סיפורים

הפרח האחרון בגינה🌹🌹🌹

הפרח האחרון בגינה/ש. כהן

בכל בוקר, בדיוק בשעה שש, היה יוסף פותח את שערי הפארק העירוני.

עוד לפני שהשמש עלתה במלואה, הוא כבר היה בין הערוגות, גוזם ענפים יבשים, משקה שתילים ומלטף בעדינות את עלי הוורדים כאילו היו יצורים חיים.

בני העיר הכירו אותו היטב.

הילדים קראו לו "סבא יוסי של הפרחים".

הרצים בירכו אותו לשלום בכל בוקר.

אבל איש לא באמת הכיר את הסיבה שבגללה הקדיש את חייו לגינה אחת מסוימת בקצה הפארק.

ערוגת הוורדים.

שם צמחו עשרות ורדים אדומים, ורודים ולבנים.

ושם עמד שלט קטן:

"לזכרה של שרה."

שרה הייתה אשתו.

אהבת חייו.

ארבעים ושתיים שנים חיו יחד.

ארבעים ושתיים שנים של אהבה פשוטה ויציבה.

היא הייתה המורה לספרות המקומית.

הוא היה גנן.

היא אהבה מילים.

הוא אהב פרחים.

וכשנפגשו לראשונה, לפני יותר מחמישים שנה, היא אמרה לו בחיוך:

"אתה מדבר מעט."

והוא השיב:

"כי הפרחים עושים בשבילי את העבודה."

מאותו יום לא נפרדו.

עד שהמחלה הגיעה.

היא נאבקה במשך שנתיים.

ויוסף ישב לצדה בכל יום.

עד אותו בוקר שבו עצמה את עיניה בפעם האחרונה.

מאז חלפו שבע שנים.

אבל בלבו הזמן עצר.

יום אחד, בתחילת האביב, הבחין באישה שלא הכיר.

היא עמדה ליד הערוגה והתבוננה בפרחים.

שיערה היה כסוף מעט, ופניה הקרינו שלווה.

כשסיים להשקות ניגשה אליו.

"אלה הוורדים היפים ביותר שראיתי."

"שרה אהבה ורדים," השיב.

"שרה?"

"אשתי."

האישה הנהנה.

"כנראה שהיא הייתה מיוחדת."

יוסף חייך חיוך קטן.

"מאוד."

האישה הציגה את עצמה.

שמה היה מרים.

היא עברה להתגורר בעיר זמן קצר קודם לכן, לאחר שהתאלמנה.

למחרת חזרה.

וגם ביום שאחריו.

לאט־לאט החלו לשוחח.

תחילה על פרחים.

אחר כך על ספרים.

על זיכרונות.

על החיים.

על הבדידות.

שניהם הכירו אותה היטב.

חודשים חלפו.

מרים החלה לעזור לו בגינה.

לפעמים הייתה מביאה שתילים חדשים.

לפעמים עוגת תפוחים.

ולפעמים רק את עצמה.

ויוסף גילה שהוא מחכה לה.

מחכה לשמוע את צחוקה.

מחכה לראות אותה צועדת בשביל.

הדבר הפחיד אותו.

מאוד.

בלילות היה יושב לבדו בביתו ומביט בתמונתה של שרה.

תחושת אשמה כבדה הציפה אותו.

האם מותר לו לאהוב שוב?

האם אהבה חדשה היא בגידה באהבה הישנה?

הוא לא ידע.

ולכן החל להתרחק.

ענה בקצרה.

נמנע משיחות.

מצא תירוצים לעבודה.

מרים הבחינה מיד.

היא הייתה אישה חכמה.

יום אחד הניחה על הספסל לידו כוס קפה ואמרה:

"אני לא מבקשת ממך לשכוח אותה."

הוא שתק.

"ואני לא מנסה להחליף אותה."

עיניו התמלאו דמעות.

"אז למה זה מרגיש ככה?"

מרים הביטה בערוגה.

"כי אהבה אמיתית משאירה מקום בלב. היא לא לוקחת אותו."

למרות דבריה, יוסף המשיך להיאבק בעצמו.

עד שלבסוף החליט.

הוא ייפרד ממנה.

לטובתה.

מגיע לה מישהו שלבו פנוי.

לא אדם שחי בעבר.

הוא קבע להיפגש למחרת בבוקר ליד הערוגה.

כל הלילה לא ישן.

באותו ערב נשמעה דפיקה בדלת.

כשפתח, עמדה שם בתו, תמר.

היא החזיקה קופסה ישנה.

"מצאתי משהו בעליית הגג."

יוסף פתח את הקופסה.

בתוכה היה יומן ישן של שרה.

הכתב המוכר שלה מילא את הדפים.

ידיו רעדו.

הוא החל לדפדף.

ובין העמודים מצא מעטפה שעליה נכתב:

"ליוסי. אם תקרא את זה יום אחד."

לבו הלם.

הוא פתח את המכתב.

הדמעות החלו לזלוג עוד לפני שסיים את השורה הראשונה.

"אהובי,

אם אתה קורא את המכתב הזה, כנראה שכבר אינני.

אני מכירה אותך.

אני יודעת שתנסה לחיות לבד.

שתטפל בפרחים ותסתתר בתוך הזיכרונות.

אבל אני מבקשת ממך דבר אחד.

אל תעשה זאת.

אהבתנו לא נועדה להיות כלא.

היא נועדה להיות כנפיים.

אם יום אחד תפגוש אישה טובה שתגרום לך לחייך שוב, אל תברח.

אל תרגיש אשם.

אני לא רוצה שתישאר נאמן למוות.

אני רוצה שתישאר נאמן לחיים.

וכשתאהב שוב, תדע שחלק ממני מחייך איתך.

שלך תמיד,

שרה."

יוסף קרא את המכתב שוב ושוב.

כל השנים נשא בלבו משא כבד.

ופתאום הרגיש כאילו מישהו הסיר אותו.

כאילו שרה עצמה לוחשת לו:

"הגיע הזמן."

למחרת בבוקר חיכתה מרים ליד הערוגה.

היא ראתה אותו מתקרב.

מבטו היה שונה.

קל יותר.

רגוע יותר.

"אני מניחה שבאת להיפרד," אמרה בעצב.

יוסף שלף את המכתב.

"באתי להקריא לך משהו."

הוא הקריא.

מילה אחר מילה.

וכשסיים, שניהם בכו.

לא מבכי של כאב.

מבכי של אהבה.

אהבה שהייתה.

ואהבה שעוד יכולה להיות.

יוסף לקח את ידה.

לראשונה.

"אני חושב ששרה צדקה."

מרים חייכה.

"נשים חכמות בדרך כלל."

הוא צחק.

צחוק שלא נשמע ממנו שנים.

ומעליהם, ברוח הבוקר הקלה, התנדנד ורד לבן אחד בקצה הערוגה.

הפרח האחרון שפרח באותה עונה.

יוסף הביט בו וחשב שלפעמים אהבה אינה מסתיימת.

היא רק משנה צורה.

וכששני אנשים צעדו יחד בשבילי הפארק, הוא הרגיש ששרה עדיין איתו.

לא מאחוריו.

לא ביניהם.

אלא בלבו.

מברכת אותו להמשיך לחיות.

ולהמשיך לאהוב.

23.6.26

 

תגובות

דני זכריה / מברכת אותו להמשיך לחיות / 23/06/2026 11:17