן הוא בכלל בשפה העברית ולא בצרפתית.

הראשונים אשר הביאו את היין הלבן לצרפת היו צלבנים ארץ ישראלים אשר יצאו לחופשת מולדת והביאו איתם את היין ששמו המקורי הוא 'שער אדוני' .

כאשר מבקשים מאיכר צרפתי לבטא את שמו של היין בעברית הוא מבטא זאת בשם 'שרדונה', מה שנשרש בשפה הצרפתית וחזר אלינו כאילו היה עולה מצרפת.


Montrachet, 'מונטרשה' הידוע כיין הלבן הטוב בעולם ומיוצר ב "קוט ד`אור" חלקת האלוהים של אותו חבל בורגון הצרפתי ופירושו " רצועת הזהב" גם הוא למרבה הפלא מקורו בהרי ירושלים אך בניגוד לאחיו אשר כונה 'שער אדוני' הוא השאיר את מקור שמו 'הר טרשים' , יין הר טרשים – מונט = הר , טרשה = טרשים.

הר טרשים הוא אותה חלקת אדמה עשויה מאדמת אבנים שטוחה המכוסה מאבנים גדולות ואשר איננה מגדלת עליה צמחיית בעל והוא מוכר לנו יותר מתוך השיר אותו כתב שאול טשרניחובסקי 'הוי ארצי מולדתי' : הוֹי אַרְצִי מוֹלַדְתִּי הַר טְרָשִׁים קֵרֵחַ.

המסלע הטרשי אינו ראוי לעיבוד אדמה כמו המסלע העשוי גיר וחרס אך דווקא הוא הקרקע הטובה ביותר לגידול זני ענבים לייצור יין הטוב בעולם.

לנו נשאר השיר והצרפתים לקחו את היין .

תגובות