הודעות והגיגים

למה כדאי ללמוד סינית--אני בעסק 4 שנים וזה מרתק

סין מציגה: הכיבוש השקט ביותר בהיסטוריה - פרויקט מיוחד
07:37 |  05.2.2010   מאת דפנה מאור  
עד סוף 2010 תיהפך סין לכלכלה השנייה בגודלה בעולם, לפני יפן ואחרי ארה"ב ■ היא תעשה זאת באמצעות פועלים סינים שמתפזרים ברחבי העולם, חברות ממשלתיות שרוכשות חברות בינלאומיות ואפילו על ידי הפצת השפה למדינות רבות. גם לישראל

רואים אותם במקומות בלתי צפויים: בפאתי קאבול, בצדי הדרכים המשתרעות בין טנזניה למוזמביק, בבורות ענקיים במערב אוסטרליה, וברחובות הסמוכים לתחנה המרכזית בתל אביב. הם סוללים מסילות ברזל, כורים מחצבים תעשייתיים, מניחים מרצפות לאמבטיות ובונים אצטדיונים. אלה הם פועלים סינים - שיטת הכיבוש הזולה, היעילה והשקטה ביותר בעולם. נוכחותם במקומות מפתיעים אלה היא אחד הסימפטומים של התופעה הכלכלית הגלובלית החשובה ביותר של זמננו: עלייתה של סין. הפועלים האלה מייצגים לא רק את יצוא כוח האדם והמוצרים הזולים ביותר עלי אדמות, אלא גם את האחיזה שסין מהדקת על משאבי כדור הארץ, שנחוצים כל כך להתקדמותה הכלכלית. חשוב מכך, הם מייצגים עתיד שבו כוחה הכלכלי האדיר של סין יחלחל לשלד הפיסי, הפוליטי, הכלכלי והתרבותי של המין האנושי.

דוגמאות אינן חסרות. תשאלו את שליטי אפריקה מי עשה עבורם את מה שארגוני הסיוע הבינלאומיים והארגונים הכלכליים הגדולים לא הצליחו לעשות במשך עשרות שנים. "כל מי שחי כיום באפריקה יכול לראות את זה. יש מדינות שבהן זה בולט מאוד", אומרת ד"ר תמר גולן, יו"ר ועדת ההיגוי של מרכז אפריקה באוניברסיטת בן גוריון בנגב ולשעבר שגרירת ישראל באנגולה. "ההתגברות הבלתי מוגבלת של הנוכחות הסינית באפריקה היא התופעה החשובה ביותר בהתפתחות הכלכלית של היבשת בשנים האחרונות - לטוב ולרע".

תשאלו כלכלני מאקרו, שאמרו שלסין יידרשו 20 שנה כדי להדביק את ארה"ב ככלכלה הגדולה בעולם. עם פרסום נתוני הצמיחה המדהימים של סין ל-2009, התברר כי היא בדרכה להיות הכלכלה השנייה בגודלה בעולם עד סוף 2010, לפני יפן ואחרי ארה"ב. חישוב זה מביא בחשבון את כוח הקנייה של המטבע המקומי, ולא את השווי הנומינלי בדולרים של התמ"ג הסיני.

תשאלו את חברת הפיננסים הבלגית פורטיס, את חברת החשמל האמריקאית AES ואת חברת הכרייה הברזילאית MMX, שנרכשו על ידי חברות ממשלתיות סיניות בעשור האחרון. סין ביצעה בעשור האחרון 2.2% מכלל עסקות המיזוגים והרכישות בעולם, בסך 187 מיליארד דולר, ואולם ב-2009 זינק החלק שלה ל-7.5% - עם השקעה של 43 מיליארד דולר. ההשקעות האלה לא נעשות רק במקומות עניים וידועי סבל כמו אפריקה או אפגניסטן, אלא גם באוסטרליה ובשווייץ.

תשאלו את מומחי ההשקעות הגדולים לתחום השווקים המתעוררים איזו שפה לומדים הילדים שלהם בשיעורים פרטיים. דיוויד לובין, ראש מחלקת המחקר של השווקים המתעוררים בענקית הפיננסים סיטי, מספר: "הבת שלי לומדת סינית". בלונדון, שבה הוא חי, סינית עדיין אינה חלק מתוכנית הלימודים, אבל לובין מאמין שלידיעת השפה הזו תהיה חשיבות אדירה לבני הדור הבא, וכמוהו גם המשקיע הנודע ג'ים רוג'רס, שבתו החלה ללמוד סינית בגיל ינקות.

גם בישראל נכנסים לימודי השפה הסינית למערכת החינוך. לפני כשלוש שנים נסע צבי בר, ראש העיר רמת גן, לטיול בסין. אז החל להתבשל אצלו הרעיון לממן תוכנית ללימודי סינית בתיכונים ברמת גן. מאז, לצד לימודי ערבית, צרפתית וספרדית, מוצגת בתיכונים בליך ואהל שם בעיר השפה הסינית כחלופה ללימודי שפה שלישית. התוכנית הוטמעה גם בבית הספר היסודי הלל. "הילדים כיום מעשיים. הם חשים שסין היא אימפריה מתעוררת שאי אפשר להתעלם ממנה", מסביר גיל פרג, מנהל תיכון בליך. לימודי הסינית עשויים לזלוג בשנים הקרובות גם מגבולות רמת גן וההערכות הן כי משרד החינוך ישיק תוכניות לימודים לקראת בגרות במקצוע.

תגובות