פוסטים

זה הלחם שלך


הסתכלתי על המטבע. מזה? זה שווה מיליוני חיים. אנשים, נולדים, נלחמים, בוכים ונופלים, בשביל זה? בשביל המטבע הזה?

מתכת אפורה עם קצת צהוב ויש עליה מספר. כתוב עליה שנת יסוד, ראש ממשלה, אפילו כתוב עליה את שם המדינה בה היא יוצרה.

היא לא נשברת בקלות. אולי זה למה שהיא שווה שתי כיכרות לחם. ואולי בגלל שזה עשוי ממתכת אמיתית ולא מפלסטיק זה שווה 3 בקבוקי מים. ואולי בגלל שהשקיעו ועשו את זה מחוספס זה שווה את האגרוף הזה שנתת לו, ואולי בגלל שצריך מכונה גדולה לעשות הרבה כאלה, זה שווה את החיים שלך.

לאן הגענו? לאן הגענו, שמתכת שאנחנו מייצרים שווה את היוצרים שלה ועוד אלפי כמוהם, בני אדם? לאן הגענו, שגוף, חיים ונשמה, שווים לחתיכת מתכת הזו שאנחנו מעלים גבוהה כל כך? מזה?

רגע, רגע אבל כשנוגעים בזה, זה קר, וזה עשוי מנחושת אמיתית, שבאמת חפרו באדמה כדי להוציא. וזה קיים כבר מיליוני שנים. אפילו אפשר לומר שזה שייך למסורת, זה שומר על הלאומיות שלנו. מה לא?

לאן הגענו? המטבע הזה?

חשבתי שזה אמור להיות רק "אמצעי לתשלום", רק אמצעי לתשלום שמפשט את פעולת הקניה. זה אמור להיות רק משהו שמעבירים הלאה במקום דבר שבאמת צריך ולא משהוא שאוגרים וחוסכים. לא משהו שעל פיו אתה מוערך, מכובד, נותן את חייך למענו. לא משהו ששווה לאם תחייה ואם תמות.

תחשוב רגע טוב, טוב: מה המטרה שלך בחיים? ללמוד כדי שתקבל ציונים טובים ככה תוכל למצוא עבודה טובה, תוכל לחסוך הרבה כסף ולקנות בית טוב שתמיד יהיה בו אוכל במקרר ועדיין יהיה לך קצת כסף בצד, תמצא אישה אולי? ילדים – שהם יגדלו, ילמדו, תהיה להם עבודה טובה כדי שהם יוכלו לחסוך כסף כדי שיכולו לקנות בית יפה וחיים נוחים, ושתמיד יהיה להם כסף בבנק, אתה יודע למקרה חירום, נכון. אבל למה? למה אתה צריך שיהיה לך חיים נוחים ובית יפה?

מזה בית יפה? בעוד שחלומו היחיד של אדם זה שטח אדמה עם 4 לוחות עץ מחוברים ביחד ואולי איזה חתיכת קרש עץ מעל שתחסום קצת את השמש, וגם זה בחלום הכי מופרז שלו, וגודל הבית כולו זה 6 מטר על 3.5 בפנטזיה הכי קסומה שלו. לך, החלום לא מסתיים. אבל אולי, אתה נקרא צנוע, אז "יפה" זה שהגג  לא יהיה סתם ברזלים חזקים כאלו עם רעפים אדומים פשוטים, אלא שהרעפים יהיו בגוון מסיום של אדום וחום והחלונות יהיו בצורה מיוחדת ויהיה לך שתי חדרי אמבטיה, אחד לך ואחד לאורחים שבאים, שלא נגזים.

בשביל מה אתה צריך הרבה כסף? כדי לרצות את הילדים שלך? למה אתה צריך שתמיד יישאר לך כסף בבנק? למה אתה צריך את כל הכסף המיותר הזה? אתה שווה יותר מבן אדם אחר, שעובד לא פחות ממך בלמצוא לו ולבני המשפחה שלו קצת מים, קצת בשר או פרי, שנח רק כי אחרת היה כבר מתעלף, רק שלו, אין את כל הכסף המיותר הזה. למה זה עושה אותך יותר "מכובד", כי לך יש הרבה מתכות אפורות צהובות בתוך בניין עם הרבה שומרים? ועוד כשיש חצי עולם שלא יכול לאכול! לאכול! לא, לא לקנות את הטלוויזיה הכי חדשה, או את הבית הכי יפה, לאכול! לשתות, לשרוד, רק בגלל שאין לו כמה חתיכות מתכת אפורות כאלו שלך יש מיותר.

אבל אני, לא באמת יודעת. אולי אני, בכלל טועה. אולי, באמת כל מה שצריך לחיות בשבילו זה חתיכות מתכת אפורות כאלו עם צהוב ומדי פעם כמה ניירות ירוקים יפים. מה אני יודעת. אני רק ילדה, שמסתכלת עלייך מלטה מחכה לראות מה תעשה.

"חַיֵּי הָאָדָם אֵינָם תְּלוּיִם בְּהַרְבּוֹת קִנְיָנָיו."

תגובות