סיפורים

סוף שבוע בכפר

ביומיום הרגיל המכיל 24 שעות בלבד, ידינו מלאות בעיסוקים ומחויבויות, ובמשימות שוטפות רבות.
לרוב, ניתן למצוא כמה רגעים של שקט, בסופו של יום, אז התשישות אומרת דברה ואנו פורשים לשינה וליום הבא.

 

וכך, נזדמנה לי האפשרות לבלות סוף שבוע באחד הכפרים שבגליל.

מאחר ואני מגדירה עצמי כמכורת העיר הגדולה על מירב השלכותיה, השקט צרם לאוזניי, ללא רעש המכוניות, ללא המולת האנשים, ללא עוצמת המגדלים גורדי השחקים, ללא מבט נחטף אל השעון שבקיר המראה כמה זמן נותר במד הלחץ, כמה משימות עוד יש להספיק.

במפתיע, הניתוק הכללי חיבר אותי לכתובת אחרת, לכתובת אחרת בתוכי. ולאחר כמה רגעים נעם לי הכל:
השקט ניגן במלוא כליו, האוויר הקר כיווץ את נקבוביות העור ופתח את נשימתי, המבט אל האופק הירוק, המרגיע, העניק יותר פרופורציות ליעד, לקיום האנושי, לקיום שלי.
אני חושבת, שאולי יש קשר לכך שיש אנשים הרצים למרחקים קצרי טווח כשיעדם הוא המרחק מהנקודה בהם הם עומדים, לבין הבניין הקרוב אליהם. זה עצוב להודות, אך לעיתים אף נמניתי ביניהם.
וכאן, היעד הונח אי שם באופק, וכל כך הרבה נקודות יפות מעטרות את הדרך.
 

על הרכס, מקופלת בתוך מעיל, הרוח העיפה בי מחשבות שלרוב אין לי זמן להם. שם חשבתי על היקר לי ביותר, שם חשבתי על הכואב ביותר, והכל בעין מפוקסת ולב רחב.

על רכס ההר, עמדתי על הקצה, שהיה חלק מהדרך לאופק הרחב, ושאלתי עצמי, מהם הקצוות שבחיי.
הבטתי באהבה על ילדיי, הבטתי באהבה על בן זוגי, ושם על הקצה, הבחנתי בו, בענן הפחד, יושב על אחד מקצוות חיי,  אותו הפחד שאני מגלגלת מצד לצד, לאורך תקופה ארוכה, כפופה לו, כנועה לו וחומקת מאיומיו.

כל אחד עובר זעזועים בחייו, ולעיתים, קורה משהו בהווה, והזעזוע של העבר משתית חוקיו אל הבאות.

אך כאן, על רכס ההר, נשבה הרוח בפרופורציה. עמדתי בנקודה קטנה שממבט מלמעלה כמעט ואינה נראית, נקודה המהווה רק חלק מהנוף. והרי כאן אני עומדת ואומדת את נקודתי, שבעיניי אין עולה בה בחשיבותה.

ניסיתי להבין מדוע הפחד לוכד אותי לנקודה אחרת שכבר עברתי מזמן,  ובאותה הנקודה התחוור לי שוב כי אני זו שמנהלת אותה, ולה שלוחות של נקודות דמיוניות אחרות.
החלטתי להביט בפחד מעיניו, ולא לנסות לעוקפו אלא לחדור דרכו להבין כוחו וכך לתת לי את הידע לנסות גם דרכים אחרות שלולות עקבות ממנו. אין בהכרח כי יעלו רק תוצאות חיוביות, אך החיובי מכל הוא המהפך בין הפחד השולט לפחד הנשלט, והדרך נפתחת למעשים אחרים וחדשים.
אני מזכירה לעצמי כי יש להבדיל מהתנהלות החיים, שהנוף הוא פסטורלי, ויד רכה מלטפת אותו, פלאי הטבע מגיעים במלוא עוצמתם וללא נגיעת יד אדם.
אך אין זה כך במלחמת ההישרדות שבשגרה.

יחד עם זאת, כדי להבין את נקודת הזמן יש לראות את התמונה כולה.

בסופ"ש כתב יאיר לפיד בכתבתו על בחורה שחשבה שבגיל 21 יש לה את ההזדמנות האחרונה לטוס להודו או לתאילנד, לפני שתפנה למסלול הלימודים – נישואים – ילדים.

אמר ואמר נכון, כי הצ'אנס נמצא תמיד ובכל גיל, גם אם בסדר אחר. זה מעט שונה, אולי גם יותר מורכב, אבל זה קיים גם אחרת.

אין בכוונתי לארוז מזוודה ולצאת לשומקום. אינני שוללת זאת, אך לא זהו רצוני.

אך יש בכוונתי לשלב במסלול חיי בדברים האהובים והחשובים לי ביותר, את רכס ההר ואת תובנת הפרופורציות.

 

 

 

תגובות